Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kinderen zijn ingedeeld in leeftijdsgroepen. De leerjaren 1 en 2 zijn heterogeen samengesteld.
De meeste groepen zijn homogeen. Een heterogene groep in hogere leerjaren komt soms voor.
Dit onderdeel wordt in mei 202 bijgewerkt.
Onze leerlingen gaan per schooljaar minimaal 940 uur naar school. Hiermee voldoen wij aan de wettelijke verplichting dat leerlingen in 8 schooljaren minimaal 7529 uur lestijd hebben gevolgd. De lestijden voor groep 1 t/m 8 zijn hetzelfde.
In groep 1 t/m 4 geven wij thematisch onderwijs. Hierin worden de vakken wereldoriëntatie, kunstzinnige- en creatieve vorming en burgerschapsvorming opgenomen. Door te werken vanuit het thema, is er een hoge mate van betrokkenheid.
Vanaf schooljaar '20-'21 zal het thematisch werken ook vorm krijgen in groep 5 t/m 8.
In groep 1 t/m 8 hebben de leerlingen 2 keer in de week bewegingsonderwijs. In groep 1-2 wordt deze les 1 keer gegeven door de vakleerkracht en 1 keer door de eigen groepsleerkracht. In groep 3 t/m 8 wordt bewegingsonderwijs gegeven door onze eigen vakleerkracht.
Naast dat de groepsleerkracht vorming geeft aan de kunstzinnige en creatieve vakken middels de Cultuurtrein, worden er regelmatig vakdocenten ingehuurd om de vakken vorm te geven. Hierbij kiezen wij op school voor een brede ontwikkeling en willen wij de leerlingen kennis laten maken met een breed spectrum.
In groep 6, 7 en 8 is de mogelijkheid om levensbeschouwelijk vormingsonderwijs te volgen. De ouders van de leerlingen in groep 5, ontvangen hierover meer informatie aan het eind van het schooljaar. Deze lessen worden verzorgd door een vakleerkracht. Kinderen die hier niet aan deelnemen, werken aan een ander thema met de groepsleerkracht.
De Winde beschrijft in haar schoolondersteuningsplan de mogelijkheden voor het vormgeven van Passend Onderwijs binnen de dagelijkse praktijk. Binnen het samenwerkingsverband PPO Delflanden is vastgelegd welke minimum basisondersteuning de scholen bieden en wanneer een extra arrangement kan worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband.
De Winde richt zich niet op een specifieke doelgroep, maar let vooral op de onderwijsbehoeften van een individueel kind en de mate waarin de school daaraan kan tegemoet komen binnen de basisondersteuning of met een arrangement.
Het schoolondersteuningsplan (in ontwikkeling) kunt u hier downloaden. Vanaf schooljaar 2015-2016 is het integraal onderdeel van het nieuwe schoolplan.