Basisschool de Velden

Zuiderweg 40 G 8391 KG Noordwolde (Fryslân)

  • In mei kunnen de kinderen meedoen aan de Avond4daagse.
  • Op het lesplein kunnen leerlingen zelfstandig werken en leren.
  • Zomers is het heerlijk spelen met pannetjes en modder in onze buitenkeuken.
  • Elk jaar in april maken we de omgeving van de school schoon.
  • Elk jaar leggen de leerlingen van groep 7-8 een boeket bij het monument aan de Dwarsvaartweg.

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Velden is gezamenlijk betrokken bij het verbeteren van de school, door te leren van elkaar en anderen. Dit doen we door bijvoorbeeld lesbezoeken en collegiale consultatie te organiseren en te reflecteren op ons onderwijs. We staan open voor gesprek en willen ons blijvend ontwikkelen d.m.v. teamtraining en individuele scholing. We streven ernaar elkaar te versterken in onze verschillende kwaliteiten.

Het team en de groepsindeling 2023-2024

groep 1/2 Antje Smit (ma/di/do) en Aleida van der Bij (vrij)

groep 3/4 Ingrid de Haas (ma/di) en Liselotte Mooijman (do/vrij)

groep 5/6 Marijke Jonkers ( ma/di/do/vrij) 

groep 7/8 Monique van Oosten (ma/di/vrij) en Ilse van der Meulen (do)

Op woensdag werken we in drie groepen:

groep 1/2/3 Antje Smit

groep 4/5 Liselotte Mooijman

groep 6/7/8 Monique van Oosten

Intern begeleider: Ingrid de Haas

Humanistisch VormingsOnderwijs (HVO)

Het HVO houdt in dat de kinderen bezig zijn met vormen, het ontwikkelen van normen en waarden vanuit humanistisch denken. Samen met de kinderen wordt geprobeerd antwoorden te vinden op bijvoorbeeld de volgende vraag: “Wat voel, denk, wil en doe ik eigenlijk allemaal en hoe beleef ik dit met anderen?  ”Het HVO wil bevorderen dat kinderen zich ontwikkelen tot zelfstandig denkende mensen, die verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes en daden en die ook respect hebben voor de mening van anderen. De lessen worden gegeven door HVO- leerkrachten, die een tweejarige opleiding bij het Pedagogisch Studiecentrum hebben gevolgd. Vanaf dit schooljaar is Margreta van der Meulen onze HVO-leerkracht.

Onze school ziet Humanistische Vorming als inspirerend en verrijkend, omdat kinderen zo een eigen kijk op het leven kunnen ontwikkelen. De lessen gaan uit van respect voor mensen die anders in het leven staan dan jij. De lessen worden wekelijks gegeven.
Wij roosteren de lessen zo in dat uw kind geen kernvakken mist, zoals rekenen en taal. Er zijn voor u geen kosten aan verbonden. De rijksoverheid betaalt deze lessen.

Kinderen krijgen HVO-les in de groepen 5 t/m 8. Ouders die dit niet wensen, kunnen hun kind hiervoor afmelden bij de groepsleerkracht. Deze kinderen krijgen tijdens deze lessen alternatieve opdrachten.

Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een van de leerkrachten proberen we de eerste dag de leerlingen op school op te vangen. Het kan zijn dat de directeur de groep over neemt of dat we de groep verdelen over de overige groepen. In deze tijd van personeelstekort hebben we alle vacatures weten in te vullen en beschikken we zelfs over en vaste invaller voor onze school. Tot nu toe is het ons nog steeds gelukt om adequate vervanging te vinden.

Communicatie naar ouders over ziekte en vervanging van leerkrachten gaat via Parro.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Schooljaar 2023-2024 werken we bijna de hele week in vier combinatiegroepen: 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Op woensdag werken we in de combinatiegroep; 1-2-3, 4-5 en 6-7-8.

Het grootste deel van de dag zijn de leerlingen in hun eigen groep aan het leren en spelend leren. Met regelmaat mogen/kunnen leerlingen zelfstandig werken op het leerplein. Dit is de centrale ruimte in de school waar leerlingen rustig samen of zelfstandig kunnen werken.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij werken op onze school met het vijf gelijke-dagen-model. In dit model/rooster vervalt de vrije woensdagmiddag en gaan de leerlingen elke dag tot 14.00 uur naar school. Hierdoor ontstaat structuur voor de leerlingen omdat alle dagen gelijk zijn. Voor de leerkracht is er na schooltijd meer tijd voor overleg en scholing.

Per schoolweek krijgen de leerlingen 25 uren les.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij werken op onze school met het vijf gelijke-dagen-model. In dit model/rooster vervalt de vrije woensdagmiddag en gaan de leerlingen elke dag tot 14.00 uur naar school. Hierdoor ontstaat structuur voor de leerlingen omdat alle dagen gelijk zijn. Voor de leerkracht is er na schooltijd meer tijd voor overleg en scholing.

Per schoolweek krijgen de leerlingen 25 uren les.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Velden is een reguliere basisschool die onderwijs aanbied aan leerlingen in de leeftijd van 4 -12 jaar.
Onze zorgstructuur is hieronder beschreven:

OBS De Velden hanteert, net als alle andere basisscholen vallend onder de stichting Comprix, ‘De HGW-route’, aangepast aan de specifieke werkwijze van de school. De school maakt bij de uitvoering van de route gebruik van De Stipe, het Ondersteuningsteam Primair Onderwijs Zuidoost Friesland, wat zich tot doel stelt scholen te ondersteunen bij het realiseren van passend onderwijs voor leerlingen op de (speciale) scholen van zuidoost Friesland. Het tegemoetkomen aan de ondersteuningsbehoeften van leerlingen, leerkrachten en ouder(s)/verzorger(s) is hierbij het uitgangspunt.


Stap 1: De leerkracht werkt handelingsgericht. Hij/zij neemt waar, signaleert, analyseert, begrijpt, plant en realiseert. De leerkracht noteert specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften en doet zelf interventies naar aanleiding van eigen observaties en de (toets)resultaten van de leerlingen.


Stap 2: Cyclisch worden de resultaten van het onderwijs geëvalueerd, viermaal per jaar worden de ontwikkelingen van de groep en van individuele leerlingen besproken met de intern begeleider en waar nodig op schoolniveau. Bij onbeantwoorde vragen rondom de ontwikkeling van een leerling kan er een ondersteuningsvraag gesteld worden aan het ondersteuningsteam van De Stipe of kan het gebiedsteam of de Jeugdgezondheidzorg ingeschakeld worden. In geval van een ondersteuningsvraag aan het ondersteuningsteam van De Stipe beoordeelt het team of de gestelde ondersteuningsvraag verhelderd ofwel direct beantwoord en teruggebracht kan/moet worden in de reguliere cyclus of dat er handelingsgerichte begeleiding (HGB) of handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD) gestart kan/moet worden.


Stap 3: Het traject van handelingsgerichte begeleiding of handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD) wordt gestart. Het HGB-aanbod betreft bijvoorbeeld een eenmalig consult, een kortlopend traject (3x), een langer lopend traject (zeker 1x per jaar heroverweging) of beeldbegeleiding. Tijdens een HGPD-traject worden de volgende fasen intake, strategie, onderzoek, indicering, advies, interventie- en evaluatie doorlopen. Indien nodig worden tijdens dit proces het gebiedsteam, de Jeugdgezondheidszorg en/of andere instanties betrokken. Bij gesprekken zijn ouder(s)/verzorger(s), leerkracht, intern begeleider en een betrokkene vanuit De Stipe aanwezig, mogelijk aangevuld met andere betrokkenen.


Stap 4: In geval van ontoereikende ondersteuningsmogelijkheden en handelingsverlegenheid van de school kan de leerling aangemeld worden voor een multidisciplinair overleg (MDO). Het MDO heeft een adviserende taak met betrekking tot extra ondersteuning, ondersteuning die door de school zelf niet 13 geboden kan worden. Mogelijkheden zijn onder andere plaatsing van de leerling op een andere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs, een school voor speciaal onderwijs, de aanvraag van arrangement of hulp vanuit een externe instantie. Het gebiedsteam wordt hierbij te allen tijde ingeschakeld, indien nodig ook de Jeugdgezondheidszorg en/of andere instanties.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren gaan we op De Velden over op meer digitale verwerking van lesstof. Op deze manier kunnen de leerlingen op hun eigen niveau de aangeboden lesstof verwerken. Om dit te realiseren krijgen alle leerlingen vanaf groep 3 een eigen Chromebook. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind.
Wij werken samen met peuterspeelzaal de Mandehof in Noordwolde.
De voor- en naschoolse opvang wordt verzorgd door de Kinderkei in Noordwolde. Zij verzorgen ook het vervoer van en naar de school.

Terug naar boven