Basisschool de Velden

Zuiderweg 40 G 8391 KG Noordwolde (Fryslân)

  • In mei kunnen de kinderen meedoen aan de Avond4daagse.
  • Op het lesplein kunnen leerlingen zelfstandig werken en leren.
  • Zomers is het heerlijk spelen met pannetjes en modder in onze buitenkeuken.
  • Elk jaar in april maken we de omgeving van de school schoon.
  • Elk jaar leggen de leerlingen van groep 7-8 een boeket bij het monument aan de Dwarsvaartweg.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de eindtoets?

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen de doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met deze doorstroomtoets kunnen de leerlingen laten zien wat ze op de basisschool geleerd hebben. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het voortgezet onderwijs, Scoort de leerling op deze toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, de leerlingen kunnen niet zakken of slagen.

Op obs De Velden maakt elke leerling in groep 8 de Route-8 doorstroomtoets, tenzij leerling kenmerken dat niet toelaten.

Onze school bereikt goede resultaten als de leerling terecht komt op de school waar hij/zij het beste tot zijn recht komt. Drie á vier jaar na het verlaten van de basisschool krijgen wij de resultaten van oud-leerlingen toegestuurd. Zo kunnen we zien of zij het over het algemeen goed doen in het vervolg onderwijs. 

We zijn blij met de resultaten van de laatste jaren en blijven streven naar verbetering. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij gebruiken het Leerling Volgsysteem van Cito-LiB. Deze toetsen worden in januari en juni afgenomen. Elke groepsleerkracht maakt n.a.v. deze toetsen, observaties en andere gegevens een analyse van de groepsresultaten. We evalueren en presenteren de resultaten in een overleg met de intern begeleider en de directeur en het voltallige team. De intern begeleider en de directeur maken uiteindelijk van de groepsanalyse een schoolanalyse/zelf evaluatie.
Zo werken we planmatig aan het verbeteren van ons onderwijs.

Om aan de landelijke kerndoelen en referentiekaders te voldoen, werken we met goede methodes die in hun aanbod hieraan voldoen. Daarnaast zijn alle leerkrachten geschoold in het geven van goede instructie. Die instructie stemmen we af op de verschillen tussen leerlingen, door aandacht te hebben voor onderwijsbehoeften en leerling kenmerken. De methodes die we gebruiken geven adviezen van hoe er differentiatie in het leerstofaanbod en de instructie plaats kan vinden.

We signaleren en bespreken d.m.v. observaties, oudergesprekken, het leerlingvolgsysteem van Cito en Kindbegrip de onderwijsbehoeften van de leerlingen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Minimaal twee keer per jaar wordt dit met de IB-er besproken om zo de leerlingen goed te kunnen volgen en de benodigde begeleiding te organiseren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ons advies baseren we op de leerlontwikkeling van de leerling. Enerzijds zijn dit de meetbare gegevens, zoals de Cito-toetsen en anderzijds de kind kenmerken, zoals werkhouding en motivatie.

We gebruiken de Plaatsingswijzer om op basis van de resultaten ven de Cito-toetsen in groep 6, 7 en 8 een passende plaatsing te adviseren. Samen met de kind kenmerken komen we dan tot een weloverwogen advies. Aan het begin van groep 8 geven we een voorlopig advies aan de kinderen/ouders en midden groep 8 volgt het definitieve advies.

De doorstroomtoets in januari/februari is slechts een bevestiging van het advies. We stellen het advies enkel bij wanneer het kind de eindtoets beduidend beter heeft gemaakt en in de klas meer groei heeft laten zien.

Er is een schat aan informatie in de school aanwezig die het advies goed onderbouwt. Daarom dragen we onze informatie, met toestemming van de ouders, met zorg over aan de vervolg school. We hebben goed contact met meerdere VO-scholen in de omgeving en zorgen altijd voor een warme overdracht.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen omvat het groeien van hun persoonlijke identiteit, het opbouwen van relaties met anderen en het omgaan met verwachtingen van hun omgeving.  De meeste leerlingen komen met een ‘basispakket’ aan sociaal-emotionele vaardigheden vanuit thuis naar school. Binnen de school kunnen deze vaardigheden zich verder ontwikkelen in interactie met de leerkracht en klasgenoten.

Deze vaardigheden hebben ook invloed op het cognitieve leren van kinderen en kunnen leiden tot verbeterde leerprestaties. Daarom vinden we het belangrijk dat ieder kind zich veilig, vertrouwd en gerespecteerd voelt. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven