Overal waar mensen samenwerken, kan iets fout lopen. Ook op een school. Scholen zijn verplicht een klachtenregeling te hebben. Als school voelen wij ons verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige school met een prettig pedagogisch klimaat. Mochten er ondanks onze inspanningen toch zaken anders gaan dan u verwacht had, dan kunt u ons hierop aanspreken.
In de klachtenregeling wordt onderscheid gemaakt tussen klachten over machtsmisbruik en overige klachten. Onder machtsmisbruik verstaan wij seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten. De overige klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, de beoordeling van leerlingen en de schoolorganisatie. Mocht er sprake zijn van ernstige klachten over een vorm van machtsmisbruik ten opzichte van een leerling, dan kunt u een beroep doen op de (interne) contactpersoon, de externe vertrouwenspersoon of een officiële klacht indienen bij de klachtencommissie.
Op onze school is een contactpersoon benoemd. De namen van de contactpersonen van onze school zijn, Rosalie Aandewiel en Diana Passchier. Bij een van hen kunt u altijd terecht om, vertrouwelijk, een geval van (vermeend) machtsmisbruik te bespreken. De contactpersoon zal naar uw verhaal luisteren en bespreken welke stappen ondernomen zouden kunnen worden.
De contactpersoon kan u doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon van de school, aangesteld door ons schoolbestuur. De externe vertrouwenspersoon is er om met u verder over de klacht te praten en u te ondersteunen bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk. Ook de gesprekken met deze persoon zijn strikt vertrouwelijk.
De extern vertrouwenspersoon is Bernadette Hes-Boots. Bernadette is gecertificeerd vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen en Integriteit en is aangesloten bij de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV). Daarnaast is zij MfN-registermediator met specialisaties in het onderwijs en teamconflicten. Als u contact opneemt met Bernadette, luistert zij eerst in alle rust naar uw verhaal. Daarna zoekt zij samen met u naar de gewenste oplossing voor de kwestie. Dit kan telefonisch, maar ook op een door u gewenste locatie. Bernadette is bereikbaar via E: [email protected] T: 06-25538458.
Als het nodig mocht zijn, wordt de klacht officieel ingediend bij de klachtencommissie. De klachtencommissie onderzoekt dan de klacht en adviseert het bestuur van de school over de te nemen maatregelen. Het bevoegd gezag beslist wat ze met het advies doet en laat dat alle partijen weten. De LKC is te bereiken bij Onderwijsgeschillen, Postbus 85191, 3508 AD Utrecht, T 030-2809590 | fax 030-2809591. U kunt ook de website raadplegen www.onderwijsgeschillen.nl of een e-mail sturen naar [email protected] .
We gaan ervan uit dat u met overige klachten in eerste instantie naar de betrokkene gaat, bijvoorbeeld de leerkracht. Komt u er samen niet uit, dan kunt u bij de directie van de school terecht. Bent u daarna nog niet tevreden dan kunt u het schoolbestuur inlichten dat samen met u naar een oplossing zal zoeken. De externe vertrouwenspersoon voor onze school is te bereiken via de GGD Hollands Midden: Secretariaat PZJ, telefoon 088 308 3342, e-mail: [email protected].
U kunt zich ook direct wenden tot het bestuur van de Stichting Openbaar Basisonderwijs, Bonnikeplein 24-26, telefoon: 071-8200040.