Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Schooljaar 2023-2024 werken we bijna de hele week in vier combinatiegroepen: 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Op woensdag werken we in de combinatiegroep; 1-2-3, 4-5 en 6-7-8.
Het grootste deel van de dag zijn de leerlingen in hun eigen groep aan het leren en spelend leren. Met regelmaat mogen/kunnen leerlingen zelfstandig werken op het leerplein. Dit is de centrale ruimte in de school waar leerlingen rustig samen of zelfstandig kunnen werken.
Wij werken op onze school met het vijf gelijke-dagen-model. In dit model/rooster vervalt de vrije woensdagmiddag en gaan de leerlingen elke dag tot 14.00 uur naar school. Hierdoor ontstaat structuur voor de leerlingen omdat alle dagen gelijk zijn. Voor de leerkracht is er na schooltijd meer tijd voor overleg en scholing.
Per schoolweek krijgen de leerlingen 25 uren les.
Wij werken op onze school met het vijf gelijke-dagen-model. In dit model/rooster vervalt de vrije woensdagmiddag en gaan de leerlingen elke dag tot 14.00 uur naar school. Hierdoor ontstaat structuur voor de leerlingen omdat alle dagen gelijk zijn. Voor de leerkracht is er na schooltijd meer tijd voor overleg en scholing.
Per schoolweek krijgen de leerlingen 25 uren les.
De Velden is een reguliere basisschool die onderwijs aanbied aan leerlingen in de leeftijd van 4 -12 jaar.
Onze zorgstructuur is hieronder beschreven:OBS De Velden hanteert, net als alle andere basisscholen vallend onder de stichting Comprix, ‘De HGW-route’, aangepast aan de specifieke werkwijze van de school. De school maakt bij de uitvoering van de route gebruik van De Stipe, het Ondersteuningsteam Primair Onderwijs Zuidoost Friesland, wat zich tot doel stelt scholen te ondersteunen bij het realiseren van passend onderwijs voor leerlingen op de (speciale) scholen van zuidoost Friesland. Het tegemoetkomen aan de ondersteuningsbehoeften van leerlingen, leerkrachten en ouder(s)/verzorger(s) is hierbij het uitgangspunt.
Stap 1: De leerkracht werkt handelingsgericht. Hij/zij neemt waar, signaleert, analyseert, begrijpt, plant en realiseert. De leerkracht noteert specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften en doet zelf interventies naar aanleiding van eigen observaties en de (toets)resultaten van de leerlingen.
Stap 2: Cyclisch worden de resultaten van het onderwijs geëvalueerd, viermaal per jaar worden de ontwikkelingen van de groep en van individuele leerlingen besproken met de intern begeleider en waar nodig op schoolniveau. Bij onbeantwoorde vragen rondom de ontwikkeling van een leerling kan er een ondersteuningsvraag gesteld worden aan het ondersteuningsteam van De Stipe of kan het gebiedsteam of de Jeugdgezondheidzorg ingeschakeld worden. In geval van een ondersteuningsvraag aan het ondersteuningsteam van De Stipe beoordeelt het team of de gestelde ondersteuningsvraag verhelderd ofwel direct beantwoord en teruggebracht kan/moet worden in de reguliere cyclus of dat er handelingsgerichte begeleiding (HGB) of handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD) gestart kan/moet worden.
Stap 3: Het traject van handelingsgerichte begeleiding of handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD) wordt gestart. Het HGB-aanbod betreft bijvoorbeeld een eenmalig consult, een kortlopend traject (3x), een langer lopend traject (zeker 1x per jaar heroverweging) of beeldbegeleiding. Tijdens een HGPD-traject worden de volgende fasen intake, strategie, onderzoek, indicering, advies, interventie- en evaluatie doorlopen. Indien nodig worden tijdens dit proces het gebiedsteam, de Jeugdgezondheidszorg en/of andere instanties betrokken. Bij gesprekken zijn ouder(s)/verzorger(s), leerkracht, intern begeleider en een betrokkene vanuit De Stipe aanwezig, mogelijk aangevuld met andere betrokkenen.
Stap 4: In geval van ontoereikende ondersteuningsmogelijkheden en handelingsverlegenheid van de school kan de leerling aangemeld worden voor een multidisciplinair overleg (MDO). Het MDO heeft een adviserende taak met betrekking tot extra ondersteuning, ondersteuning die door de school zelf niet 13 geboden kan worden. Mogelijkheden zijn onder andere plaatsing van de leerling op een andere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs, een school voor speciaal onderwijs, de aanvraag van arrangement of hulp vanuit een externe instantie. Het gebiedsteam wordt hierbij te allen tijde ingeschakeld, indien nodig ook de Jeugdgezondheidszorg en/of andere instanties.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren gaan we op De Velden over op meer digitale verwerking van lesstof. Op deze manier kunnen de leerlingen op hun eigen niveau de aangeboden lesstof verwerken. Om dit te realiseren krijgen alle leerlingen vanaf groep 3 een eigen Chromebook.
Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind.
Wij werken samen met peuterspeelzaal de Mandehof in Noordwolde.
De voor- en naschoolse opvang wordt verzorgd door de Kinderkei in Noordwolde. Zij verzorgen ook het vervoer van en naar de school.