Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar worden de tussenopbrengsten besproken binnen het team. Om de opbrengsten en trends goed in beeld te krijgen, gebruikt de school Focus PO. De tussenopbrengsten worden besproken met ouders, team. Naar aanleiding van deze analyses wordt het groepsplan voor de komende periode aangepast. Wanneer een periode van ongeveer zes weken is afgerond, stellen de leerkrachten een nieuw blokplan op. Leidend voor het opstellen van de blokplannen zijn de cruciale doelen die aan het eind van ieder schooljaar bereikt moeten zijn.
Ons team verzamelt voortdurend systematisch informatie over de ontwikkeling van onze leerlingen. We gaan regelmatig na (minstens 2 keer per jaar) door het maken van groepsanalyses en daaruit voortkomende interventies in welke mate de leerlingen profiteren van het geboden onderwijs en hoe de ontwikkeling van leerlingen verloopt ten opzichte van henzelf en van leeftijdsgenoten. Wanneer leerlingen niet genoeg te lijken profiteren van ons leerstofaanbod gaan we na waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen zijn. Deze informatie wordt gebruikt om het onderwijs af te stemmen van zowel groepen leerlingen (in groepsplannen) en individuele leerlingen (OPP). Daarnaast verzamelen we als school informatie met behulp van methode gebonden toetsen, observaties, leerlingenwerk (portfolio), gesprekken, rapportages en onderzoeken die allemaal in het belang zijn van de ontwikkeling van de leerling. Hiervoor maken we gebruik van Parnassys (o.a. logboeken) en het ouderportaal. In beide gevallen maken we gebruik van een cyclische aanpak van evalueren, analyseren/onderzoeken, plannen en uitvoeren (PDC(S)A-cyclus).
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Na je schooltijd trek je de wijde wereld in. Wij zorgen ervoor dat je goed bent in de vakken die je altijd en overal nodig hebt. Taal en rekenen bijvoorbeeld. Maar ook Engels, techniek en de creatieve vakken. Je hebt bij ons geleerd dat je nooit moet denken “dat kan ik niet”. Je moet juist altijd denken “dat kan ik heel goed”. In die grote wereld gebeurt er van alles. Daar wil je alles van weten. Bij ons heb je geleerd nieuwsgierig te zijn naar alles om je heen. Je houdt van nieuwe dingen. Je wilt graag het naadje van de kous weten. Je weet dat je barst van talent. Dat geeft je volop zelfvertrouwen. Je denkt niet in hokjes. Je houdt niet van grenzen. Je staat open voor andere meningen. We leren jou wereldburger te zijn ! Je gaat op reis met een volle rugzak !
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.