Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De kinderen van de groepen 1-2 zijn op woensdagmiddag en vrijdagmiddag om 12:20 uur vrij.
De kinderen van de groepen 3 en 4 zijn op woensdagmiddag en vrijdagmiddag vanaf 12:20 uur vrij.
De kinderen van de groepen 5 t/m 8 zijn op woensdagmiddag vanaf 12:20 uur vrij.
Basisondersteuning
Deze bestaat uit de basiskwaliteit en aanvullende ondersteuning en gaat uit van de ondersteuningsbehoefte van alle kinderen. De ondersteuning betreft de inrichting, borging en ontwikkeling van de ondersteuningsstructuur op school in alle facetten: een basisarrangement van de inspectie, handelingsgericht werken in de groep en in de school, planmatig werken aan resultaten, het onderhouden van een sterk ondersteuningsnetwerk in en om de school en het ‘kennen en kunnen’ van de route van signaleren naar verwijzen. Scholen zetten voor dit deel de middelen in van het samenwerkingsverband en kunnen naast de intern begeleider gebruik maken van routebegeleiding en onderwijsspecialisten.
Interne specialisten:
- Intern begeleider
- Onderwijsassistent
- Dyslexiespecialist
- Deskundige hoogbegaafdheid
- Aandachtsfunctionaris Kindermishandeling
- Taalspecialist
- Coördinator Positive Behavior Support
- Vertrouwenspersoon
- Gedragsdeskundige
Aanvullende ondersteuning
De school werkt structureel samen met externe partners in onderwijs en zorg ten aanzien van de ondersteuning van leerling, leerkracht, ouders en school. In het ondersteuningsteam wordt, indien nodig, de expertise van deze partners ingeroepen om de vraag van een leerling, leerkracht en/of ouders m.b.v. ontwikkelingsperspectief (OPP) en/of groeidocument te kunnen beantwoorden. Indien school handelingsverlegen blijft, kan elke school de hulp inroepen van de externen hieronder vernoemd. De school werkt met preventieve en curatieve interventies en protocollen. Indien langduriger ondersteuning voor kinderen nodig is, wordt dit m.b.v. externen geboden waar mogelijk.
Externe specialisten:
- Onderwijsondersteuner (AED)
- Onderwijsspecialist (Samenwerkingsverband)
- Jeugd en Gezinsteam (VoorIeder1)
- Orthopedagoog
- Jeugdarts / Jeugdverpleegkundige
- GGZ
- Fysiotherapie
- Logopedie
- Dyslexiespecialist
- 1801 Onderwijsadvies
- Praktijk voor Orthopedagogiek Teylingen
- Cardea
- Inzowijs
- PEP-junior
- Sociale weerbaarheidstraining
- Sociale vaardigheidstraining
- Grip op de groep
Grenzen
Komt de grens van aanvullende ondersteuning voor onze school in zicht dan gaan wij altijd in gesprek. Hierbij betrekken wij onderstaande aspecten: leerstofaanbod; ontwikkeling; relaties & interacties; welbevinden & zelfbeeld; participatie; tijd- & aandachtverdeling; samenwerking & vertrouwen; veiligheid; medisch protocol; gebouw & technische aanpassingen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op school krijgen we vaker te maken met instroom van anderstalige kinderen. De kinderen die instromen in de onderbouw kunnen we helpen door ze buiten de groep Bouw! en Logo 3000 aan te bieden. Bouw! gebruiken we ook om leerlingen die risico lopen op problemen met lezen en spellen, preventief (in groep 2 tot 4) extra hulp te geven. Logo 3000 wordt zowel binnen als buiten de klas ingezet om de Nederlandse woordenschat te vergroten.
BLOS kinderopvang
Binnen ons schoolgebouw is er voor de kinderen van 2 tot 12 jaar kinderopvang georganiseerd in samenwerking met BLOS kinderopvang. Peuters starten op de speelschool en bereiden zich spelenderwijs voor op groep 1 van de basisschool.
Als de kinderen naar de basisschool gaan, is er na schooltijd voor de kinderen een Buitenschoolse Opvang in dezelfde vertrouwde omgeving van de school. De jongste kinderen worden uit de klas opgehaald. De oudere kinderen gaan zelf naar de BSO-ruimte, waar de kinderen uit een ruim aanbod van activiteiten kunnen kiezen.