WereldWijs

Alk 82 2201 XP Noordwijk

  • Elk kind verdient zoveel mogelijk kansen om zich te ontplooien.
  • Wij staan voor betekenis vol onderwijs. Samenwerken, eigen verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen. Zijn hiervoor de basis.
  • Wij hebben als doel dat al onze leerlingen gelukkige, leergierige, gemotiveerde en sociaal vaardige leerlingen zijn.
  • We staan open voor ieder kind.
  • Schoolfoto van WereldWijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Wij gebruiken de doorstroomtoets van IEP, die past bij ons leerlingvolgsysteem. De doorstroomtoets vindt plaats begin februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen vanaf schooljaar 23/24 onze leerlingen met het IEP leerlingvolgsysteem.

IEP is een alternatief voor de veelgebruikte CITO. De visie achter IEP sluit naadloos aan op onze ideeën. Immers: een leerling is meer dan taal en rekenen. IEP biedt toetsen op het gebied van Hoofd, Hart en Handen.

Naast de kernvakken rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen worden ook kind kenmerken als sociaal emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen in kaart gebracht. IEP vergelijkt de scores van kinderen niet met de gemiddelde scores in Nederland, maar kijkt naar de persoonlijke leercurve van ieder kind.

De tussenresultaten worden teambreed geëvalueerd en het plan van aanpak wordt besproken. Het gemaakte beleid wordt daarbij onder de loep genomen. Hebben we de goede dingen gedaan? Welke afspraken blijken succesvol te zijn (en blijven we volhouden)? Welke afspraken zijn minder succesvol (en hoe stellen we deze afspraken bij)? We maken van de A-toetsen en van de B-toetsen altijd een trendanalyse. We bekijken dus niet één toets, maar we bekijken drie toetsen op een rij en analyseren de trend. Hoe doet een bepaald leerjaar het drie jaar op rij (bijvoorbeeld hoe scoort groep 6 de afgelopen drie jaar op begrijpend lezen)? Op deze manier kijken geeft veel informatie. We leggen de lat hoog, maar wel haalbaar en realistisch.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na groep 8 gaan alle kinderen naar een andere school die past bij hun school. De school geeft het schooladvies in niveau. De ouders (en de leerling) kiezen een school uit die bij dit niveau past.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken met met de Kanjertraining. We starten elk jaar na de zomervakantie met de gouden weken. We besteden dan de eerste acht weken extra aandacht aan de kanjerlessen, zodat wij een goede sfeer krijgen in de groepen. Ook in de IPC lessen sluiten de eerste periode hierop aan.

Daarna krijgen alle groepen om de week een les Kanjertraining. Wanneer het niet lekker loopt in een klas of wij vermoeden enige vorm van pesten dan worden de lessen regelmatiger. Doordat we dit met alle groepen doen spreken wij met de kinderen een taal als het gaat om gedrag.

Verder houden wij rekening met verschillen. Kinderen die over- of ondervraagt worden gedragen zich weleens niet positief in de klas. Hierin is de samenwerking tussen ouders en school heel erg belangrijk.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • eigenaarschap
  • respect
  • samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school houdt zicht op de kwaliteit middels diverse meetinstrumenten. Wereldwijs krijgt een hoge waardering van ouders.

Terug naar boven