IKC Waterrijk

Schoolstraat 29 1723 AA Noord-Scharwoude

  • Schoolfoto van IKC Waterrijk
  • Schoolfoto van IKC Waterrijk
  • Schoolfoto van IKC Waterrijk
  • Schoolfoto van IKC Waterrijk

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Organisatie leerlingenzorg op schoolniveau

De leerkracht houdt de voortgang dagelijks in de gaten middels observaties, het bijhouden van methode gebonden toetsen, opdrachten etc. Naar aanleiding van deze toetsen worden groepsplannen gemaakt. Ook worden deze plannen regelmatig geëvalueerd en besproken met de intern begeleider. Samengevat komt het erop neer dat groepsleerkrachten de plannen opstellen en uitvoeren terwijl de intern begeleider de kwaliteit van de plannen en de uitvoering bewaakt. De intern begeleider evalueert samen met de directeur de effectiviteit van de leerlingenzorg op groeps- en schoolniveau.  

Er vinden ook meerdere keren per jaar leerling-besprekingen plaats. Deze besprekingen zijn erop gericht de juiste zorg te bepalen voor een leerling, groepje leerlingen of leerkracht. De voortgang en de uitvoering van de gemaakte afspraken worden bewaakt door de intern begeleider.

Het geheel, zowel didactisch als op sociaal-emotioneel gebied, wordt vastgelegd in het leerlingvolgsysteem Leeruniek(leerjaar 1 t/m 8) en IEP observatielijsten (leerjaar 1-2-3)

Daarnaast is het van groot belang om op gezette tijden systematisch en meer gestandaardiseerd informatie te verzamelen over de leerontwikkeling van alle leerlingen door het afnemen van methodeonafhankelijke toetsen (IEP). Deze toetsen bieden informatie over de effectiviteit van het geboden onderwijs in verhouding tot andere scholen. We nemen we in januari/februari de IEP M(idden)-toetsen af en in mei-juni de E(ind)-toetsen. Er worden analyses gemaakt van de toetsen. We zien dan welke stappen de verschillende groepen gemaakt hebben en of dit overeenstemt met de doelstellingen die we gesteld hebben. Deze worden gedeeld op de studiedagen. Indien nodig wordt er een verbetertraject gemaakt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen maken in groep 7 een entreetoets waarbij al een concept voorlopig advies kan worden gegeven met daarbij de mogelijkheid om door extra instructie en lessen, en inzet van de leerling de resultaten te verbeteren. Door met de leerlingen in gesprek te gaan, krijgen zij inzicht in de mogelijkheden om voor zichzelf doelen te stellen en hun score te verbeteren. In 2023-2024 wordt voor het eerst de doorstroomtoets afgenomen ipv de eindtoets. Op basis van deze toetsen en het gehele leerlingvolgsysteem krijgen de leerlingen een advies, dat met de ouders en leerlingen wordt besproken. Sommige leerlingen worden nog aanvullend getoetst door een externe partij middels de NIO.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal veilige leeromgeving:  

Aan niemand hoeft te worden uitgelegd wat pesten is. We weten allemaal wat het is, dat het schadelijk gedrag is en dat het ernstige en langdurige negatieve gevolgen kan hebben, voor zowel de slachtoffers, als ook voor de pesters en dat het op elke school voor komt. De school heeft een anti-pest protocol en de veiligheid en het welbevinden van de leerlingen wordt regelmatig gemonitord. Vanuit de methode KiVa is veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen. In het rooster zijn de lessen vanuit KiVa opgenomen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Betrokkenheid
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven