Wat is de klachtenregeling?
Overal waar mensen samenwerken kan iets fout lopen, ook op een school. Als school voelen wij ons verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige school met een prettig pedagogisch klimaat waar kinderen fijn kunnen leren. Gaan er, ondanks onze inspanningen, toch zaken anders dan je verwacht had, dan kun je ons hierop aanspreken. Bespreek je klacht op school.
We gaan ervan uit dat je met klachten in eerste instantie naar de betrokkene gaat, bijvoorbeeld de leerkracht. Kom je er samen niet uit, dan kun je bij de directie van de school terecht. Ben je daarna nog niet tevreden, dan kun je het schoolbestuur inlichten waarna er gezamenlijk naar een oplossing wordt gezocht.
Interne en externe vertrouwenspersoon
Indien bovenstaande echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of indien de afhandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kun je verdere stappen ondernemen. Dit houdt in dat je de klacht ter sprake brengt bij de interne vertrouwenspersoon van de school ofwel bij de externe vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersoon luistert naar jouw verhaal, informeert je over de klachtenregeling en ondersteunt jou als ouder bij het zoeken naar een oplossing. De interne vertrouwenspersoon beschikt over contactadressen en kan desgewenst begeleiding bieden of doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon of het bevoegd gezag. De naam van de interne vertrouwenspersoon op onze school is Carin Bestebreurtje. Je kunt haar via Social Schools benaderen. De externe vertrouwenspersoon bespreekt met jou de situatie en ondersteunt jou bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en de gesprekken met deze persoon zijn vertrouwelijk.
Landelijke klachtencommissie
Als het nodig mocht zijn, kun je een formele klacht indienen bij de landelijke klachtencommissie, de Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs (GCBO). De landelijke klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur van de school over de te nemen maatregelen. Het bevoegd gezag beslist wat ze met het advies doet en laat dat alle partijen weten. Indien de klacht nog niet met het bestuur is besproken, zal de landelijke klachtencommissie jou eerst terugverwijzen naar het bestuur. Mocht de klachtafhandeling bij het bestuur niet naar tevredenheid zijn verlopen, dan zal de klachtencommissie jouw klacht alsnog in behandeling nemen.
- Het document met onze klachtenregeling kun je lezen op de website van Sophia Scholen.
- De externe vertrouwenspersoon voor onze school is te bereiken via de GGD Hollands Midden: Secretariaat PZJ, telefoon 088 308 3342, e-mail: [email protected].
- De Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs is te bereiken via Postbus 82324 2508 EH Den Haag, telefoon: 070 - 3925508 (van 09.00 tot 16.30 uur), e-mail: [email protected].
- Het reglement van de geschillencommissie kan worden opgevraagd via www.GCBO.nl. Op deze site kun je ook het vragenformulier voor het indienen van je klacht downloaden.