Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Masterclasses
Als extra faciliteit bieden wij onder schooltijd Masterclasses aan. Deze uren worden door onze leerkrachten, externe partners en vrijwilligers gegeven aan de leerlingen. Op deze wijze kunnen kinderen op een laagdrempelige manier hun talenten ontdekken, veilig binnen de muren van ons Kindcentrum.
Excursies
Jaarlijks gaan we met de leerlingen op pad. Eens in de 3 jaar gaan we op schoolreis, de andere keren gaan we op excursies. Dan is de bestemming gekoppeld aan de leerstof. Het vervoer wordt dan via de ouders geregeld die ons met de auto brengen of begeleiden met het openbaar vervoer. Groep 8 gaat jaarlijks op kamp.
Op school hanteren wij het 5 gelijke dagen model. Elke klas heeft alle dagen dezelfde lesuren. Hierbinnen hebben leerkrachten en pedagogisch medewerkers gezamenlijk met de kinderen pauze en lunchtijd.
We werken met de nieuwste methodes voor rekenen, taal, spelling. Door thematisch te werken hebben alle activiteiten met elkaar te maken en kunnen de kinderen verbanden leggen in ons Leerplein.
Elke klas heeft 2x per week gymlessen. Uw kind heeft gymschoenen en een korte broek/shirt of gympak nodig. Als uw kind niet mee kunt doen aan de les, vragen we u dit schriftelijk door te geven.
Volgen en begeleiden van ontwikkeling
Wij willen ieder kind de kans geven het beste uit zichzelf te halen. Wij volgen hun ontwikkeling door hen te observeren, met hen te praten, hun werk na te kijken en door toetsen af te nemen. Door de kinderen nauwkeurig in hun ontwikkeling te volgen, kunnen wij bijtijds actie ondernemen als kinderen achterblijven of ver vooruit zijn. Dit doen we met een multidisiplinair team. Hierdoor kunnen leerlingen (indien nodig) bij één of enkele vakken op hun eigen niveau werken. Aan het begin van de les vertelt de leerkracht wat de kinderen gaan leren, daarna komt uitleg over de opdracht (basistaak). Leerlingen kunnen daarna direct zelf aan de slag (en krijgen ook extra werk op een uitdagender niveau (speciaal voor jou-taak) of er volgt nog een extra uitleg. Kinderen die dat nodig hebben krijgen in een klein groepje extra hulp van de leerkracht (verlengde instructie). De overstap naar het voortgezet onderwijs doorlopen we zorgvuldig met een adviesgesprek in groep 7 (gebaseerd op resultaten en werkhouding). In groep 8 volgt het definitieve schooladvies.
Specialismen
Binnen Kindcentrum Regenboog hebben verscheidene leerkrachten zich gespecialiseerd in specifieke onderwerpen. Wij zetten hierbij in op het vroegtijdig signaleren, waarna passende begeleiding volgt
Doubleren
We proberen het aantal kinderen dat blijft zitten (doubleren) zoveel mogelijk te beperken. Toch kan het gebeuren dat wij kinderen een extra jaar aanbieden. Dit komt vooral voor in de groepen 1 en 2, waarbij we spreken van kleuterverlenging (0-9%) en in de groepen 3 en 4 (0-2%). Vanaf groep 5 komt het nog maar zelden voor dat kinderen doubleren. Als een kind op meerdere vakgebieden/onderdelen de aansluiting met het volgende leerjaar zal gaan missen, is doubleren een mogelijkheid. Wel moet duidelijk zijn dat het extra jaar een reëel kans van slagen heeft.
Externe betrokkenheid
Kindcentrum Regenboog kan naast zijn eigen interne experts rekenen op een paar stevige kennispijlers buiten ons gebouw. De twee belangrijkste pijlers zijn:
1. Ons schoolbestuur Octant, welke voortdurend aandacht heeft voor het verbeteren van de kwaliteit van leraren, zodat zij onze leerlingen de ondersteuning kunnen bieden die zij nodig hebben. Daarom komen onze specialisten samen in platforms om van en met elkaar meer te leren over hun specialisme.
2. Het samenwerkingsverband PPO Delflanden, die werken vanuit de visie dat ieder kind recht heeft op passend onderwijs. Kindcentrum Regenboog is hier samen met tachtig scholen voor basisonderwijs en speciaal basisonderwijs onderdeel van. Samen kunnen we voor ieder kind een passende onderwijsplek aanbieden.
Ook onderhoudt Kindcentrum Regenboog nauwe contacten met jeugdgezondheidsarts en jeugdverpleegkundige en het Schoolmaatschappelijk Werk. Deze laatste biedt, indien nodig, ondersteuning bij de gezinssituatie thuis. Het kindcentrum kan de ouder hiervoor benaderen. U kunt als ouder zelf ook bij de leerkracht of kwaliteitsondersteuning aangeven dat u de schoolmaatschappelijk werker wilt spreken.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het aanbod wordt in nauw overleg met de groepsleerkracht afgestemd. Dit zal in de groepsbesprekingen plaatvinden door een kwaliteitscheck uit te voeren.
Bij ons beginnen de jongste kinderen via de PeuterOpstap alvast te wennen aan school en onderhouden de pedagogisch medewerkers van onze Buitenschoolse opvang nauw contact met de (toekomstige) leerkracht van uw kind. Zo bieden één doorgaande lijn tussen onderwijs en opvang. Zo bieden wij onderwijs én opvang op maat.
Wij vinden het belangrijk om kinderopvang te bieden vanuit een verantwoorde pedagogische visie en haken met de door ons ontwikkelde ‘pedagogische cirkel’ in op de eerste stappen van ‘The Leader in Me’ methode. Hierbij focussen we op de unieke talenten van ieder kind en leren we hen respect te hebben voor elkaar. Daarnaast werken we toe naar steeds meer zelfstandigheid naar mate de kinderen ouder worden. Uiteraard gaat dit in overleg met de ouders.
Omdat wij grote waarde hechten aan de doorlopende leerlijn van uw kind, zowel didactisch als in zijn vrije tijd, organiseren wij een gezamenlijke oudercontactavond. Om een goed en breed beeld te krijgen van uw kind, op zowel school als op de BSO, is er voor u als ouder de mogelijkheid om met beide zorgdragers een gesprek te voeren.