't Mooiste Blauw

Pennekart 1 5674 CK Nuenen

  • Ons mooie nieuwe schoolgebouw die geheel is ingericht op samen spelen, ervaren, ontdekken en onderzoeken.
  • Een mooie, groene plek waar de kinderen leren ontdekken, onderzoeken, kunnen spelen en helemaal tot rust komen in het groen.
  • Schoolfoto van 't Mooiste Blauw
  • Schoolfoto van 't Mooiste Blauw
  • Schoolfoto van 't Mooiste Blauw

Het team

Toelichting van de school

Op onze website https://www.hetmooisteblauw.nl/ons-team.html vind je meer informatie over ons als team.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Afwezigheid stamgroepleider

Bij afwezigheid van een stamgroepleider door ziekte of verlof, zoeken we altijd een vervanger via de vervangerspool van ons cluster Dommeldal. Is er geen vervanger beschikbaar, dan proberen we het intern op te lossen, bijvoorbeeld door een ambulante collega in te zetten of de groep te verdelen over de andere groepen. Ouders worden hiervan op de hoogte gebracht via Klasbord. Indien meerdere stamgroepleiders afwezig zijn kunnen wij genoodzaakt zijn om ouders te vragen om hun kind thuis te houden. Dit gebeurt echter alleen in zeer uitzonderlijke situaties.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

“Leren en werken in de stamgroepen”  

Het Mooiste Blauw heeft in totaal negen stamgroepen.

Onderbouw (groep 1-2)- Vuurdraken- Vuursalamanders- Vuurvliegjes

Middenbouw (groep 3-4-5)- Langooregels- Zilvervossen - Honingdassen

Bovenbouw (groep 6-7-8)- Zeeschildpadden- Zeeleeuwen - Zeehonden

Daarnaast werkt onze school met drie onderwijsteams:

* De onderbouw voor groep 1 tot en met 2

* De middenbouw voor groep 3 tot en met 5

* De bovenbouw voor groep 6 tot en met 8 

De teamleden in een onderwijsteam werken nauw samen en doen veel gezamenlijke activiteiten met de stamgroepen. Daarnaast werken de bouwen onderling veel samen om de doorgaande lijn te waarborgen binnen onze jenaplanschool.
Binnen ieder onderwijsteam werken er extra collega's: collega's die komen ondersteunen, een leraarondersteuner (midden- en bovenbouw), stagiaires van de pabo Fontys, stagiaires van het Summa College en vrijwilligers. Op deze manier maken we samen onderwijs en zijn we collectief verantwoordelijk voor het welbevinden en het leren van de kinderen in de bouwen.  

Stamgroepen

Wij werken samen in bouwen. Ons uitgangspunt is dat we kinderen plaatsen in groepen met drie leeftijden bij elkaar. De onderbouw (groep 0, 1 en 2), de middenbouw (groep 3, 4 en 5) en de bovenbouw (groep 6, 7 en 8). Dit betekent dat er drie onderbouw- , drie midden- en drie bovenbouwgroepen zijn. De groepen zijn evenwichtig samengesteld qua leeftijd, verdeling jongens/meisjes, zorg, kwaliteiten en talenten.

Wij zien het samenstellen van groepen met meerdere leeftijden als een grote meerwaarde. Jong en oud leren van en met elkaar. Wij gunnen het elk kind om een keer de jongste te zijn en enthousiast te worden van hetgeen het anderen ziet leren. “Dat wil ik ook!” Wij gunnen het elk kind om ook een keer de oudste te zijn en te mogen laten zien wat het kan. Om de opgedane kennis toe te passen en een ander iets uit te leggen. Dit is de hoogste vorm van leren (ook wel metacognitie genoemd). In deze groep mag elk kind zichzelf zijn, er zijn immers zoveel verschillen.

Alle kinderen werken gedurende acht schooljaren toe naar de einddoelen van het basisonderwijs. Stamgroepleiders kennen de leerlijnen, weten waar elk kind staat en wat de volgende stappen zijn. Zij verzorgen instructies op maat (individueel en aan groepjes) en begeleiden de kinderen bij het oefenen van de vaardigheden, het maken van keuzes en plannen van het werk. De stamgroepleider spreekt hen aan op hun kwaliteiten en talenten waardoor elk kind wordt uitgedaagd.  

Voor alle stamgroepen geldt dat ze een eigen ruimte hebben met een vaste kringopstelling waar de “thuisactiviteiten” zoals dagopening en -afsluiting, gesprekken, eten, presentaties etc. plaatsvinden. Daarnaast is er een gedeelde werkruimte waar ze kunnen samenwerken en spelen met kinderen uit de andere stamgroepen van dezelfde bouw.  

De bouwgroepen werken onderling veel samen. Naast het werken in de eigen stamgroep kan het ook zijn dat kinderen instructies volgen in de andere groep. Doordat het kind drie jaar in dezelfde bouw werkt is het vertrouwd met de omgeving en bekend met de werkwijze. Stamgroepleiders en andere professionals die samenwerken in de bouw kennen het kind goed en weten wat werkt, dit heeft een gunstig effect op de ontwikkeling.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerstof is voor het jonge kind geordend in:

spel en spelen: bewegen, geleid en vrij spel, motorische ontwikkeling;

werken met ontwikkelingsmaterialen: productief en constructief, manipulerend /experimenterend, vormgevend en probleemoplossend;

activiteiten op het gebied van taal, schrijven en rekenen;

kringactiviteiten: kringgesprekken, vertellen en voorlezen, van en met elkaar leren

wereldoriëntatie: werken met betekenisvolle thema’s en projecten, met de daarbij behorende creatieve vakken.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alle kinderen werken gedurende acht schooljaren toe naar de einddoelen van het basisonderwijs. Stamgroepleiders kennen de leerlijnen, weten waar elk kind staat en wat de volgende stappen zijn. Zij verzorgen instructies op maat (individueel en aan groepjes) en begeleiden de kinderen bij het oefenen van de vaardigheden, het maken van keuzes en plannen van het werk. De stamgroepleider spreekt hen aan op hun kwaliteiten en talenten waardoor elk kind wordt uitgedaagd.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Uitgangspunt scholen van PlatOO 

* Onderwijs binnen een groep.

* Streven om zich dicht mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van elk kind.

* Samen met kind en ouders.

* Vanuit een onderzoekende houding op zoek gaan naar mogelijkheden en kansen voor een kind.

* Samen met ouders op zoek of we met extra hulp een voldoende passende plek zijn.

* Samen met ouders onderzoeken wat wel een passende onderwijsplek is als wij dat niet zijn. Elke school handelt volgens een vastgestelde (aanmeld)procedure

Kader van de basis- en extra ondersteuning binnen de scholen van PlatOO 

* Krachtige basisondersteuning. Dit betekent dat veel extra ondersteuning is geïntegreerd in het onderwijs in de groep. Zowel pedagogisch als didactisch ligt daar het accent.? 

* Om dit te realiseren zijn er naast ondersteuningsmogelijkheden vanuit de ondersteuningsstructuur van de eigen school ook mogelijkheden om gebruik te maken van bovenschoolse expertise en expertise van andere PlatOO-scholen.?Afhankelijk van de situatie valt deze ondersteuning binnen de basisondersteuning van de school of de extra ondersteuning.   

Zowel de basisondersteuning als de extra ondersteuning is gericht op kinderen met specifieke onderwijsbehoeften richt zich op sociaal-emotionele en/of gedragsondersteuning,?leer- en ontwikkelings-ondersteuning, fysiek medische ondersteuning.   

Binnen de ondersteuningstructuur van alle scholen wordt uitgegaan van:

* Vijf niveaus van ondersteuning (ondersteuningspiramide).

* Een cyclisch proces waarbij continue wordt gekeken naar kindkenmerken – onderwijs- en ondersteuningsbehoefte, geboden aanbod, ontwikkeling, welbevinden en resultaten.

Ondersteuningsstructuur binnen de school  

Het team bestaat uit 14 stamgroepleiders, 1 leraarondersteuner, 1 kwaliteitscoördinator (IB-er), 1 interne coach, 1 vakleerkracht muziek, 1 vakleerkracht gymnastiek, 1 administratieve kracht, 1 conciërge en 1 schoolleider. In elke bouw is minimaal 1 fulltimer werkzaam (4 of 5 dagen werkzaam). De schoolleider heeft een volledig dienstverband. De kwaliteitscoördinator werkt 3 dagen.  

We starten in 2023-2024 met negen stamgroepen, waarvan drie onderbouwgroepen (1-2), drie middenbouwgroepen (3-4-5) en drie bovenbouwgroepen (6-7-8). In dit schooljaar starten we ook met het ontwerp- en bouwproces van onze uitbreiding van de school.

De ondersteuningsstructuur is ingericht op basis van kansrijk onderwijs voor alle kinderen. De kracht van de ondersteuning van onze school zit in een sterke basisondersteuning binnen stamgroepen in combinatie met cursorisch onderwijs volgens het jenaplanonderwijs. Actuele inzet lopend schooljaar is opgenomen in het formatieplan.   

Specifieke expertise binnen de school - ambulante taken

Actuele inzet lopend schooljaar is opgenomen in het jaarplan/formatieplan, contactgegevens op de website van de school.  

*  coördinator leerlingenondersteuning / intern begeleider(s)

*  coördinator excellentie

*  coördinator sociale veiligheid (antipestcoördinator)

*  specialist Jonge Kind

*  schoolcontactpersoon (ook vertrouwenspersoon voor kinderen)

*  sociaal-emotionele ontwikkeling/pedagogische expertise

*  coördinatie ICT

*  expertteams pedagogisch handelen (Klassenkracht) en effectieve onderwijstijd (didactisch handelen, klassenmanagement en registratie).  

De school kan een beroep doen op binnen PlatOO aanwezige specialisten (o.a. gedragsdeskundigen - excellentiebrigade). ?Afhankelijk van de situatie valt deze ondersteuning binnen de basisondersteuning van de school of de extra ondersteuning.  Er is sprake van een actieve samenwerking met ouders en externe partners (dyslexiebehandelaars, afstemming met CMD, JGZ (schoolarts-jeugdverpleegkundige), ingeschakelde externe ondersteuners, ambulante ondersteuners/expertise cluster 1 en 2).?   
In het schoolondersteuningsprofiel staan linken naar schoolspecifieke plannen en protocollen gekoppeld aan de basisondersteuning van de school. Deze is te vinden op onze website.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als kinderen extra ondersteuning, boven op de afgesproken basisondersteuning binnen het samenwerkingsverband ontvangen wordt door de school in samenspraak met ouders een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Het handelingsdeel van het OPP wordt samen met ouders en indien mogelijk met het kind vastgesteld. Vanuit het goed in beeld brengen van kind wordt doelgericht gewerkt vanuit de reguliere organisatie en/of vanuit specifieke ondersteuning.?De richtlijnen binnen PlatOO worden hierbij gevolgd.    

Uitgangspunt is steeds denken in kansen en mogelijkheden met inzet van interne en/of externe ondersteuning. Dat betekent de er geen vaststaande beschrijving is van het extra ondersteuningsaanbod. Samenwerking met ouders en samenwerkingspartners staan centraal. Op het moment dat we als school samen met ouders en externe expertise niet meer het best passende onderwijsaanbod voor een kind kunnen regelen, gaan we samen met ouders op zoek naar wat wel passend is.  

Extra ondersteuning in grote lijnen.

*  Aanbod van 12 lessen Schooljudo voor midden- en bovenbouw en 6 lessen voor de onderbouw.

*  Inzet van een interne coach ter ondersteuning van groepsvorming (gebruikmakend van Klassenkracht).

*  Ondersteuning voor kinderen in de onder- en middenbouw die nog niet in aanmerking komen voor de PlatOOklas .

*  Inzet brigadiers van de Excellentiebrigade.

*  Inzet van Numicon in onder- en middenbouw.

*  Inzet van Taal in blokjes bij het leesonderwijs.

*  Wereldoriëntatie van ons jenaplanonderwijs biedt veel mogelijkheden voor extra ondersteuning gericht op de ontwikkeling van ieder kind.

Ambities

Ambities van de school zijn opgenomen in het schoolplan en jaarplan van de school. Er is specifieke aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling in een goed pedagogisch klimaat, zodat alle kinderen tot leren kunnen komen. Tevens is er aandacht voor de didactische vaardigheden van de stamgroepleiders binnen de midden- en bovenbouw om de basisvaardigheden op een effectieve manier aan te bieden. Daarnaast is ons jenaplanconcept leidend waarbij wereldoriëntatie het hart van ons onderwijs is.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven