Antoniusschool

Anemonenstraat 1 2431 XB Noorden

Schoolfoto van Antoniusschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Lopende het schooljaar worden de kinderen getoetst m.b.v. de methodetoetsen en de Cito-toetsen van het leerlingvolgsysteem. Ook worden alle kinderen, het hele jaar door, door de leerkracht gevolgd in hun ontwikkeling. Niet alleen d.m.v. de gegevens van toetsen maar ook door de correctie van het dagelijks werk, volgen we de kinderen.  Gegevens van belang worden genoteerd in een groepsplan. De gegevens van de leerlingen worden 4 maal per schooljaar besproken door de leerkracht met de intern begeleider in groepsbesprekingen en in leerlingbesprekingen. De leerkrachten onderling hebben ook regelmatig overleg over vorderingen en het welbevinden van de leerlingen.

Ook zorgen wij voor een individuele grafische weergave van de groei per Citotoets in het rapport van de kinderen. Dit overzicht wordt ook met de leerlingen en de ouders besproken tijdens de driehoeksgesprekken. 

Wij nemen de volgende Cito-leerlingvolgsysteemtoetsen af:  

groep 3: AVI, DMT, spelling, rekenen (midden/eind)

groep 4: AVI, DMT, spelling, rekenen (midden/eind), begrijpend lezen (eind)

groep 5: AVI, spelling, rekenen (midden/eind), begrijpend lezen (midden)

groep 6: AVI, spelling, rekenen (midden/eind), begrijpend lezen (midden)

groep 7: AVI, spelling, spelling werkwoorden, rekenen (midden/eind), begrijpend lezen (midden)

groep 8: spelling, spelling werkwoorden, begrijpend lezen, rekenen (midden)

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Dit wordt op dit moment herschreven door de verandering van de eindtoets naar doorstroom toets. Lever ik nog aan.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In de school zijn onze  kernwaarden zichtbaar. Wij creëren een veilige leeromgeving voor onze leerlingen waarin ze zichzelf durven zijn en kunnen groeien.  We leren we ze met respect om te gaan met iedereen. De leerkrachten geven hierin het goede voorbeeld. Wij betrekken de kinderen en ouders bij het leerproces van het kind door te werken met doelen en toch keuzevrijheid te laten. Zo zorgen we dat de kinderen werken aan hun eigen verantwoordelijkheidsgevoel.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven