Wereldwijs

Alk 82 2201 XP Noordwijk

  • Elk kind verdient zoveel mogelijk kansen om zich te ontplooien.
  • Wij staan voor betekenis vol onderwijs. Samenwerken, eigen verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen. Zijn hiervoor de basis.
  • Wij hebben als doel dat al onze leerlingen gelukkige, leergierige, gemotiveerde en sociaal vaardige leerlingen zijn.
  • We staan open voor ieder kind.
  • Wij vinden de samenwerking tussen ouders en school erg belangrijk! 
We houden de lijntjes graag kort.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het basisniveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het fundamentele niveau of 1F genoemd. Iedere leerling zou dit niveau aan het einde van de basisschool moeten behalen. Voor alle basisscholen in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het fundamentele niveau 85%. Dus: op alle scholen moet 85% van de leerlingen het basisniveau halen, anders is dat een signaal voor de inspectie.

Bron

Streefniveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het hogere niveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het streefniveau of 2F (taal) en 1S (rekenen) genoemd. Het streven is dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau aan het einde van de basisschool behalen. Voor elke basisschool in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het streefniveau apart bepaald. Hoeveel procent van de leerlingen het hogere niveau moet behalen, verschilt dus per school. De inspectie kijkt eerst goed naar kenmerken van de leerlingen (en van hun ouders) om de verwachting te bepalen. Heeft een school meer leerlingen die meer aandacht nodig hebben, dan ligt de signaleringswaarde van de inspectie lager.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij maken gebruik van het leerlingvolgsysteem "CITO".

Meerdere keren per jaar zijn er toets momenten van CITO. Een leerling moet voldoende groei laten zien in verhouding met de oude resultaten en ten opzichte van het landelijk gemiddelde.  Wanneer een leerling niet voldoende gegroeid is, wordt de leerling meegenomen en het groepsplan in de klas. Sommige kinderen krijgen in een klein groepje of individueel ondersteuning (RT) buiten de klas.

Bij het volgende meetmoment wordt er gekeken of de kinderen vooruitgaan.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school houdt zicht op de kwaliteit middels diverse meetinstrumenten. OBS Wereldwijs/Jutter krijgt een hoge waardering van ouders.

Terug naar boven