Basisschool Hoffenne

Invaltij 17 2201 WN Noordwijk

  • Schoolfoto van Basisschool Hoffenne
  • Schoolfoto van Basisschool Hoffenne
  • Schoolfoto van Basisschool Hoffenne
  • Schoolfoto van Basisschool Hoffenne
  • Schoolfoto van Basisschool Hoffenne

Het team

Toelichting van de school

Hoffenne heeft een stabiel en bevlogen team van professionals. Er wordt jaarlijks veel tijd besteed aan scholing. Ook houdt het team de vakliteratuur goed bij. Men is goed op de hoogte van evidence based onderzoeken. Met andere woorden: we zoeken naar wat wel en niet werkt in de praktijk en dit is tevens door universitaire studies aangetoond.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Hoffenne is onderdeel van Sophia Scholen. Deze stichting heeft voor de vervangingen een invalteam Dit betekent dat wij bij afwezigheid van een collega een vervanger uit deze pool kunnen inzetten.

Hoffenne heeft een extreem laag ziekteverzuimcijfer (<0,3%). Dit betekent dat wij gelukkig weinig te maken hebben met vervangingen. Zo kunnen wij de continuïteit binnen het onderwijs aan onze groepen waarborgen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Hoffenne werkt vanuit drie bouwen: de onder-, midden- en bovenbouw. In de onderbouw zitten de kinderen van groep 1, 2 en 3 bij elkaar. In deze bouw begeleiden we de kinderen van spelend leren naar formeel leren. Binnen de diverse vakgebieden krijgen de kinderen het niveau aangeboden dat aansluit bij hun eigen behoeften. Zo kan er eerder gestart worden met het leerstofaanbod van groep 3, of kunnen de kinderen uit groep 3 hun lesstof langer via het spelend leren tot zich nemen. Op deze manier kunnen we tegemoet komen aan de individuele ontwikkelingsbehoeften van de kinderen. En aan het eind van deze bouw beheersen alle kinderen de lesstof van eind groep 3.

In de middenbouw (groep 4, 5 en 6) ligt het accent op het verder aanleren van de basisvaardigheden. In de middenbouw moet er veel praktische lesstof aangeleerd worden. Om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen voor de kinderen wordt er sterk ingestoken op het samenwerkend leren en bewegend leren. Aan het eind van deze bouw beheersen de kinderen de lesstof van groep 6.

In de bovenbouw (groep 7 en 8) staat het ochtendprogramma in het teken van het verder aanleren van de basisvaardigheden. 's Middags werken de kinderen veel samen aan de wereldoriënterende vakken. Hier leren zij hoe hun vaardigheden ingezet kunnen worden om zo hun eigen doelen te behalen bij de wereldoriënterende vakken. Via het nemen van eigen verantwoordelijkheid, taakgericht aan de slag en zelfsturing worden de kinderen begeleid in deze laatste fase van het basisonderwijs. Om daarna helemaal klaar te zijn voor het vervolgonderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het thematisch onderwijs sluit aan bij de directe belevingswereld van de kinderen. De aangeboden thema's volgen eenzelfde structuur. Binnen het thematisch aanbod komen alle vakken aan bod. Daarnaast krijgen de kinderen spelenderwijs het lesstofaanbod van groep 3 ook al mee. Zo maken zij de natuurlijke overgang van spelend naar formeel leren.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In bovenstaande tabel staat het aantal lesuren bij benadering aangegeven. Het is niet mogelijk om het exacte aantal uur per vak aan te geven, omdat we binnen ons onderwijssysteem ook met zelfstandige werkmomenten werken. De werkjes in deze momenten verschillen qua inhoud en tijd per leerling. Mocht een leerkracht zien dat de groep in een week meer of minder lessen op een bepaald vakgebied nodig heeft, dan zal hij/zij dit aanpassen. Dit waarborgt de goede resultaten. Het bewegingsonderwijs bestaat uit twee lesuren gegeven door de vakleerkracht, daarnaast zijn er diverse andere beweegmomenten tijdens de taal- en rekenlessen en het buitenspelen.

Actief Burgerschap 

Wij willen kinderen met ons onderwijs voorbereiden op de taken en rollen die ze nu en in de toekomst in de maatschappij vervullen. Voorbeelden zijn de consument, de verkeersdeelnemer en de burger in een democratische rechtstaat.  Om in die taken en rollen goed te kunnen functioneren en deelnemen aan de samenleving, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Kinderen dienen hiervoor kennis te ontwikkelen over en inzicht te verwerven in belangrijke algemeen aanvaarde normen en waarden en te weten hoe daarnaar te handelen. We willen kinderen respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtstaat bijbrengen en de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens. We willen kinderen het gevoel geven dat ze mee kunnen en mogen praten over belangrijke zaken, zodat ze zich betrokken voelen bij de klas, de school en de omgeving van de school.  Als school richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Kinderen groeien op in een pluriforme samenleving. We willen bijdragen aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties die de kinderen in staat stellen deel uit te maken van deze samenleving. Als school besteden we actief aandacht aan:

  • democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes; 
  • participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten; 
  • identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is die ander’. 

Kinderen leren hiermee ontdekken dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen.  Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op school gebruiken. Het is echter ook verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Ook ouders zijn hierbij een belangrijke partner voor de school.     

Wetenschap en technologie

Wetenschap en technologie  Technologie speelt in onze samenleving een niet weg te denken rol. Kinderen worden steeds vaker geconfronteerd met technische oplossingen die hun leefwijze en maatschappijbeeld kunnen beïnvloeden. Het gaat er om de nieuwsgierigheid van de leerlingen te prikkelen, zodat de kinderen ontdekkend kunnen leren en leren om creatief problemen op te lossen.   We laten onze leerlingen vroegtijdig kennismaken met techniekonderwijs, door enerzijds praktisch aan de slag te gaan met allerlei activiteiten op het gebied van wetenschap en technologie en anderzijds door ons te richten op de principes van onderzoekend en ontdekkend leren. Wetenschap en technologie (W&T) is een manier van kijken naar en benaderen van de wereld. Kinderen stellen vanuit verwondering en nieuwsgierigheid vragen of ze signaleren problemen of behoeften. Bij W&T-onderwijs leren kinderen antwoorden (onder)zoeken op vragen en oplossingen bedenken voor problemen. Al doende leren kinderen zo het onderzoeks- en ontwerpproces te hanteren en zich daarbij denkwijzen eigen te maken. Het zijn die vaardigheden en instellingen die kinderen nu en in de toekomst nodig hebben.  Omdat de vragen en problemen altijd betrekking hebben op een onderwerp, leren ze ook over gebeurtenissen, gebieden, organismen, verschijnselen en voorwerpen die in de wereld om hen heen voorkomen of plaatsvinden. Het vak 'wetenschap en technologie' wordt geïntegreerd aangeboden.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Instroom leerlingen

Voor nieuwe ouders zal deze schoolgids de eerste kennismaking met Hoffenne zijn. Deze schoolgids geeft je alle informatie over de school. Daarnaast vinden wij een persoonlijk gesprek belangrijk, waarbij we je dan onze school kunnen laten zien. Jouw kind krijgt de gelegenheid om gedurende vijf ochtenden in groep 1/2/3 te wennen om de overgang zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen. Daarnaast zal de nieuwe leerkracht van jouw zoon/dochter in een gesprek, aan de hand van een intakeformulier, een aantal zaken rondom de ontwikkeling van jouw kind met je doornemen. Zo proberen wij een volledig beeld te krijgen van je kind en vanuit ons onderwijs aan te sluiten op de onderwijsbehoeften van je kind. Nieuwe leerlingen van hogere groepen kunnen van tevoren kennis komen maken. Voordat wij je kind plaatsen, vindt er altijd een intakegesprek plaats. Na bestudering van het onderwijskundig rapport van de vorige school, eventueel een observatie op de eigen school, mogelijk aangevuld met eigen toetsen, bepalen we het niveau van het kind en zetten we, indien nodig, gerichte hulp in.

De ontwikkelingen van leerlingen; het leerlingvolgsysteem

Om een goed beeld te krijgen van de vorderingen van jouw kind maken we gebruik van het zogeheten leerlingvolgsysteem. De leerlingvolgsystemen van het Digikeuzebord, Cito en Parnassys volgen de ontwikkeling van de leerlingen op de voet vanaf groep 1 t/m 8. Wij gebruiken hiervoor de toetsen die horen bij de methoden en beoordelen eveneens mondeling en/of schriftelijk werk. De school maakt daarnaast ook gebruik van een aantal algemene landelijke toetsen (o.a. Cito), die de resultaten meten los van de methode. In april maken de leerlingen van groep 8 de Cito-Eindtoets. Voordat deze toets wordt afgenomen hebben de leerkrachten het advies voor het voortgezet onderwijs al met je besproken. We maken gebruik van het protocol ‘Leesproblemen en Dyslexie’. Dit protocol heeft tot doel kinderen met leesproblemen en dyslexie zo vroeg mogelijk te signaleren en te begeleiden. Leerlingen die gesignaleerd worden als risicoleerlingen krijgen extra begeleiding met lezen en spelling. Op school worden alle gegevens verzameld in een digitaal leerlingdossier. Deze dossiers zijn alleen toegankelijk voor schoolleiding, leerkrachten, intern begeleider en de ouders van het betreffende kind. Wij vragen je altijd schriftelijk toestemming als wij de gegevens van je kind aan derden verstrekken.

Hulp aan individuele leerlingen
Het komt voor dat een leerling de leerstof niet goed opgenomen heeft of dat het tempo te hoog ligt. De capaciteiten, het taakgedrag, de leerhouding en/of motivatie van alle leerlingen zijn immers verschillend. Dat betekent dat een leerkracht goed moet kunnen omgaan met de verschillen in de groep. De onderlinge verschillen en diverse aanpakken maken deel uit van het groepsplan.

Meerbegaafde leerlingen
Leerlingen die extra goed kunnen leren, krijgen speciale aandacht. De methodes bieden extra oefenstof. Bovendien gebruiken we voor deze leerlingen speciale leerstof in de dag- of weektaak (kluskaart) waaraan ze zelfstandig mogen werken. Er zal voor deze groep kinderen expliciet aandacht zijn voor de leeraanpak en proberen we hen de vaardigheden bij te brengen om met inspanning te leren leren. In een uitzonderlijk geval stroomt een leerling versneld door. Hier zijn wij echter terughoudend in, omdat het doorplaatsen vaker problemen in de sociale context vergroot. Het sociale en emotionele verschil met de rest van de groep kunnen soms als belemmering ervaren worden. Deze afwegingen maken we altijd in samenspraak met de ouders.

Een jaar overdoen en aangepaste programma's
Als alle extra inzet onvoldoende effect heeft, nemen we soms, in overleg met de ouders, het besluit om een jaar over te laten doen. Dit gebeurt vooral als een kind op alle punten, ook lichamelijk en sociaal-emotioneel, achterblijft bij de meeste klasgenootjes. Het komt vaker voor dat een kind voor een bepaald vak met een aangepast programma gaat werken. Zo'n leerling haalt op dat gebied niet het eindniveau van de basisschool, maar het programma is zo opgesteld dat er aansluiting is bij het vervolgonderwijs. 

Passend onderwijs: de beste kansen voor élk kind
De meeste kinderen doen het prima op school: ze ontwikkelen zich naar verwachting en leren zonder problemen. Sommigen hebben meer begeleiding nodig: van specifiek lesmateriaal tot een aangepaste leeromgeving. Het organiseren van deze ondersteuning, snel, licht en zo dichtbij mogelijk, dat is de kern van passend onderwijs. De nieuwe wet geldt vanaf 1 augustus 2014 en verandert de manier waarop deze ondersteuning kan worden aangevraagd en hoe die georganiseerd en betaald wordt.

  • Passend onderwijs in het kort: scholen in de regio werken samen om alle leerlingen de beste onderwijsplek te bieden. Het speciaal (basis)onderwijs blijft bestaan voor leerlingen die dat echt nodig hebben. Scholen kijken naar wat een leerling wél kan, het liefst op een gewone basisschool in de buurt.
  • Zorgplicht: voorheen moesten ouders van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben zelf op zoek naar een geschikte school. Vanaf 1 augustus 2014 hebben scholen een zorgplicht. Dit betekent dat we elk kind een passende onderwijsplek moeten bieden. Dat kan op deze school zelf zijn, maar ook op een andere basisschool of school voor speciaal (basis)onderwijs. Ouders worden vanaf begin tot eind bij dit proces betrokken: jij kent je kind immers het beste.
  • Samenwerkingsverband: om elk kind een goede plek te kunnen bieden, werken alle basisscholen en speciale scholen in de regio met elkaar samen. Onze school maakt deel uit van het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Duin- en Bollenstreek. Dit verband bestaat uit 15 schoolbesturen in de gemeenten Hillegom, Katwijk, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout en Teylingen. Basisondersteuning Schoolbesturen hebben met elkaar afgesproken wat elke school in principe moet kunnen bieden aan ondersteuning. Dit wordt basisondersteuning genoemd. Hierdoor weet je wat je als ouder ten minste mag verwachten van het onderwijs en ondersteuning op een school. Elke basisschool krijgt een eigen ondersteuningsbudget en de beschikking over expertise waarmee de ondersteuning die kinderen nodig hebben, kan worden georganiseerd.

De route
Om passend onderwijs voor elke leerling snel en goed te kunnen organiseren, heeft het samenwerkingsverband een route afgesproken. Deze route bestaat uit verschillende stappen: het begint bij de leerkracht. Hij of zij signaleert dat de ontwikkeling van een kind stagneert. Samen met jou als ouder gaat de leerkracht vervolgens op zoek gaat naar de juiste aanpak voor je kind.

Met hulp van de intern begeleider (ib’er)
Als een leerkracht de leerling zelf niet verder kan helpen, roept hij de hulp in van de intern begeleider van de school. De ib’er maakt een gedegen analyse van de situatie en geeft vervolgens advies over een mogelijke aanpak. Ook hierbij is het informeren en betrekken van jou als ouder van groot belang. De ib’er voert vervolgens de regie over het afgesproken traject. 

Met hulp van het ondersteuningsteam (OT)
Als zowel de leerkracht als de ib’er en de ouders er niet uitkomen, wordt de hulp van het ondersteuningsteam (OT) ingeroepen. Naast de leerkracht, ouders en ib’er, kan zo’n team bestaan uit de directeur van de school, onderwijsspecialist en een jeugd- en gezinswerker. Het ondersteuningsteam overlegt wat het kind nodig heeft. De aanpak die is afgesproken, wordt arrangement genoemd.

Afhankelijk van wat er nodig is, kan dit op vele manieren worden vormgegeven:

  • hulp die een school zelf kan bieden 
  • hulp die een school kan bieden met expertise van buiten 
  • verwijzing naar een speciale onderwijsvoorziening.

Verwijzing naar een speciale onderwijsvoorziening

  • Stap 1: gesprek met SBO- of SO-school. Als duidelijk is dat een speciale school voor een leerling beter geschikt is, wordt een deskundige van die school uitgenodigd om te praten over de duur en intensiviteit van het arrangement.
  • Stap 2: toelaatbaarheidsverklaring (TLV). Als de eerste stap is afgerond, kan bij het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring worden aangevraagd.
    Er zijn twee mogelijkheden:
  • Speciaal BasisOnderwijs of Speciaal Onderwijs:
  • Categorie I: zeer moeilijk lerende kinderen, langdurig zieke kinderen, kinderen met epilepsie of ernstige gedragsproblematiek.
  • Categorie II: lichamelijk gehandicapte kinderen.
  • Categorie III: meervoudig gehandicapte kinderen.
  • Stap 3: bieden van extra ondersteuning. Als een leerling een toelaatbaarheidsverklaring heeft gekregen wordt de plaatsing zo spoedig mogelijk gerealiseerd.
  • Stap 4: terugplaatsing vanuit het SO of SBO. Bij plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs wordt in het ontwikkelingsperspectief beschreven hoe aan terugplaatsing naar de reguliere school gewerkt wordt. Als bij evaluatie blijkt dat dit een optie is, vindt overleg plaats met ouders en de school van herkomst. Een andere reguliere school die meer passend is, behoort ook tot de mogelijkheden.

Ontwikkelingsperspectief
Een ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld als resultaten achterblijven ondanks de ondersteuning op de basisschool, al dan niet met hulp van buiten. Voor deze leerlingen is een perspectief voor langere termijn nodig om de onderwijsbehoeften goed te kunnen bepalen.

Rechtstreekse instroom
Voor een groep leerlingen is al snel duidelijk dat zij aangewezen zijn op het speciaal onderwijs. Deze leerlingen hoeven niet de reguliere route te volgen. Een team van onderwijsspecialisten zal het verzoek om rechtstreekse instroom behandelen.

Meer informatie over de organisatie van passend onderwijs in jouw regio vind je op de websites van het samenwerkingsverband PO Duin- en Bollenstreek: https://swv-db.nl. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vanuit het landelijk beleid zullen ook wij ons beraden op inclusief onderwijs. Maar los van beleid, willen we altijd per kind kijken of wij op school aan dit ene specifieke kind, het beste onderwijs kunnen geven. Als wij denken dat dit niet zo is, dan zullen we in gesprek met de ouder/ verzorger, kijken wat er dan wel nodig is. Dit was al ons uitgangspunt en het zal ook zo blijven.

Het schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de website van de school van scholenopdekaart.nl.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school en 't Speelhofje werken samen met dezelfde thema's. Op sommige momenten spelen de kinderen van 't Speelhofje ook samen met de kinderen van de onderbouw. Op deze manier leren de jonge kinderen van de oudere kinderen en leren de oudere kinderen rekening te houden met de jongere kinderen.

Terug naar boven