basisschool Omnia

De Poort 6 2631 PT Nootdorp

  • Ook buitenspel is leren
  • Schoolfoto van basisschool Omnia
  • Schoolfoto van basisschool Omnia
  • Schoolfoto van basisschool Omnia

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij houden bij het inrichten van ons onderwijs rekening met de uitkomsten van het Cito leerlingvolgsysteem. Op onze school geven we handelingsgericht les. Dat doen we op basis van de gemeten opbrengsten én op grond van individuele onderwijsbehoeften. De instructie in de groep vindt plaats op 3 niveaus. Instructieafhankelijk, instructiegevoelig en instructieonafhankelijk. De (eind)opbrengsten voldoen aan de voor onze populatie gestelde normen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij de ambities van de Winde horen resultaten. Deze worden steeds in ieder schoolplan benoemd voor de komende periode. Het gaat om de volgende resultaten:

  • Wat willen we bereiken op het gebied van EDI? Een sluitende uitvoering van de afspraken zoals verwoord in de professionele standaarden.
  • Welke leeropbrengsten willen we de komende jaren bereiken? De gestelde streefdoelen zijn bereikt. Indien dit niet het geval is moet duidelijk zijn waarom niet en welke interventies hebben plaatsgevonden en gaan plaatsvinden.
  • Welke resultaten willen we behalen op de kwaliteitsindicatoren van de onderwijsinspectie? Behalen van het basisarrangement, groeien naar excellentie.

De resultaten worden zo veel mogelijk vergeleken in de jaren (trendbenchmark), zodat de ontwikkeling van de kwaliteit zichtbaar is.

Wij werken volgens de 6 uitgangspunten van "Opbrengstgericht Passend Onderwijs" (OPO):

  • Overeenkomst in onderwijsbehoeften - Door leerlingen te groeperen op basis van overeenkomsten, is er voor elk wat wils en wordt groepsleren en coöperatief gedrag gestimuleerd. 
  • Van eind naar begin - De gewenste opbrengsten zijn het startpunt voor de inrichting van het onderwijsaanbod op school- en op groepsniveau. 
  • Middenmoot als vertrekpunt - De grootste gemene deler in de schoolpopulatie en in elke groep, wordt bediend met een basisaanpak en daaromheen de verrijkte en intensievere aanpak. 
  • Eerst convergent, dan divergent - Drie verschillende aanpakken om één set doelen te gaan beheersen, gaat vooraf aan het onderwijzen van leerlingen op eigen niveau. 
  • Respons op instructie - Zijn de vaardigheidsgroei (hoeveel heeft een leerling geleerd ten opzichte van het vorige meetmoment), de leerstofbeheersing (welke doelen heeft de leerling behaald?) en de betrokkenheid voldoende, dan bieden we passend onderwijs en gaan we door met wat we deden. 
  • School --> groep --> leerling - Eerst een passend onderwijsaanbod voor de schoolpopulatie, dan een passend onderwijsaanbod voor de groep en indien nodig nog een finetuning voor een enkele leerling. Dit maakt alles behapbaar. 

Na 10, 20, 30 en 40 weken onderwijs analyseren we onze resultaten. Na 10 en 30 weken staat de sociaal- emotionele ontwikkeling van de leerlingen centraal. Na 20 en 40 weken onderwijs staan de cognitieve hoofdvakken centraal. Hiervoor gebruiken we de toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem, methode gebonden toetsen, observaties van de leerkracht en informatie van de ouders en de leerlingen. 

Na elke schoolbespreking maken we een analysedocument dat we bespreken met het College van Bestuur van de Scholengroep Holland en met de mr van onze school. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk jaar geven de leerkrachten van groep 8 een school-advies voor het voortgezet onderwijs. Met dat school-advies kunnen ouders en kinderen de vervolgschool van hun voorkeur zoeken. Voor de uitslag van de IEP-eindtoets ontvangen de ouders het definitieve advies.

Valt de score van de IEP-eindtoets hoger uit, dan wordt het schooladvies in overleg met de ouders heroverwogen.

De scholen voor voortgezet onderwijs houden ons op de hoogte van de voortgang van onze oud-leerlingen. In de meeste gevallen blijkt ons schooladvies, ook na enkele jaren, het juiste te zijn geweest. 70% van onze oud-leerlingen zit op het niveau dat wij in groep 8 hebben ingeschat. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft op 5 maart 2019 een herstelonderzoek uitgevoerd. 

Uit het inspectierapport: "Het team van de Winde heeft met veel inzet en vanuit een grote betrokkenheid aan haar schoolontwikkeling gewerkt. Gevolg hiervan is dat wij de onderwijskwaliteit als voldoende beoordelen."

Terug naar boven