Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groep 1-2a juf Rita en juf Christel
Groep 1-2b juf Janne en juf Helene
Groep 1-2c juf Benita en juf Ingrid
Groep 3 juf Mireille en juf Rianne
Groep 4 juf Anouk en juf Ilja (LIO)
Groep 5 juf Jasmijn en juf Mireille
Groep 6 juf Elly en juf Janneke
Groep 7 juf Reny en juf Janneke
Groep 8 juf Dieuwke en juf Nicole
In de eerste twee jaren vormen leerdoelen het uitgangspunt. We koppelen beredeneerd ons aanbod aan deze doelen. Er worden activiteiten op het gebied van rekenen, taal en sociale redzaamheid verbonden aan een thema. Daarnaast werken we aan de algehele ontwikkeling van kinderen en komen de doelen uit ons registratie en observatiesysteem van KIJK. De kinderen werken tevens aan individuele doelen waarbij we letten op de ontwikkelingsfase waarin een kind zich bevindt.
Op onze school werken we met diverse methoden. Deze helpen ons om aan de leerdoelen te voldoen. De instructie is erg belangrijk bij het werken aan de doelen en deze vinden vaak in de ochtend plaats. Te denken valt aan vakken als rekenen, lezen en taal.
Daarnaast werken we aan aspecten van het burgerschap en persoonsvorming van kinderen. Dit vindt veelal plaats door de wereldoriënterende vakken en sociaal emotionele ontwikkeling. We willen tegemoet komen aan talenten van kinderen en dat doen we mede door lichamelijke oefening aan te bieden, creatieve vakken en talentmomenten.
3.1 Schoolondersteuningsprofiel
Wij hebben in het voorjaar van 2021 in opdracht van het samenwerkingsverband SWV PO 30.06 het schoolondersteuningsprofiel geactualiseerd. Wij hebben de kwaliteit van de basisondersteuning opnieuw in beeld gebracht evenals de extra ondersteuning die verder op de afzonderlijke scholen wordt geboden. De schoolondersteuningsprofielen van alle scholen tezamen, vormen de basis voor de ondersteuningsvoorzieningen op onze scholen.
Afgelopen schooljaar hebben wij de schoolondersteuningsprofielen geanalyseerd. Op basis van deze analyse hebben wij het volgende vastgesteld. Onze scholen zijn over het algemeen tevreden over de manier waarop zij de basisondersteuning vorm geven. Wel is er op een of meer scholen behoefte aan ondersteuning bij de verbetering van het aanbod voor leerlingen die het Nederlands als tweede taal verwerven, het NT2-onderwijs, de begeleiding van leerlingen met gedragsproblemen en tenslotte een verbreding van het onderwijsaanbod voor (hoog)begaafde leerlingen. Voor bovenstaande ondersteuningsvragen hebben wij stichtingsbreed een drietal projectgroepen ingericht. Deze projectgroepen zorgen voor de collegiale ondersteuning bij de verbetering van het aanbod.
Ondersteuningsniveaus
Drie fasen van begeleiding: Wanneer de ontwikkeling van een leerling niet naar verwachting verloopt onderzoeken wij welke extra begeleiding en ondersteuning nodig is. Wij hebben deze extra ondersteuning verdeeld in drie fasen van begeleiding. Deze verdeling van de extra begeleiding en ondersteuning geldt voor alle scholen binnen ons samenwerkingsverband SWV PO 30.06. Op deze manier spreken wij met elkaar dezelfde taal, worden in grote lijnen op alle scholen dezelfde stappen doorlopen en bereiken wij met elkaar een doorgaande lijn met de voorschoolse voorzieningen, basisonderwijs en voortgezet onderwijs.
Fase 1: Het basisaanbod op groepsniveau. Het basisaanbod voor alle leerlingen is beschreven in het groepsplan. Leerlingen met dezelfde onderwijsbehoeften worden geclusterd. Dat betekent: alles in de eigen groep, door de eigen leraar, beschreven in het groepsplan. De leraar differentieert in drie subgroepen: basis instructie; intensieve instructie (voor de leerlingen die de aangeboden leerstof nog moeilijk vinden) verkorte instructie (verkorte instructie voor de leerlingen die de aangeboden leerstof veelal zelfstandig kunnen verwerken) Op basis van het groepsplan maakt de leraar de week- en dagplanning.
Fase 2: Extra begeleiding binnen de expertise van de eigen school Wanneer een leerling zich niet voldoende ontwikkelt op één of meerdere vakgebieden, zijn vervolgstappen nodig met een specifieke aanpak. De leraar doet een beroep op de intern begeleider voor een leerlingbespreking. De leraar en de interne begeleider analyseren diepgaander welke stappen nodig zijn voor deze leerling en stellen doelen op. Dit wordt beschreven in het groepsplan of in een individueel plan. Het streven is dat de leerling na de extra begeleiding weer voldoende vorderingen maakt. De ouders worden hierover geïnformeerd en geraadpleegd tijdens een extra oudergesprek. De ouders ondertekenen een eventueel handelingsplan voor “gezien”.
Fase 3: Extra begeleiding met externe expertise Wanneer het specifieke plan van aanpak uit fase 2 niet tot het gewenste resultaat heeft geleid, wordt een externe specialist erbij betrokken, die op grond van eventueel onderzoek een analyse / diagnose opstelt. In de externe leerlingbespreking worden vervolgstappen geformuleerd. De stappen en doelen worden beschreven in een individueel plan. De ouders worden geïnformeerd en geraadpleegd. Zij worden vooraf ook gevraagd om toestemming te geven voor extern onderzoek. De ouders ondertekenen het plan voor gezien. Met de ouders wordt het plan geëvalueerd en de ouders zijn betrokken bij de voortgang.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen de KanZ zijn we altijd op zoek naar partners die ons kunnen versterken in het belang van de ontwikkeling van de kinderen.
Zo is er een logopediste gehuisvest en werken we samen met Ons Welzijn dat in ons gebouw een plekje heeft gekregen.
Basisschool 't Maxend is geen VVE school, wij werken hiervoor samen met kinderopvang de Benjamin.
Eén van onze leerkrachten is wel een VVE specialist en is daarin ondersteunend naar andere leerkrachten en het management team.