De Schapendel

Stakman Bossestraat 73 2203 GH Noordwijk

Schoolfoto van De Schapendel

Het team

Toelichting van de school

Naast een professioneel en enthousiast team, werken er bij ons op onze school verschillende vakleerkrachten als aanvulling op ons onderwijs

Op de dinsdag wordt er handvaardigheid gegeven door een vakleerkracht beeldende vorming. Alle kinderen krijgen verschillende technieken en vaardigheden aangeboden die aansluiten bij de overige zaakvakken.

Om de week, op de woensdag,  krijgen alle groepen muziekles van een vakleerkracht muziek. Naast de lessen uit de methode 123Zing, die door de leerkrachten zelf gegeven worden, is dit een verrijking van ons muziekonderwijs. 

Op de donderdagochtend wordt er techniekles gegeven aan de leerlingen van groep 4 t/m 8.

De leerlingen van groep 3 t/m 8 krijgen 2x in de week 50 minuten gym van een vakleerkracht bewegingsonderwijs. Op vrijdag geeft zij extra ondersteuning (motorisch, weerbaarheid, spel/beweging e.d.) aan leerling van groep 3 t/m 8 die dit nodig hebben.

De leerlingen uit groep 1 en 2 krijgen als gehele groep extra gym op de vrijdag.

Eén ochtend per week is er een externe Rt'er op school aanwezig. Zij begeleidt taalzwakke - en NT2 leerlingen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of afwezigheid van een leerkracht proberen wij dit zo goed mogelijk op te vangen. Waar mogelijk door het inzetten van een leerkracht uit de vervangingspool. Lukt dit niet, dan kan eigen personeel extra worden ingezet. Als beiden opties niet lukken, zijn wij genoodzaakt de groep op te delen of (in het uiterste geval) naar huis te sturen. Wij zullen u hier tijdig over informeren en dit via Social Schools aan u kenbaar maken.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken wij met combinatieklassen. Met de ervaring van de afgelopen jaren, kunnen wij vol overtuiging zeggen dat wij ook in deze groepen optimaal, kwalitatief goed onderwijs geven. Dit is o.a. gebleken uit de waardering GOED van de inspectie.

De jongste kinderen (groep 1 en 2) zitten in gemengde (heterogene) groepen bijeen. Externe factoren kunnen het soms noodzakelijk maken van dit principe af te wijken. Dit schooljaar hebben we een kleutergroep 1/2 en een combinatiegroep 2/3. 

Er is een aantal afspraken gemaakt over de wijze waarop de kleuters over de groepen verdeeld worden. Bij het samenstellen van de groepen hanteren wij de volgende uitgangspunten:

  • De verhouding jongens-meisje
  • Geen broertjes/zusjes bij elkaar (uitgezonderd tweelingen)

Het besluit in welke groep een kind geplaatst wordt ligt altijd bij de school. Ook de overgang van groep 2 naar groep 3 valt onder het besluit van de school. De overgang heeft niet meer zozeer met de leeftijd te maken, maar wel met de ontwikkeling die een leerling heeft doorgemaakt. De school zal hierbij kijken naar de werkhouding, de cognitieve en sociale ontwikkeling. Het oordeel is gebaseerd op observaties, toetsen en de concentra­tie- spannings­boog.

De intern begeleider en directie worden hier altijd nauw bij betrokken. In principe gaan kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari geboren zijn ‘versneld’ door de kleuterbouw: zij kleuteren dus minder dan twee jaar. Als een kind nog niet alle vaardigheden bezit, kan de keuze om langer te kleuteren gemaakt worden. Indien we een kind langer laten kleuteren beoordeelt de inspectie dit als kleuterverlenging. Hiervan is concreet sprake als een leerling op 1 oktober van een bepaald jaar voor de eerste keer in groep 3 zit en op dat moment 7 jaar of ouder is. Een kleuterverlenging houdt per definitie niet in dat een kind later in zijn basisschoolperiode niet nogmaals kan/mag doubleren.

Een school mag zelf bepalen hoe vaak een kind blijft zitten. Het is echter wel een eis van de onderwijsinspectie, dat een kind voordat het 14 jaar wordt de basisschool heeft verlaten. Een kind mag dus niet meer op de basisschool zitten in het schooljaar waarin het de leeftijd van 14 jaar bereikt.

Voor verdere informatie verwijzen wij naar www.owinsp.nl.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Benutting van de verplichte onderwijstijd

In totaal dienen de leerlingen in acht jaar tijd minimaal 7520 uur onderwijs aangeboden te worden. Alle reden om jaarlijks bij het opstellen van een vakantierooster kritisch om te gaan met deze verplichting.

De leerlingen in de onderbouw maken dit schooljaar ongeveer 915 lesuren.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In totaal dienen de leerlingen in acht jaar tijd minimaal 7520 uur onderwijs aangeboden te worden. Alle reden om jaarlijks bij het opstellen van een vakantierooster kritisch om te gaan met deze verplichting. 

De leerlingen in de bovenbouw maken dit schooljaar ongeveer 975 lesuren.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Visie op leerling ondersteuning

Als school streven we naar een onderwijsleersituatie waarbij de leerlingen een continu ontwikkelingsproces doorlopen. De leerlingondersteuning richt zich in toenemende mate op het afstemmen van het onderwijs op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. In plaats van de ondersteuning op uitvallers te richten, probeert de leerlingondersteuning (preventief) systematisch en vroegtijdig leerlingen te signaleren die extra aandacht nodig hebben. Niet alleen leerlingen met een leerachterstand, maar ook leerlingen met een grote ontwikkelings- of leervoorsprong of leerlingen met een eigen leerstijl worden gesignaleerd. 

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP), dat jaarlijks door de intern begeleider wordt opgesteld, staat beschreven welke basis- en extra ondersteuning wij aan onze leerlingen bieden. Het SOP is bij de intern begeleider/directie op te vragen en in te zien.

Samenwerkingsverband Duin- en Bollensteek (SWV)

De meeste kinderen doen het prima op school: ze ontwikkelen zich naar verwachting en leren zonder problemen. Voor deze kinderen verandert er met passend onderwijs weinig. Ongeveer één op de vijf kinderen heeft echter meer begeleiding nodig, van specifiek lesmateriaal tot een aangepaste leeromgeving. Het organiseren van deze ondersteuning, zo snel, licht en dichtbij mogelijk, passend bij zijn/haar onderwijs-en begeleidingsbehoeften, is de kern van passend onderwijs.  

In het samenwerkingsverband Primair Onderwijs Duin- en Bollenstreek werken scholen en hun schoolbesturen samen om passend onderwijs voor elk kind mogelijk te maken. Het gaat om ruim 15 duizend kinderen van vier tot twaalf jaar in de gemeenten Hillegom, Katwijk, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout en Teylingen. Op de website www.swv-db.nl kunt u lezen hoe scholen ondersteuning organiseren en welke plannen en ontwikkelingen er zijn.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Een ambitie voor de komende jaren is om onze leerlingen nog eerder te betrekken bij hun eigen ontwikkeling om toe te werken naar een passende uitstroom. Dit met als doel om eigenaarschap en intrinsieke motivatie in de afsluitende fase op de basisschool te maximaliseren en (doel)bewust toe te leiden naar een passende plek in het vervolg onderwijs.

Een andere ambitie is om een team te creëren die kan goed kan anticiperen op de ondersteuningsbehoefte van iéder kind. Dit vergt scholing, lef en inlevingsvermogen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wat is voorschoolse en vroegschoolse educatie (VVE)?

VVE is bestemd voor zeer jonge kinderen meteen (taal)achterstand. Er zijn speciale  programma’s waarin deze kinderen spelenderwijs hun achterstand kunnen inhalen, zodat ze een goede start kunnen maken op de basisschool. Wat is het verschil tussen voor- en vroegschoolse educatie?

  • Voorschoolse educatie begint op de peuterspeelzaal of bij de kinderopvang. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor deze voorschoolse educatie. Kinderen die voor voorschoolse educatie in aanmerking komen worden doelgroepkinderen genoemd. De gemeenten bepalen dus welke kinderen tot deze doelgroepkinderen behoren.
  • Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Hiervoor zijn de basisscholen verantwoordelijk. 

Terug naar boven