Basisschool Hoffenne

Invaltij 17 2201 WN Noordwijk

  • Schoolfoto van Basisschool Hoffenne
  • Schoolfoto van Basisschool Hoffenne
  • Schoolfoto van Basisschool Hoffenne
  • Schoolfoto van Basisschool Hoffenne
  • Schoolfoto van Basisschool Hoffenne

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de zorgcyclus zijn de activiteiten rondom zorg en begeleiding opgenomen. Echter, de schoolzelfevaluatie (SZE) is hierbij niet expliciet opgenomen. De SZE is een vorm van kwaliteitszorg. Deze wordt uitgevoerd na elke Cito-periode in het midden en aan het einde van het schooljaar. De resultaten en aandachtspunten vanuit de SZE worden besproken met het team. Deze hebben namelijk invloed op de uitvoeringsonderdelen van het groepsplan. Bij de SZE komen onder meer aan de orde het:

  • volgen en vaststellen van hoe de resultaten/opbrengsten van de leerlingen zich ontwikkelen op groepsniveau/schoolniveau (teambewustzijn);
  • identificeren van de beïnvloedbare, verklarende factoren waarom resultaten/opbrengsten zich ontwikkelen zoals ze zich voordoen (in positieve en/of negatieve zin);
  • vaststellen welke interventies op school- en op groepsniveau gepleegd dienen te worden om de resultaten/opbrengsten te verbeteren en/of te borgen;
  • vaststellen of de resultaten overeenkomen met de in de groepsplannen en/of het vorige SZE geformuleerde streefdoelen;
  • leveren van input voor de op te stellen groepsplannen in de leerjaren/groepen.

De teambespreking n.a.v. de trendanalyse wordt twee maal per jaar gehouden.

Deze wordt:

  • ingepland in het jaarschema van de school;
  • voorbereid door daartoe aangewezen personen;
  • in tijd gekoppeld aan het moment dat nieuwe groepsplannen worden opgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij de schoolverwijzingen kijken we naar het totale kind. Naast de toetsresultaten zijn vaardigheden als zelfstandige werkhouding, zelfregulering, taakgedrag, concentratie, sociale weerbaarheid en plangedrag ook van groot belang. Na zorgvuldig overleg komt er een gedegen advies. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Middels groepsgesprekken, tevredenheidspeilingen en sociogrammen onderzoeken we de sociale opbrengsten. Op basis hiervan worden de nieuwe plannen per groep en soms ook op schoolniveau gemaakt. Verder worden er jaarlijks sociale veiligheidlijsten afgenomen om zo de sociale veiligheid en beleving te monitoren.

Aan het eind van de schoolloopbaan op Hoffenne heeft elk kind binnen de veilige sociale context voldoende kunnen oefenen en is hij/zij klaar voor de volgende stap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Lekker in je vel
  • Samen spelen en werken
  • Klaar voor de wereld

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven