Wat is de klachtenregeling van de school?
Zoals u in het voorwoord hebt kunnen lezen is één van de pijlers van onze school een intensief persoonlijk contact met de ouders/verzorgers. Als team stellen we ons dan ook open voor kritiek. Het kan natuurlijk voorkomen dat u niet tevreden bent over de gang van zaken op school of dat uw kind een probleem heeft. Met de groepsleerkracht kunt u altijd alles bespreken. Komt u er met hem/haar niet uit, of vindt u dat de groepsleerkracht hiervoor niet in aanmerking komt, dan kunt u contact zoeken met de directeur. Indien mogelijk zullen we de klacht bespreken en zo snel mogelijk oplossen. Lost dit contact het probleem niet op, dan kunt u contact zoeken met het bevoegd gezag. Vanzelfsprekend kunt u opmerkingen ook kwijt bij de MR van de school.
Klachten over schoolse zaken
Klachten over schoolse zaken kunnen betrekking hebben op alle zaken die zich op school voordoen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de onderwijskundige zaken (zoals: het begeleiden van leerlingen, de toepassing van strafmaatregelen, beoordelen van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie) en de algemene zaken (zoals: het schoonmaken en het onderhoud van de school).
Klachten met betrekking tot machtsmisbruik
Leerlingen, leerkrachten en andere personen die een taak binnen de school hebben, moeten zich veilig voelen binnen de school. Machtsmisbruik vormt hiervoor een belemmering. Onder machtsmisbruik wordt verstaan: situaties waarin leerlingen, leerkrachten of andere personen die een taak binnen de school hebben, slachtoffer worden van seksuele intimidatie, pesten of discriminatie.
Samen aan de slag
De klachtenprocedure is opgesteld om klachten te voorkomen. Het tegengaan van onderwijskundige klachten kan worden bereikt door de kwaliteit van het onderwijs te optimaliseren. Om goed onderwijs te kunnen geven moet er op school aan een aantal randvoorwaarden zoals de huisvestingssituatie, de brandveiligheid en hygiëne worden voldaan. Door hier voldoende aandacht aan te besteden, kunnen klachten worden voorkomen. Seksuele intimidatie, pesten en discriminatie, zijn onderwerpen die regelmatig aan de orde komen in besprekingen met leerkrachten en ouders. Leerkrachten en ouders kunnen dan kennis nemen van de richtlijnen ter voorkoming van deze zaken en proberen hiernaar te handelen. Tijdens de lessen ‘bevordering van gezond gedrag’ en ‘sociaal-emotionele redzaamheid’ wordt hieraan in alle groepen structureel aandacht besteed. Het is vanzelfsprekend van groot belang dat leerkrachten, ouders en leerlingen zo goed mogelijk samenwerken. Ook kunnen de kinderen van school een training volgen in sociale vaardigheden. Deze training duurt zo’n drie maanden. U kunt hiervoor contact opnemen met de groepsleerkracht, Intern Begeleider (leraar zorg) of de directie.
Klachtenbehandeling en de (interne) vertrouwenspersoon
Komt het ondanks alle preventieve maatregelen toch tot een klacht, dan moet de klager zijn verhaal bij iemand kwijt kunnen. Dit kan bij leden van de schooldirectie, het team en het bestuur. Wanneer dit niet afdoende is, heeft de school een interne vertrouwenspersoon (leerkracht). Zij zullen uw klacht vertrouwelijk behandelen en kunnen zo mogelijk bemiddelen en/of de klacht doorspelen aan een (externe) vertrouwenspersoon.
De externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon is buiten de school het aanspreekpunt. Zij adviseert, begeleidt en ondersteunt de klager en de interne vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon kan tevens de klager helpen bij het schriftelijk indienen van de klacht bij de klachtencommissie of bij het bevoegd gezag. Komt men ook door bemiddeling van de externe vertrouwenspersoon niet tot een oplossing, dan is er nog een mogelijkheid om een klacht in te dienen bij het bevoegd gezag of bij de klachtencommissie.
Het bevoegd gezag
Ook kan men rechtstreeks, of door tussenkomst van een vertrouwenspersoon, een klacht indienen bij het bevoegd gezag of de landelijke klachtencommissie. Het bevoegd gezag is en blijft verantwoordelijk voor de gang van zaken op een school. Zij draagt, in samenwerking met de directie en het team, zorg voor een klimaat dat de lichamelijke en geestelijke integriteit van ieder kind en medewerker van de schoolgemeenschap waarborgt. Openheid, communicatie en respect zijn sleutelwoorden in het voorkomen en beheersen van klachten. Onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’ is een gezamenlijk optrekken en het serieus nemen van vragen, problemen en klachten van het grootste belang waardoor een officiële klacht voorkomen kan worden. Het bestuur heeft zich aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie van De Besturenraad, Postbus 82324, 2508 EH Den Haag. Tel. 070-3861697. Mail: [email protected]
Hoe een klacht ingediend kan worden, staat vermeld in het handboek op de website van Stichting ‘Ieder kind telt’ te Hellendoorn (www.iederkindtelt.nl) Interne vertrouwenspersoon vanuit het team: Joke Materman, [email protected]. De externe vertrouwenspersoon is: Mevrouw R. Waanders, [email protected], telefoonnummer: 06-49467432.