Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Sint-Jozefschool biedt klassikaal onderwijs. In de groepen 1-2 wordt gewerkt met gemengde (heterogene) groepen. Vanaf groep 3 wordt zoveel mogelijk gewerkt met jaargroepen (homogene groepen).
Bij de basisvakken (zoals taal en rekenen) maken we in alle groepen gebruik van het EDI-model (Expliciete Directe Instructie-model). Onze leerkrachten gebruiken bij een EDI-les altijd een aantal vaste onderdelen. Zo benoemen ze heel duidelijk het doel van de les en kijken ze naar wat leerlingen al weten van het onderwerp (activeren van voorkennis). De bedoeling van lesgeven volgens het EDI-model is dat alle kinderen in de klas de doelen halen die de leerkracht heeft gesteld. We hebben als school daarbij hoge verwachtingen van ieder kind. Om dit te bereiken controleert de leerkracht tijdens het lesgeven steeds welke kinderen de lesstof al onder de knie hebben. Kinderen die meer tijd nodig hebben om de doelen te bereiken, krijgen extra uitleg van de leerkracht.
We werken met de nieuwste methodes voor rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. Door met de wereldoriëntatie vakken (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek) thematisch te werken aan de hand van de methode Blink hebben de activiteiten met elkaar te maken en kunnen de kinderen verbanden leggen.
Daarnaast wordt er Engels lesgegeven, verkeer, burgerschap, levensbeschouwing en is er aandacht voor het sociaal-emotioneel leren.
Door middel van expressievakken krijgen onze leerlingen de mogelijkheid om hun creativiteit te tonen en verder te ontwikkeling. Wij geven op school op verschillende manieren invullen aan 'expressie': Dramatische vorming, Muzikale vorming, Tekenen, Handvaardigheid. Binnen de school is er een speciaal handvaardigheid/ techniek lokaal ingericht.Elke klas heeft 2x per week gymlessen.
Gebouw en faciliteiten
De Sint-Jozefschool is gehuisvest in een relatief nieuw gebouw, dat gekoppeld is aan een wat ouder deel. De leerlingen krijgen les in ruime en lichte lokalen, waarvan een groot deel uitzicht heeft op het park. We beschikken naast groepslokalen over een goed uitgeruste bibliotheek, waar regelmatig ouders aanwezig zijn om het ruilen van boeken te begeleiden. Onze jongste beginnende lezers kunnen terecht in een speciale kleine bibliotheek. In ons handvaardigheid-atelier en in het muzieklokaal geven we vorm aan cultuureducatie.
De speelzaal wordt onder andere gebruikt voor kleutergym. De groepen 3 t/m 8 gymmen in Jans Jansenhal. Naast de school ligt een aantal kunstgrasvelden waar de school en de opvang gebruik van mogen maken. Er is een aula en een leercentrum waar we kunnen genieten van zang en dans, bijvoorbeeld tijdens de eindmusical van groep 8 of tijdens ‘Jozef Zingt’, het zangfestijn voor de hele school dat we een aantal keer per jaar organiseren.
In ons Talentenlab dagen we onze getalenteerde leerlingen extra uit. Ook is er een personeelskamer, een IB-kamer, een directie/administratiekamer en verschillende spreekkamers. Daarnaast is er een speciale ruimte voor de begeleiding van kinderen die extra uitleg en ondersteuning nodig hebben (remedial teaching).
Levensbeschouwing
Onze basisschool is een Katholieke school. Wij vinden het belangrijk om normen en waarden vanuit onze identiteit mee te geven aan de kinderen. Vaak zal deze levensbeschouwing ‘verborgen’ aanwezig zijn. Soms zal dit duidelijk aanwijsbaar zijn, zoals bij de vieringen van Kerstmis en Pasen waarbij we naar de naastgelegen kerk gaan. We gebruiken daarnaast Trefwoord als methode voor levensbeschouwing. Centraal in deze methode staat de leefwereld van kinderen. Leerlingen worden uitgedaagd om aan de hand van eigentijdse verhalen en Bijbelverhalen na te denken over levensbeschouwelijke thema’s. Door de gesprekken die samen in de klas worden gevoerd ontwikkelen kinderen een mening. De school ondersteunt daarnaast activiteiten, die vanuit de parochie worden ontplooid voor leerlingen die de Eerste Communie of het Heilig Vormsel vieren.
Sporttoernooien
Tijdens het schooljaar zijn er ook buiten schooltijd diverse sportevenementen waar schoolteams zich voor in kunnen schrijven. Inschrijving gebeurt op vrijwillige basis, de inventarisatie en inschrijving verzorgen wij vanuit school. Zo wordt in Nootdorp het bekende schoolvoetbaltoernooi georganiseerd, waar altijd veel kinderen uit groep 3 t/m 8 van onze school aan mee doen.
Naschoolse activiteiten
Sinds het schooljaar 2023-2024 bieden wij als school wisselend naschoolse activiteiten aan. Dit is ingedeeld per periode en bouw, leerlingen kunnen zich hier vrijwillig voor opgeven. Deelname is meestal gratis, een enkele keer wordt er een kleine eigen bijdrage gevraagd, maar vol=vol. Aankomend jaar staan er naast sport en spel ook andere creatieve activiteiten op de planning. Zo beginnen we de eerste periode met o.a. Mad Science.
In de onderbouw leren de kinderen tijdens hun spel
In de onderbouw werken we met de nieuwste versie van de methode Schatkist. Deze methode laat kleuters verwonderen en ontdekken. In gesprekken, instructies, verwerkingsopdrachten en spelsituaties komen de kinderen samen tot ontwikkeling, ze leren veel begrippen kennen en leren effectief communiceren. Schatkist werkt met verschillende aansprekende thema’s, zoals de ruimte, de wereld of dieren.
Met de andere vakken en de boeken die wij voorlezen sluiten wij aan bij het thema. Een thema duurt doorgaans van vakantie tot vakantie zodat de leerlingen meerdere spelimpulsen kunnen krijgen.
Methoden die worden ingezet bij het kleuteronderwijs:
- De Vreedzame School voor het sociaal-emotioneel leren + burgerschap
- Schatkist voor thematisch onderwijs en spelend leren
- Met Sprongen Vooruit voor Rekenen
- Trefwoord voor levensbeschouwing
- Veilig Verkeer Nederland
- Schrijfdans
- Engels
- Taaltocht
Op school hanteren wij het 5 gelijke dagen model. Elke klas heeft alle dagen dezelfde lesuren. Hierbinnen hebben leerkrachten en pedagogisch medewerkers gezamenlijk met de kinderen pauze en lunchtijd.
We werken met de nieuwste methodes voor rekenen, taal, spelling, technisch en begrijpend lezen. Door thematisch te werken hebben alle activiteiten met elkaar te maken en kunnen de kinderen verbanden leggen.
Elke klas heeft 2x per week gymles.
Methoden die gebruikt worden in ons onderwijs:
- De Vreedzame School voor het sociaal-emotioneel leren + burgerschap- groep 1 /m 8
- Veilig Leren Lezen- groep 3
- Taal Actief 5 voor taal, tekstbegrip en spelling- groep 4 t/m 8
- Karakter voor technisch voortgezet lezen- groep 4 t/m 6
- De wereld in getallen 5 voor Rekenen en wiskunde - groep 3 t/m 8
- Blink wereldoriëntatie- groep 3 t/m 8
- Trefwoord voor levensbeschouwing- groep 1 t/m 8
- Veilig Verkeer Nederland - groep 1 t/m 8
- Pennenstreken voor schrijfonderwijs - groep 3 t/m 8
- Blits studievaardigheden - groep 5 t/m 8
- Take it easy voor Engels
Daarnaast maken we gebruik van ondersteunende materialen en methodes afkomstig uit het protocol ‘Leesproblemen en dyslexie’. U kunt u hierbij denken aan het digitale programma BOUW! En Connect Lezen. Uiteraard wordt daarbij rekening gehouden met de verschillen in leesvaardigheid. De leerlingen hebben een eigen bibliotheek op school, dat is tevens ingericht als leeslokaal.
Natuur-ontdek-tuin
Achter de school hebben we een “natuur-ontdek-tuin”. Onze leerlingen vinden daar o.a. groentetuintjes, een insectenhotel, een leskuil, nestkastjes en een vogelbos. Bepaalde jaargroepen zijn voor diverse onderdelen verantwoordelijk en zorgen voor bijvoorbeeld het onderhoud. Met name de groepen 4 spelen hier een actieve rol in. Leerkrachten kunnen in deze natuur-educatieve omgeving praktijkles geven.
Gymnastiek
Onze groepen 1 t/m 8 krijgen twee per week gymles van onze vakleerkracht gymnastiek. De groepen 3 t/m 8 gebruiken daarvoor de Jans Jansenhal die op 5 minuten van school ligt. Gymlessen aan de groepen 1/2 worden in school gegeven. De kinderen nemen zelf gymspullen mee (broek, shirt en gymschoenen). Het dragen van gymschoenen tijdens de gymlessen is verplicht, dit uit oogpunt van hygiëne en veiligheid. De gymspullen nemen de kinderen mee naar huis.
De leerlingen van de groepen 3 douchen niet na de gymles. De kinderen uit de groepen 4 t/m 8 mogen zelf weten of ze wel of niet douchen. In de sporthal zijn meisjes- en jongenskleedkamers.
Het is niet toegestaan om tijdens de gymlessen sieraden te dragen, uit oogpunt van veiligheid. Horloges, kettingen, oorbellen en ringen moeten dus af. Oorknopjes mogen wel blijven zitten.
Wij vinden het erg belangrijk dat alle kinderen meedoen met de gymles. Het kan natuurlijk voorkomen dat een kind niet kan meedoen met de gymles, bijvoorbeeld vanwege één of andere (medische) reden. Fijn als u dit tijdig meldt bij de leerkracht.
Bij het vormgeven van het lesprogramma voor gym, maken we onderscheid tussen spel- en toestellessen. Bij beide lessen staan andere doelen centraal, die bijdragen aan de kerndoelen die aan het aanbieden van bewegingsonderwijs worden gesteld.
Huiswerk
Op onze school geven we de leerlingen huiswerk. Er zijn twee soorten huiswerk: het maakwerk en het leerwerk. Door het maken en leren van huiswerk leren de kinderen hun geheugen te ontwikkelen en ook buiten de school zelfstandig een opdracht te vervullen. De studieprestaties kunnen daardoor worden vergroot. Ook leren ze hun tijd in te delen en leren ze te studeren. Dit alles versoepelt na groep 8 ook nog eens de overgang naar het voortgezet onderwijs. Voor de ouders geeft huiswerk vaak wat meer inzicht in waar kinderen op school mee bezig zijn. In de lagere groepen bestaat huiswerk vaak uit een opdrachtje, zoals het meenemen van een plaatje of het houden van een verhaaltje over een bepaald onderwerp. Vanaf de groepen 4 en 5 wordt huiswerk meegegeven. In deze groep betreft het bijvoorbeeld het oefenen van woorden, het oefenen van de tafels en lezen. In de groepen 6 t/m 8 wordt dat langzaamaan wat uitgebreid. In deze groepen betreft het maakwerk, leerwerk, opzoekwerk en extra opdrachten zoals het voorbereiden van een spreekbeurt. Op de kennismakingsavonden wordt het huiswerkbeleid nader toegelicht. Ook hoort u hoe u als ouder uw kind kunt helpen bij het maken en leren van het huiswerk.
In de groepen 7 en 8 zijn de kinderen verplicht om een agenda te hebben. Het gebruik hiervan wordt in de groepen uitgelegd. De leerlingen kunnen dan zelf hun werk indelen.
Het huiswerk dat de kinderen moeten leren of maken, wordt door de leerkracht gecontroleerd. Wanneer uw kind om een bepaalde reden niet in staat was om het huiswerk te maken of te leren, dan ontvangt de leerkracht graag een bericht in Social Schools.
De basisschool kent acht leerjaren. Wij vinden het belangrijk dat de overgang tussen de diverse groepen soepel verloopt. Dit geldt zowel voor de leerstof, als voor de manier van werken in de groepen. Om de overgangen tussen de leerjaren goed te laten verlopen stemmen de leerkrachten hun werkwijze onderling goed met elkaar af. Dit gebeurt in het overleg tussen de parallel-leerkrachten, in leerteams, in teamvergaderingen en in bouwvergaderingen. We hebben op onze school ook een aantal collega's die naast hun lesgevende taken, een specialistische rol vervullen, elk met een eigen expertisegebied. Voorbeelden zijn interne begeleider, taalspecialist, leescoördinator, EDI-specialist, jonge kind specialist en gedragsspecialist. Zij bespreken een aantal keer per jaar schoolbrede ontwikkelingen en kijken wat er nodig is om de kwaliteit van ons onderwijs verder te verbeteren.
Kinderen kunnen op verschillende gebieden behoefte hebben aan (extra) ondersteuning, denk aan ondersteuning op het gebied van de motoriek, schrijven, lezen, spelling, woordenschat en/of rekenen, hoogbegaafdheid, of de wijze waarop een kind leert of hoe het zich gedraagt. Deze (extra) ondersteuning sluit goed aan bij één van de belangrijkste uitgangspunten van passend onderwijs, namelijk de vergroting van de ondersteuningsmogelijkheden op de basisschool. Vergroting van de mogelijkheden op de school betekent, dat de school zelf maatregelen moet treffen om zoveel mogelijk kinderen te kunnen helpen bij het onder- wijsleerproces, zonder te snel te verwijzen naar scholen voor speciaal onderwijs.
Er is op De Sint Jozefschool extra personeelsformatie beschikbaar voor de ondersteuning in de groepen, met kleine groepjes of met individuele leerlingen. Dit gebeurd door de specialisten of op aansturing van de specialisten.
De twee interne begeleiders (IB-ers) zijn verantwoordelijk voor de coördinatie en ontwikkeling van onze leerlingen- en kwaliteitszorg. Zij helpen leerkrachten en ouders met hulpvragen over kinderen. Zij voeren gesprekken met leerlingen, leerkrachten en ouders, volgen de resultaten, stellen ontwikkelingsperspectieven op en onderhouden contacten met externe hulpinstanties.
Vier keer per schooljaar bespreken de interne begeleider (IB-er) van de betreffende klas en de groepsleerkracht de groep. Tijdens dit gesprek komen de groepsplannen en de meest recente resultaten aan bod. Ook kijken zij samen welke leerlingen extra didactische of pedagogische ondersteuning nodig hebben. Als een leerkracht extra ondersteuning nodig heeft om een leerling goed te begeleiden, dan kan hij of zij altijd terecht voor advies bij de IB-er.
Op de Sint-Jozefschool werken wij volgens de 1-zorgroute. In deze route staat het handelingsgericht centraal. In de stappen in 1-zorgroute wordt gestreefd naar optimale afstemming met en tussen alle verantwoordelijke partners in de keten van onderwijs en zorg voor de leerling.
Uitgangpunten Handelingsgericht werken
1. De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal. Wat heeft een leerling nodig om een bepaald doel te behalen? Denk aan instructie op een andere manier, extra leertijd of uitdaging. Hoe kan de leerkracht de leerling hierbij zo goed mogelijk ondersteunen?
2. Afstemming en wisselwerking: het gaat niet alleen om het kind, maar om het kind in wisselwerking met zijn omgeving. Het gaat om deze leerling, in deze groep, bij deze leerkracht, op deze school en van deze ouders. Hoe goed is de omgeving afgestemd op wat het kind nodig heeft?
3. Leerkrachten realiseren passend onderwijs en leveren daarmee een cruciale bijdrage aan een positieve ontwikkeling van leerlingen op het gebied van leren, werkhouding en sociaal-emotioneel functioneren. Met andere woorden: het is de leerkracht die het doet. Maar wat heeft zij hiervoor nodig, wat zijn haar ondersteunings-behoeften?
4. Positieve aspecten van kind, leerkracht, groep, school en ouders zijn van groot belang. Naast problematische aspecten zijn deze nodig om de situatie te begrijpen, ambitieuze doelen te stellen en om een succesvol plan van aanpak te maken en uit te voeren.
5. Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleiders is noodzakelijk om een effectieve aanpak te realiseren. Dit vergt constructieve communicatie tussen betrokkenen. Samen analyseren zij de situatie en zoeken ze naar oplossingen.
6. Doelgericht werken: het team formuleert korte- en lange termijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal- emotioneel functioneren van alle leerlingen en evalueert deze in een cyclus van planmatig handelen.
7. De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant. Het is voor de betrokkenen duidelijk hoe de school wil werken en waarom. Er zijn heldere afspraken over wie wat doet, waarom, hoe en wanneer. Formulieren en checklists ondersteunen dit streven. Teamleden zijn open over hun manier van werken en over hun plannen en motieven.
Onze school wil kwalitatief goed onderwijs aanbieden. Omdat niet alle kinderen dezelfde onderwijsbehoeften hebben, hebben we een indeling gemaakt van ondersteuningsniveaus van zorg op de Sint-Jozefschool:
- niveau 1: gemiddeld groepsaanbod
- niveau 2: uitgebreid groepsaanbod
- niveau 3: speciale zorg
- niveau 4: expertise van externen
- niveau 5: doorverwijzing
Vanuit de gemeente is er kernteam van hulpverleners verbonden aan onze school, waaronder een schoolmaatschappelijk werker (SMW). Deze is regelmatig op school voor overleg met de IB’ers, maar ook voor gesprekken met kinderen en/of ouders. Aanmelding van kinderen bij het SMW loopt via het schoolondersteuningsteam of via ouders.
Takenwerk
Om de leerkracht meer handvatten te geven om de extra ondersteuning te kunnen bieden en om beter te kunnen differentiëren wordt schoolbreed ‘Takenwerk’ ingezet. De groep 2 leerlingen werken op woensdag met een voorloper op het takenwerk. In de groepen 3 is het takenwerk verwerkt in het circuit waarmee in deze groepen iedere dag begint. De groepen 4 t/m 8 hebben een eigen takenlijst waarop de taken voor die week staan. Takenwerk stimuleert zelfstandigheid, plannen en biedt diverse vormen van verwerking die individueel of groepsgewijs aan te passen zijn aan het niveau van het kind/de groep. Tot slot krijgt de leerkracht door deze vorm van zelfstandig werken meer tijd vrij om kinderen individueel te begeleiden.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Meer aandacht voor (hoog) begaafde leerlingen
Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben op school omdat ze ‘meer’ aan kunnen, hebben ook extra ondersteuning nodig. Ons beleid en aanpak is beschreven in ons beleidsplan Pluskinderen. Een aantal leerkrachten (waarvan de twee talentspecialisten) geven het beleid vorm en inhoud. Zij ondersteunen andere collega’s in het omgaan met kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Verder dragen zij er zorg voor dat er voldoende passend materiaal voorhanden is. We hebben plusklassen voor de kinderen uit de groepen 5 t/m 8. De leerkrachten dragen mogelijke deelnemers aan, op basis van resultaten en werkhouding. De talentspecialisten bepalen samen met de interne begeleiders welke kinderen uiteindelijk mee doen. De groepen komen iedere week een keer bij elkaar in het ‘Leerlab’ om te werken met speciale materialen van Levelwerk. Ook in de eigen groep is ruimte en tijd om aan Levelwerk verder te werken.De Sint Jozefschool oriënteert zich op uitbreiding van de talentaanpak naar aanbod voor praktisch getalenteerde leerlingen.
Daarnaast is de ICT-specialist samen met de burgerschapsspecialist bezig met het ontwikkeling van een gedegen aanbod op het gebied van digitale geletterdheid en de daarbij behorende 21e-eeuwse vaardigheden. Zo is er voor de groepen 7 bijvoorbeeld een typcursus.
De directie bespreekt periodiek met alle IB-ers en specialisten de voortgang en eventuele aandachtspunten, op basis van onze doelen uit het jaarplan. Binnen de directie zijn de taken en verantwoordelijkheden zo verdeeld dat we onze school samen optimaal kunnen leiden en de lijnen tussen directie en het team zo kort mogelijk zijn.
Kleuters mogen vanaf hun vierde verjaardag naar school. Voor die datum komen ze twee keer één dagdeel wennen. We spreken deze data af in overleg met ouders. In de groepen 1/2 werken leerkrachten vanuit de gedachte ‘spelend en lerend de wereld verkennen’. Ieder kind doet dit op zijn of haar individuele niveau en in eigen tempo. De kinderen maken op een speelse manier kennis met letters, klanken, cijfers en tellen. Het werken in de kleutergroepen is gebaseerd op een steeds terugkerend ritme. Elke dag komen de kinderen een aantal van dezelfde activiteiten tegen:
• De kring:
- naar aanleiding van een onderwerp of vrij vanuit de leerlingen;
- reken- en taalactiviteiten;
- boeken voorlezen, vertellen, versjes leren, Engels;
- zingen en toneelspelen.
• De speelwerkles:
- spelen in de hoeken;
- met ontwikkelingsmateriaal;
- knutselen.
• Spelen en bewegen:
- in de speelzaal: gym, spelletjes, zang en/of dans;
- buiten, tijdens spel, met materialen of in de zandbak.
Spelend leren de kinderen rekening houden met elkaar, zorg dragen voor elkaar en de spullen in de klas en zorg voor de planten.
Bij de kleuters gebruiken wij het observatiesysteem KIJK!. KIJK! Is een veel gebruikt, digitaal instrument waarmee leerkrachten de ontwikkeling van jonge kinderen volgen. Deze werkwijze ondersteunt leerkrachten bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen tussen 0 en 7 jaar. Aan de hand hiervan kunnen leerkrachten de juiste keuzes maken op pedagogisch, didactisch en organisatorisch vlak.
De overgang naar groep 3 en de jaren daarop
Als uw kind voor l januari van het schooljaar vijf jaar wordt, gaat het, in principe, na de zomervakantie naar groep 3. De leerkrachten uit de onderbouw maken een inschatting of een kind klaar is voor groep 3. Zij kijken daarbij naar de volgende drie factoren:
- Is het kind cognitief toe aan groep 3?
- Is het kind sociaal-emotioneel toe aan de overstap?
- Heeft het kind een goede concentratie, werk- en luisterhouding?
Wanneer op grond van de ontwikkeling van een kind in maart vermoed wordt dat uw kind nog niet toe is aan groep 3, dan bespreekt de leerkracht dit met de intern begeleider en stellen we de ouders hiervan op de hoogte. Vervolgens volgen we de maanden daarop de ontwikkeling van uw kind. Met de verkregen informatie gaan wij opnieuw in gesprek met de ouders. Het definitieve besluit of een kind overgaat naar groep 3 wordt uiterlijk genomen in mei/juni. De praktijk leert dat we op grond van onze ervaring een goede inschatting kunnen maken van of de stap naar groep 3 verstandig is. Het schooladvies is leidend in de uiteindelijke beslissing in welk leerjaar het kind geplaatst wordt. Bovengenoemde werkwijze geldt ook voor de overgangen naar de volgende leerjaren.
Groepssamenstelling
Ieder jaar stellen delen we de aangemelde leerlingen in bij de groepen 1/2 en stellen we groep 3 samen vanuit de groepen 2. Met de dan beschikbare informatie over de kinderen stellen we zo evenwichtig mogelijke groepen samen. Criteria daarbij zijn vriendjes/vriendinnetjes, verhouding jongens/ meisjes, maar ook de verdeling van de reeds bekende ondersteuningsbehoeften.
Het indelen van groepen valt onder de verantwoordelijkheid van de school; groepsleerkrachten, de interne begeleiders en de directie zijn hierbij betrokken. De leerlingen krijgen de mogelijkheid hun voorkeur met betrekking tot klasgenootjes aan te geven.
Vorming van IKC Sint-Jozefschool
Veel kinderen maken tegenwoordig gebruik van naschoolse opvang. Wij hebben als school de nadrukkelijke wens om de overgang tussen school en opvang zo soepel mogelijk te laten verlopen. We hebben daarom een nauwe samenwerking met Skippy PePijN. Dit is een lokale kinderopvangorganisatie, die opvang verzorgt in Pijnacker, Nootdorp en Delfgauw. We vormen samen een Integraal KindCentrum, voor de leeftijd van 2,5 tot 12 jaar. We bieden voor deze doelgroep onderwijs en opvang onder één dak.
SAMEN geven we vorm en inhoud aan de voor- schoolse en naschoolse opvang op de Sint-Jozefschool. Onze leerlingen hebben de mogelijkheid om op contractbasis tussen 7.30 uur en 18.30 uur onderwijs en opvang binnen onze school te ontvangen. Naast deze BSO-faciliteiten zijn er ook 2 groepen peuteropvang, voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar.
Doel van het vormen van een IKC is een door- gaande lijn aan te kunnen bieden aan onze leerlingen, waarbij onderwijs en opvang soepel in elkaar overlopen. We laten het pedagogisch beleid aansluiten onze gezamenlijke visie. We bieden activiteiten aan die aansluiten bij de activiteiten/ thema’s van school. Het team van school en de opvang spreekt dezelfde “taal” die geënt is op de uitgangspunten en het gedachtengoed van de door ons gehanteerde sociale vaardigheden methode De Vreedzame School.
Door regelmatig met elkaar te overleggen houden we de ‘lijntjes kort’. Zo kunnen we snel inspelen op actuele ontwikkelingen in de omgeving van het kind en elkaar als onderwijs & opvang, maar ook ouders snel en volledig informeren.
Teamleden van zowel onderwijs als opvang en peuterspeelzaal nemen deel aan sommige vergadermomenten van elkaar, doen aan collegiale consulatie en indien passend aan studiedagen. Er zijn aanspreekpunten benoemd die met elkaar de afstemming zoeken in aanbod van activiteiten, maar ook bij de overgang van de peuteropvang naar de kleuters.
Is er zorg omtrent de ontwikkeling van uw kind op welk gebied dan ook, dan zullen wij samen met u als ouder(s), de leerkracht, de intern begeleider van school en zorgcoördinator van Skippy en eventuele externe hulpverlening, in overleg gaan over een passende aanpak. Een aanpak die op school, maar ook bij de opvang gehanteerd kan worden.Naast de samenwerking met Skippy werken wij samen met kinderopvangorganisatie Zon! Zij zijn sinds 1 juni 2024 gestart en gestationeerd bij het naastgelegen clubgebouw van RKDEO. Zon! wilt ook SAMEN met de Sint-Jozefschool werken aan een doorgaande lijn aan onze leerlingen, waarbij onderwijs en opvang soepel in elkaar overlopen, maar ook de mogelijkheid biedt voor een nauwere samenwerking onder schooltijd of met het aanbieden van naschoolse activiteiten.