Basisschool 't Maxend

Maxend 6 5388 GL Nistelrode

  • Schoolfoto van Basisschool 't Maxend
  • Schoolfoto van Basisschool 't Maxend
  • Schoolfoto van Basisschool 't Maxend
  • Schoolfoto van Basisschool 't Maxend
  • Schoolfoto van Basisschool 't Maxend

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden over de hele school toetsen afgenomen die op een studiedag uitgebreid worden besproken en geanalyseerd onder leiding van de intern begeleider. Hierbij maken we gebruik van landelijk genormeerde Cito toetsen (methode onafhankelijk) vanaf groep 3.Deze toetsen geven inzicht in de ontwikkeling van het kind, maar kunnen ook inzicht geven in het functioneren van de school: Is het van belang andere accenten te leggen in ons onderwijs, komen alle aspecten wel aan bod? Wij kijken naar de ontwikkeling van de leerlingen, maar ook naar de ontwikkeling van de school om de begeleiding van de leerlingen in hun ontwikkeling te optimaliseren. Deze analyse leggen we twee keer per jaar vast in een School zelf evaluatie. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het vaststellen van het schooladvies geldt, dat we, maximaal aansluiten bij de ontwikkelbehoeften en –kansen van de leerling. Voor het opstellen van het schooladvies beschikt de school over in ieder geval de volgende gegevens:de resultaten van de leerling op de tussentoetsen deel uitmakend van het leerlingvolgsysteem van de school (groepen 1 t/m 8);de gegevens vanuit het leerlingvolgsysteem met betrekking tot de sociaal emotionele ontwikkeling / groei van het kind (groepen 1 t/m 8);de persoonlijke observaties van de leerkracht (groepen 1 t/m 8).Bovenstaande betekent dat de school over voldoende gegevens beschikt om een goed en weloverwogen schooladvies te geven.

Tijdens de laatste ouderavond van groep 7 houdt de leraar van groep 7 met alle leerlingen en hun ouders/ verzorgers een gesprek over het pré-advies.

De leraar van groep 8 bespreekt het voorlopig advies met de ouders / verzorgers en de leerling. Alle leerlingen van groep 8 nemen in principe deel aan de Doorstroomtoets. Wanneer een leerling de doorstroomtoets  beter maakt dan verwacht, moet de school het schooladvies heroverwegen. De school is verantwoordelijk voor deze heroverweging in overleg met de ouders/verzorgers. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school mogelijk een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit kunnen motiveren. Wanneer een leerling de doorstroomtoets  minder goed maakt dan verwacht, mag het schooladvies niet heroverwogen worden. In beide gevallen is contact met ouders van belang.

Op basis van de uitslag van de doorstroomtoets en het eventueel aangepaste schooladvies, stelt de directeur het schooladvies formeel vast.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk kind is anders, daar stemmen we ons aanbod op af. Dit geldt ook voor de sociale vaardigheden.

Kinderen moeten sociale vaardigheden geleerd krijgen, wij doen dat middels de tools van Fides. Fides' betekent 'vertrouwen'. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-methodiek wil via praktische en zichtbare manieren inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf (bij) te sturen. Om dit zichtbaar te maken is de methodiek o.a. gebaseerd op het gebruik maken van alledaagse 'symbolen'.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Aardig zijn
  • Respect tonen
  • We hebben het fijn

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven