Antoniusschool

Anemonenstraat 1 2431 XB Noorden

Schoolfoto van Antoniusschool

Het team

Toelichting van de school

Het team van onze school bestaat uit: 8 leerkrachten, 1 onderwijsassistent, 3 leerkrachtondersteuners,  een Intern Begeleider, een administratief medewerker, een conciërge en een directeur.

De leeftijden variëren van 21 tot 58 jaar.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging afwezige/zieke leerkrachten:

We doen ons uiterste best om ziekte en of verlof  zoveel mogelijk op te vangen door invallers uit de vervangerspool of inzet van eigen leerkrachten. Dit lukt helaas niet altijd.

Na ziekmelding van een leerkracht wordt er  z.s.m. contact opgenomen met de invalpool om een vervanger te regelen. Als er geen vervanger uit de invalpool beschikbaar is wordt gekeken of we het in het team kunnen oplossen door bijvoorbeeld de duo partner te vragen of iemand die ambulant is (leerkrachtondersteuner, onderwijsassistent). 

Het inzetten van eigen teamleden kan maar beperkt gedaan worden, maximaal 1 of 2 dagen. Lukt het echt niet om een vervanger te vinden dan moeten de kinderen thuisblijven. De ouders van de betreffende groep worden zo snel mogelijk geïnformeerd door de directeur. Ze moeten dan zelf voor opvang zorgen. 

Hoe wordt vervanging geregeld bij verlof? (vanuit de stichting)

De Antonius valt binnen het bestuur van WijdeVenen.? 

Wij verwachten dat het lerarentekort ook in onze regio steeds meer merkbaar wordt. Er zijn op dit moment onvoldoende mensen beschikbaar om te vervangen in de vervangerspool en daarbuiten. Samen met onze collega-besturen werven we collega’s voor de vervangerspool, we leiden via zijinstroomtrajecten nieuwe collega’s op en we zoeken naar inventieve oplossingen binnen de school als er geen vervanger beschikbaar is. 

Maar we willen wel alvast aan u melden dat we verwachten dat er niet altijd inventieve oplossingen zijn: ook op onze scholen zullen we er niet aan ontkomen dat er af en toe echt niemand beschikbaar is en we als laatste maatregel van u vragen de leerlingen een dag thuis te houden. Binnen WIJ de Venen gelden ook afspraken voor alle scholen: afgesproken is dat directeuren en intern begeleiders (op hun reguliere werkdagen) niet als vervanging voor de groepen gaan. Zij hebben andere belangrijke taken binnen de school en komen daar bij een oplopend lerarentekort niet aan toe. Zij moeten beschikbaar blijven om te werken aan structurele oplossingen en voor het leiding geven en coachen van het team. 

Voor WIJ de Venen als geheel geldt dat we, in overleg met directeuren en in afstemming met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR, daarin is iedere school vertegenwoordigd) werken aan een plan rond het oplopende lerarentekort. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school is ingedeeld in units. Een aantal groepen vormt met elkaar de unit. In het schooljaar 2023-2024 is de indeling:

Unit 1: Groep 1/2 en 2/3

Unit 2: Groep 4/5a en 4/5b

Unit 3: Groepen 6/7 en 7/8.

Op verschillende momenten van de dag wordt er groepsdoorbrekend binnen de unit gewerkt.


Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de lessen SEL (Sociaal Emotioneel Leren)zit Kwink, PBS, Relaties en seksualiteit.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de lessen SEL (Sociaal Emotioneel Leren)zit Kwink, PBS, Relaties en seksualiteit, Breinhelden

In de weektaak worden verwerkingsopdrachten gedaan die bij de verschillende vakken horen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school staat in principe open voor alle kinderen. Bij aanmelding van een kind wordt er een intakegesprek gehouden met de ouders, waarin besproken wordt of een kind extra ondersteuning of speciale zorg nodig heeft. Als dit zo is dan onderzoeken we met elkaar en met deskundigen of het haalbaar is om deze extra ondersteuning en/of zorg te bieden binnen onze school en welke voorzieningen daar voor nodig zijn.

Mocht dit onverhoopt niet haalbaar zijn binnen onze school, dan zoeken we samen met de ouders naar een andere, geschikte plek voor hun kind.

Hoe wij de basisondersteuning vormgeven staat beschreven in ons ondersteuningsplan. Dit stellen we jaarlijks bij. Het ondersteuningsplan staat op onze website.

Als een leerling extra ondersteuning nodig heeft kunnen wij daarvoor een aanvraag doen bij WijdeVenen. Deze ondersteuning wordt gegeven door de Intern Begeleider of de leerkrachtondersteuner.

Voor begaafde kinderen die extra uitdaging nodig hebben, bieden wij binnen of buiten de klas een aangepast programma.

De school heeft een dyslexieprotocol waarin beschreven staat hoe wij kinderen met dyslexie begeleiden. Dit protocol staat op onze website. Ook is er een werkgroep dyslexie, bestaande uit de Intern Begeleider, de taalspecialist en een aantal ouders van kinderen met dyslexie. Zij bespreken regelmatig de aanpak en de begeleiding.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om het onderwijs voor alle kinderen zoveel mogelijk af te stemmen op hun onderwijsbehoefte. We werken vanuit de doelen en de leerlijnen en proberen daarbij zoveel mogelijk aan te sluiten bij wat de leerlingen nodig hebben.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven