Vensterschool Noordwolde

Mandehof 17 8391 BG Noordwolde (Fryslân)

Schoolfoto van Vensterschool Noordwolde

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 waren er ontzettend veel personele wisselingen in groep 7&8 en qua directie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de (blok)toetsen, horend bij de methode van dat vak, worden de kinderen in januari en juni getoetst. We gebruiken hiervoor een methode-onafhankelijke toets (CITO Leerling in Beeld).

De resultaten van deze toetsen worden door de leerkracht geanalyseerd per groep en per leerling. De scores worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem.

Onze school hanteert een geautomatiseerd digitaal leerlingvolgsysteem CITO LOVS LIB. Per leerling worden de resultaten van de afgenomen Cito-toetsen op diverse wijzen weergegeven.

De vorderingen kunnen worden afgelezen per leerjaar en per vakgebied (technisch lezen, spelling, rekenen/wiskunde, begrijpend lezen).

De resultaten worden gedeeld met de ouders tijdens gesprekken (januari en juni).

In de groepen 1 en 2 wordt door middel van observatielijsten vanuit 'Mijn Kleutergroep'de ontwikkeling van de kinderen gevolgd. 

De groepsresultaten worden tijdens de groepsbespreking tussen de IB'er en de leerkracht besproken. Daar worden op groepsniveau interventies bepaald.

De groepsresultaten worden ook op bouwniveau en schoolniveau besproken. Tijdens de onderwijsevaluatie (2x per jaar) wordt er gekeken naar schoolbrede interventies.

We verwijzen voor meer informatie naar ons zorgplan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hiervoor verwijzen wij naar ons prognoseplan en ons document "Op naar het VO"
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.  

Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten?
Wij streven naar zo hoog mogelijke opbrengsten, zowel op cognitief- als creatief gebied. We kijken hierbij vooral naar de groei die een kind realiseert. We hebben oog voor de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen. In de methode Vreedzame School komen veel onderwerpen aan bod. We maken gebruik van Zien bij het zicht houden op de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • competent voelen
  • eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek is geweest op 14 en 16 juni 2016. We zijn daar als voldoende beoordeeld.

Het rapport van dat onderzoek is hier te lezen.

De school wordt in maart 2024 bezocht door de inspectie.

Terug naar boven