KPO Basisschool De Linde

Dorpsstraat 71 4709 AB Nispen

  • Wij zorgen ervoor dat iedere individuele leerling opbrengstgericht leert dankzij passend en prikkelend onderwijs.
  • We hebben de verschillende onderwijsbehoeften in beeld en handelen daar naar. Wij gaan per leerling voor het maximale resultaat.
  • Wij zijn een Kanjerschool. In samenwerking met ouders en omgeving stellen wij de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen centraal.
  • Wij creëren een inspirerende leeromgeving, waarbij zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerken centraal straat.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school hechten wij belang aan goede resultaten. Maar het is niet alleen het resultaat dat telt: wij streven naar een schooltijd waarin uw kind plezier heeft in het leren. Daarnaast zijn bijvoorbeeld zelfvertrouwen, concentratie, zelfstandigheid, vermogen tot samenwerken en sociale vaardigheden van belang. Die vaardigheden laten zich moeilijk vertalen in meetbare resultaten. Meetbare resultaten vindt u terug in de gegevens op het rapport, de uitkomsten van het leerlingvolgsysteem en van de Cito Eindtoets in groep 8.

Op onze school doen alle leerlingen mee aan de Cito Eindtoets in groep 8, ook leerlingen met specifieke zorg. Doordat onze groepen 8 relatief klein zijn, hebben lage en hoge scores meer dan gemiddeld invloed op de eindscore. Dit is ook terug te zien in de grafieken. Wij blijven uiteraard werken aan en streven naar verbetering.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de vorderingen van onze leerlingen goed te kunnen volgen maken wij gebruik van een aantal Cito-toetsen. Wij hanteren hiervoor en toets kalender die door KPO Roosendaal is vastgesteld. Bij de afname van de toetsen volgen we de instructies uit de bijbehorende handleidingen. De leerkrachten hebben een overzicht van de vaardigheidsscores per Citotoets. Dit overzicht bevat de minimumdoelen, maar ook ambitieuze doelen die wij met onze leerlingen willen behalen. De vaardigheidsscores worden in het Leerling Volg Systeem omgezet in de bekende Cito- scores. Deze zijn verdeeld in vijf groepen: I tot en met V, waarbij I de hoogste en V de laagste score is. Zo worden de resultaten van onze leerlingen vergeleken met ‘het gemiddelde kind’ in Nederland. De resultaten van de Cito-toetsen worden twee keer per jaar, in februari en juni aan de ouders verstrekt.

De leerkracht van de groep is belangrijk voor het bieden van ondersteuning aan de leerlingen. Er wordt door de leerkracht een groepsoverzicht gemaakt, waarin de onderwijsbehoeften van ieder kind per vakgebied worden opgenomen. In het groepsplan beschrijft de leerkracht wat elk kind nodig heeft aan extra ondersteuning. Ook bekijkt de leerkracht welk doel en welke scores zij met de groepen/ of leerling gaat bereiken. De overzichten, de plannen, de doelen en de scores worden regelmatig met het zorgteam (de internbegeleider en de directie) geëvalueerd en besproken. De conclusies worden in het managementrapport (MARAP) opgenomen en geanalyseerd in de teamvergadering. Mogelijk heeft de leerkracht individuele leerpunten, waarmee zij aan de slag gaat. De teamaspecten worden op schoolniveau besproken en begeleid. De scholing die hieruit voortvloeit wordt in het jaarplan opgenomen. Om samen te groeien en van elkaar te leren maken we gebruik van leerkrachtobservaties, collegiale consultaties en School Video Interactie Begeleiding (SVIB).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Al onze leerlingen krijgen aan het eind van groep 8 een passend schooladvies. Deze adviezen wisselen sterk per jaar: het ene jaar gaan er meer kinderen naar een onderwijsrichting binnen het VMBO, het andere jaar hebben we hoge uitstroompercentages naar VMBO-T/HAVO, HAVO en VWO. Wij vinden het hoe dan ook belangrijk dat iedere leerling op zijn of haar eigen niveau onderwijs volgt.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het inspectierapport is voor ons een belangrijk kwaliteitsinstrument. Het geeft ons inzicht in onze sterke kanten en onze verbeterpunten. We werken hard aan onze verbeterpunten en zetten ons in om het goede te behouden en te versterken. De Inspectie heeft vertrouwen in onze school: we kregen de beoordeling 'basisarrangement' toegekend.

De inspectie is tevreden over het onderwijs op De Linde en de daarmee samenhangende leerresultaten. Om onze kwaliteit te kunnen bepalen, gebruiken we als school het kwaliteitsprogramma ‘Werken met kwaliteitskaarten (WMK)’. In dit programma zijn ook de eisen meegenomen die de inspectie stelt aan goed onderwijs. Onze eigen bevindingen ten aanzien van de opbrengsten en de kwaliteit van onderwijs worden bevestigd door de Inspectie van het Onderwijs.

Terug naar boven