Samen op reis om wijzer te worden!!
Elk kind is uniek. En elk kind verdient zoveel mogelijk kansen om zich te ontplooien. Daarom geloven we dat school een veilige plek moet zijn, met alle ruimte voor plezier, ontdekken en uitdagingen. Waar samenwerken, eigen verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen belangrijke bagage zijn. Zo werken we aan een reisgezelschap van gelukkige, leergierige, gemotiveerde en sociaal vaardige leerlingen.
Sponsorbeleid
Het schoolbudget is bestemd voor de kernactiviteiten van de school. Om voor de school en de leerlingen iets extra's te doen, maken wij incidenteel gebruik van sponsoring. De school bepaalt met de MR de regels en de invloed van sponsoring, daarbij volgen wij de regels van de landelijke overheid.
Unieke IPC-methode
Als enige school in Noordwijk werken wij met de methode IPC (International Primary Curriculum). In plaats van te werken met losse zaakvakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, natuur- en creatieve vakken, geven wij onderwijs in samenhang. We werken in kleine groepen met een centraal thema. Een wisselend thema, dat aan bod komt in álle zaakvakken. De doelen staan vooraf vast, maar in de uitwerking laten we leerlingen actief meedenken. Zo vergroten we het ‘eigenaarschap’ van leerlingen.
Vanuit verschillende thema’s door het schooljaar heen worden alle leerdoelen, behorende bij een bepaalde fase van de ontwikkeling van kinderen, aangeboden in verschillende werkvormen waarbij de leerdoelen centraal staan en toekomstgericht zijn. Naast de doelen die zijn opgesteld voor de creatieve vakken en de zaakvakken bevat het curriculum ook lessen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en burgerschap doelen die volgens een opbouwende leerlijn aan bod komen. Binnen IPC worden de kinderen aangezet tot denken. Vanuit verschillende invalshoeken en gericht op meervoudige intelligentie, wordt gewerkt aan de eigen ontwikkeling van kinderen.
Door het werken met IPC wordt de betrokkenheid bij kinderen in hun eigen ontwikkeling vergroot. IPC richt zich naast het verkrijgen van kennis nadrukkelijk op de ontwikkeling van vaardigheden bij kinderen. Ieder IPC thema heeft een duidelijke structuur en opbouw.
Startpunt – Het startpunt heeft als doel de kinderen te enthousiasmeren en te motiveren om te leren.
Kennisoogst en vaardigheidsoogst – De kennisoogst heeft als doel de voorkennis van de leerlingen te activeren en vast te leggen. Het oefenen van vaardigheden is ene kans om kinderen nieuwsgierig en enthousiast te krijgen. Kennis en inzicht volgen dan vaak vanzelf. Het oefenen van vaardigheden kost tijd en daarom is het oefenen van de 21e-eeuwse vaardigheden niet iets wat erbij hangt. Ze zijn in de IPC lessen verweven en komen tijdens de lessen aan bod.
Uitleg van het thema – Het doel van de uitleg van het thema is de leerlingen te informeren over wat ze gaan leren. De leerlingen weten wat ze gaan leren en kunnen nieuwe verbanden leggen.
Leeractiviteiten – Het doel van de onderzoeks- en verwerkingsactiviteiten is dat de leerlingen de leerdoelen per vakgebied, de persoonlijke doelen van iedere individuele leerlingen en de internationale doelen van het curriculum van IPC voor het gekozen thema behalen.
Afsluiting – Het doel van de feestelijke activiteit ter afsluiting van een thema is dat de leerlingen zich (meer) bewust worden van het geleerde en leren van elkaar.
Schorsing en verwijdering
Schorsing en verwijdering van leerlingen komt zelden voor. Alleen in extreme situaties zullen wij uiteindelijk overgaan tot schorsing en verwijdering als maatregel. De beslissingsbevoegdheid over toelating en verwijdering van leerlingen ligt bij het bestuur.
Voordat tot schorsing of verwijdering wordt overgegaan, hoort de directeur alle partijen en maakt hier een verslag van. De directeur zal advies inwinnen bij de leerplichtambtenaar, de inspectie van onderwijs en de directeur-bestuurder van de stichting OBODB.
Op de website van het bestuur: www.obodb.nl is het volledige protocol schorsing en verwijdering terug te vinden.
Aansprakelijkheid
Ongelukken op school zijn helaas onvermijdelijk, maar de aansprakelijkheid ligt niet altijd bij de school. De school is alleen aansprakelijk bij onrechtmatig handelen, of nalatigheid van de school. Dit kan het geval zijn als de school verwijtbaar heeft gehandeld en schade heeft veroorzaakt aan eigendommen van een kind of ouder, of als er lichamelijk letsel is ontstaan met financiële gevolgen. De school heeft hiervoor een verzekering.
Wanneer er geen sprake is van nalatigheid van de school en een kind onnodig of moedwillig schade veroorzaakt, zijn de ouders aansprakelijk. Zij kunnen dan aansprakelijk worden gehouden voor de kosten van herstel of vervanging.