De Schapendel

Stakman Bossestraat 73 2203 GH Noordwijk

Schoolfoto van De Schapendel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om in te schatten hoe een leerling zich ontwikkelt en functioneert, is het noodzakelijk om de vorderingen goed te toetsen en te registreren. We hanteren op de Schapendel daarom een objectief ‘meetinstrument’. Niet alleen om een overzicht van de kinderen (groep 1-8) individueel te krijgen, maar ook als een verantwoording van ons eigen handelen.

We hebben ervoor gekozen om de systematiek van het CITO-LIB te volgen. Naast het LOVS van Cito kijken we naar de grafieken van Snappet, waardoor er ook tussentijds wordt gekeken hoe een kind er voor staat. De uitkomsten van de toetsen worden in kaart gebracht en in de groepsplannen verwerkt.

Een groepsplan geeft een overzicht van een groep. In het plan worden de doelen, acties en evaluatiemomenten beschreven. In één oogopslag is te zien wat een kind nodig heeft per vakgebied. Hierbij kun je denken aan verlengde instructie, verdiepings- en verbredingstof.

Sommige leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoefte. Voor hen wordt een individueel handelingsplan opgesteld. Dit gebeurt in overleg met de leerkracht en intern begeleider. Ook in dit plan staat beschreven welke instructie en begeleiding het kind nodig heeft.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het algemeen zijn de scholen, die op het basisonderwijs volgen, te verdelen in scholen voor Kader, VMBO, HAVO en VWO.

De scholen waar onze leerlingen in de afgelopen jaren naar toe gegaan zijn, bevinden zich in Noordwijk, Voorhout en naaste omgeving.

Het afgelopen schooljaar zijn de scholen waar de leerlingen naar toe zijn gegaan:

  • Teylingen College locatie Leeuwenhorst Noordwijkerhout
  • Teylingen College locatie K.T.S Voorhout
  • Teylingen College locatie Duinzigt, Oegstgeest
  • Northgo College Noordwijk
  • Stedelijk Gymnasium, Leiden
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. 

Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:

  • Vertrouwen
  • Respect
  • Rechtvaardigheid
  • Eigenaarschap

Door middel van de kernwaarden, educatie en regels over sociale- en emotionele ontwikkeling leren we kinderen, in samenwerking met ouders, normen en waarden. Vanuit het gedachtegoed dat we elkaar respecteren, ongeacht ons uiterlijk, onze sociale of culturele achtergrond en onze seksuele geaardheid. Dat respect tonen we door niemand uit te schelden en geen scheldwoorden te gebruiken die racistisch of seksueel getint zijn. Zo helpen we kinderen zich veilig te ontwikkelen tot volwassenen met eigenwaarde, met respect voor verschillen en waarden die onze samenleving rijk is.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Respect
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart 2022 is op aanvraag van het bestuur een kwaliteitsonderzoek door de inspectie uitgevoerd naar de waardering Goed. De inspectie is het met het bestuur eens dat de Schapendel een goede school is. De Schapendel is een school waar kwalitatief goed onderwijs gegeven wordt, dat uitstijgt boven de basiskwaliteit. 

Het volledige rapport is te vinden op de website van onderwijsinspectie www.onderwijsinspectie.nl.

Terug naar boven