Daltonschool Reggewinde

Morgenster 2 7443 LA Nijverdal

  • Locatie Hellendoorn
  • Locatie Kruidenwijk
  • Schoolfoto van Daltonschool Reggewinde

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De uitkomsten van de Eindtoets waren in lijn met de verwachting die we zelf hadden voor deze groep dit schooljaar.

We vonden dat de resultaten van rekenen niet voldeden aan onze verwachtingen en hiervoor hebben we interventies in het lesaanbod gedaan. Bij de tussentijdse meting van januari 2023 waren de resultaten al zichtbaar verbeterd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school volgt de ontwikkeling van de leerlingen en biedt waar nodig passende begeleiding en extra ondersteuning. De school neemt regelmatig genormeerde toetsen voor taal en rekenen/wiskunde af, tenminste in de groepen 3 t/m 8. We meten rond januari en juni met het leerlingvolgsysteem van IEP waar de leerlingen nu staan wat betreft Hoofd, Hart en Handen. Dit doen we voor de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • IEP taalverzorging
  • IEP lezen 
  • IEP technisch lezen 
  • CITO DMT
  • IEP rekenen 
  • Bareka rekenen (basisvaardigheden automatiseren)
  • IEP sociaal emotionele ontwikkeling 
  • IEP leeraanpak 
  • IEP creatief vermogen

Het team gebruikt deze resultaten om de kwaliteit van het onderwijs te monitoren. En met de kinderen en ouders wordt tijdens een voortgangsgesprek op kindniveau gereflecteerd op de uitkomsten van het meetmoment.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken als school met het programma van de Vreedzame School en de ontwikkeling volgens de daltonprincipes gericht aan een klimaat waarin we streven naar:   

  • Leerlingparticipatie (een stem geven, democratie) en de school als oefenplaats   
  • Een positief sociaal en moreel klimaat in klas en school   
  • Sociale verbondenheid en de klas en school als een gemeenschap (relatie, contact!)   
  • De invloed van leeftijdgenoten   
  • Positieve conflictoplossing en mediatie als centraal thema   
  • Het vastleggen van waarden en normen en deze zeer consequent invoeren, onderhouden en naleven  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociale ontwikkeling
  • Leeraanpak
  • Creatief vermogen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2023 heeft de Inspectie onze school bezocht en ons een positief oordeel gegeven over de kwaliteit van ons onderwijs.

Terug naar boven