Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij vinden het belangrijk dat we de ontwikkeling van onze kinderen goed in beeld hebben, zowel op het gebied van resultaten als op welbevinden; voelt elke leerling zich prettig in de groep? Wij volgen de ontwikkelingen van onze leerlingen door hen te observeren, door met hen te praten, door hun werk na te kijken en door toetsen af te nemen die bij de methode horen. Daarnaast nemen wij, 2x per jaar, toetsen van Cito af. Door de leerlingen nauwkeurig in hun ontwikkeling te volgen, kunnen wij bijtijds actie ondernemen als kinderen achterblijven of ver vooruit zijn. Door de resultaten van de toetsen te vergelijken met de resultaten van andere scholen in Nederland, weten we ook hoe de school presteert op de verschillende vakgebieden. Deze (Cito)toetsen dragen ook bij aan kwaliteitsbewaking van ons onderwijs in een bredere context. Op schoolniveau gebruiken we de verzamelde gegevens om een globaal beeld te krijgen van de prestaties en trends binnen de school. Op groepsniveau bekijken we hoe de klas als geheel presteert en identificeren we eventuele patronen. Individueel niveau stelt ons in staat om gedetailleerd te begrijpen hoe elke leerling zich ontwikkelt en waar eventuele uitdagingen liggen. Met behulp van deze gegevens evalueren we ons huidige onderwijsaanbod en beslissen we welke aanpassingen nodig zijn om onze leerlingen beter te ondersteunen.
We gebruiken Citotoetsen op het gebied van Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Rekenen/ Wiskunde en Spelling. Voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken we Leerling in Beeld, als leerlingvolgsysteem.
Bij de kleuters wordt de ontwikkeling in kaart gebracht met de methode KIJK! Twee keer per jaar wordt op basis van de observaties een registratie op de verschillende ontwikkelingsgebieden gedaan, besproken en geanalyseerd.
Informatieavond
In november/december is een algemene informatieavond Voortgezet Onderwijs, waarbij de procedure voor de overgang naar het voortgezet onderwijs wordt toegelicht. We volgen hierbij het vastgestelde tijdpad van BOVO (Basis Onderwijs Voortgezet Onderwijs). Deze avond wordt gehouden voor de ouders van de kinderen uit de groepen 7 en 8. Ouders wordt geadviseerd de open dagen en informatieavonden van de VO-scholen te bezoeken.
Groep 7
Na de meivakantie wordt er in groep 7 de NIO afgenomen. Eind groep 7 zijn er kijkgesprekken. Hierbij wordt een voorzichtige indicatie voor het pre-advies gegeven, zodat ouders en kinderen een idee krijgen bij welke scholen zij kunnen gaan kijken. Deze indicatie wordt gezamenlijk bepaald door de leerkrachten van groep 7 en 8 samen met de intern begeleider en directie.
Groep 8
Voorlopig schooladvies
Leerlingen van groep 8 ontvangen in januari hun voorlopig schooladvies. Het advies wordt gezamenlijk bepaald in een overleg door de leerkrachten van groep 7 en 8, de directeur en de intern begeleiders. De school kent in de meeste gevallen de kinderen al bijna 8 jaar. In al die jaren hebben we een goede indruk van uw kind gekregen en zijn er gegevens verzameld. Alle onderstaande gegevens worden meegenomen om het juiste advies te kunnen geven:
- Leerlingvolgsysteem
- Resultaten methode gebonden toetsen
- Resultaat NIO (deze wordt afgenomen in mei bij groep 7)
- Werkhouding, motivatie en concentratie
- Eventuele onderzoeken
Bij de adviesgesprekken zijn zowel voor ouders als kind aanwezig. U krijgt tijdens een persoonlijke toelichting het voorlopig schooladvies uitgereikt. Met dit advies kunnen ouders zich gaan oriënteren op de verschillende scholen.
Doorstroomtoets
In de eerste twee weken van februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. De eindtoets is met ingang van het schooljaar 2023-2024 doorstroomtoets gaan heten. Met deze naam wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.
Definitief schooladvies
Uiterlijk 15 maart ontvangen we als school de uitslag van de doorstroomtoets. Als de uitslag van de Cito doorstroomtoets binnen is, ontvangen de kinderen en ouders direct van ons de uitslag. Alleen indien de uitslag erg afwijkt van de verwachting, nemen we contact op met de ouders. Indien de uitslag van de doorstroomtoets hoger is dan het gegeven advies, zullen wij het advies heroverwegen. In sommige gevallen kan dit betekenen dat we ons advies naar boven zullen bijstellen.
Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies van de leerkracht van groep 8.
Aanmeldperiode
Tussen 18 maart en 31 maart moeten alle ouders/ leerlingen zich hebben aangemeld voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. Uiterlijk 15 mei horen alle leerlingen op welke VO school zij zijn toegelaten.
Overdracht PO>VO
Basisscholen en scholen voor Voortgezet Onderwijs maken gebruik van Onderwijs Transparant (OT). Dit is een systeem om digitaal leerling gegevens aan elkaar over te dragen. In het kort werkt het als volgt: wij vullen een digitaal onderwijskundig rapport in en plaatsen dat op OT. Voordat de overdrachtsgegevens definitief gemaakt worden krijgt u als ouder inzage in de gegevens die we willen overdragen. Vervolgens wordt alles definitief gemaakt en krijgt de leerling een uniek nummer. De VO-scholen waar ouders hun kind aanmelden krijgen dit nummer en kunnen de gegevens uit OT ophalen. Ouders kunnen hun zoon/dochter bij meerdere scholen aanmelden. Met de scholen van Voortgezet Onderwijs kunnen tijdens het eerste jaar evaluatiegesprekken over de oud-leerlingen plaatsvinden. Mocht het nodig blijken onderdelen van het leerlingendossier naar de nieuwe school te sturen, dan vragen wij toestemming van de ouders.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Als school staan bij ons de kernwaarden rust, stabiliteit en vertrouwen centraal, om dit te kunnen bewerkstelligen gebruiken we preventief en actief ons Protocol Anti-Pestbeleid en het gedragsprotocol. Binnen de school hebben wij een gedragsspecialist. Zij is opgeleid en nauw betrokken bij het welbevinden van kinderen in de groepen. Door jaarlijks te onderzoeken hoe een groep en een leerling in de groep functioneert, kunnen we sturen door gebruik te maken van ons sociaal veiligheidsplan.
Als Laurentius laten wij ons kennen door ons vermogen tot verbinding. Dat is het anker van alles wat wij en onze kinderen doen: ons samenwerken, samenzijn en de blijdschap die wij daaraan beleven. Als we struikelen, steken we onze handen uit naar elkaar. De menselijke maat gaat ons aan het hart. In die concrete werkelijkheid vinden wij onze kinderen en elkaar als collega’s alsook ouders en allen van wie wij partners zijn. In ons leren en werken vieren wij elkaars verschillen. Iedereen is welkom, niemand mag uit de boot vallen. Dat is wat wij doen in navolging van onze katholieke, levensbeschouwelijke waarden. Kernwaarden
· Samen werken en leren wij met elkaar.
· Eigen is de waardering voor elkaars anders-zijn die insluit.
· Eigenaarschap is de gezamenlijke weg naar zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Plezier dé voorwaarde om tot leren te komen.
· Groei is de stimulerende kracht van onze ontwikkeling.
· Toekomstgericht is met lef bouwen aan de wereld van morgen.
De onderwijsinspectie ziet toe op de onderwijskwaliteit en vraagt daarom regelmatig gegevens op of komt op bezoek. De Sint-Jozefschool is op 7 november 2023 door de inspectie bezocht. Onze school is daarbij onvoldoende beoordeeld. Afgelopen schooljaar hebben wij de nodige interventies en verbeteringen ingezet. De inspectie zal in het schooljaar 2024-2025 de school bezoeken voor een herstelonderzoek. Het volledige inspectieverslag is via de website van de onderwijsinspectie voor iedereen in te zien.