Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op onze school maken we gebruik van een online registratiesysteem (ParnasSys) om tussentijdse resultaten nauwkeurig bij te houden. Op deze manier kunnen we snel hulp bieden aan de leerlingen die het nodig hebben. Daarnaast maken we gebruik van de resultatenmonitor die de methode hanteert om te kijken of de leerlingen de doelen die bij de thema's horen hebben behaald.
Naast de methodetoetsen gebruiken wij de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' om de ontwikkeling van onze leerlingen systematisch in kaart te brengen. Toets resultaten worden op individueel niveau, groepsniveau en schoolniveau geanalyseerd en de analyses leiden tot een plan van aanpak voor verbeteringen
Tijdens de halfjaarlijkse (grote) schoolbesprekingen en tijdens de tussenliggende (kleine) schoolbesprekingen worden de (tussen)resultaten en uitkomsten van de analyses besproken en wordt gekeken en besproken hoe we de ondersteuning in de groep vorm en inhoud gaan geven.
De leerlingen in groep 8 en hun ouders hebben in februari het V.O. advies, welke leerrichting past op dit moment het beste bij de ontwikkeling van de leerling, ontvangen. Dit advies is een schooladvies en wordt gegeven in samenspraak met de groepsleerkracht(en), Ondersteunings coördinator en directie. De uitslag van de Centrale Eindtoets Primair Onderwijs (PO) is, hoewel de leerlingen reeds hun VO-advies hebben ontvangen, toch een spannend moment. Alle leerlingen hebben meegedaan aan de Centrale Eindtoets PO. We hebben geen correctie op de score toegepast. 534.7 is het gemiddelde resultaat dat onze 23 leerlingen hebben behaald. In 2023 lag het landelijke gemiddelde op 535,3. Onze leerlingen stromen uit naar de diverse leerrichtingen binnen het Voortgezet Onderwijs (V.O.). De leerlingen zijn geplaatst op de leerrichting welke wij voor ogen hadden. Mede dankzij de gegevens uit het leerling en onderwijsvolgsysteem (LOVS) hebben we een goed beeld gekregen van de capaciteiten en mogelijkheden van de leerlingen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Door middel van een kindgesprek aan het begin van het schooljaar, het sociogram, de vragenlijst van Leerling in Beeld (sociaal emotioneel leren) en de methode voor SEL "Kwink" geven wij vorm en inhoud aan het Sociaal Emotioneel Leren.
Tijdens het schooljaar vinden regelmatig gesprekken plaats tussen leerkracht en leerling om de onderwijsbehoeften van de leerling(en) in kaart te brengen. Ook tijdens de overdracht van de groep voorafgaand aan het nieuwe schooljaar worden de onderwijsbehoeften van de leerling(en) besproken. Deze worden daarnaast ook vermeld in het groepsoverzicht en indien nodig bijgesteld.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.