Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We meten de resultaten met Cito, Leerling in Beeld. Ook methodegebonden toetsen worden afgenomen en beoordeeld.
Na de middenmeting presenteren de leerkrachten de behaalde resultaten met een analyse: Wat waren mijn doelen? Wat heb ik behaald en hoe komt dat? Leerkrachten bespreken de opbrengsten met elkaar in bouwteams en met de IB-er.
Twee keer per jaar wordt een rapport met behaalde resultaten geschreven voor de leerlingen en met de ouders gedeeld.
In november krijgen de leerlingen een ik-rapport: hoe is de leerling gestart, hoe is zijn welbevinden?
Het Voortgezet OnderwijsNa groep 8 gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Ze hebben dan de keuze uit de vele scholen in en om Nijmegen. Wij helpen de kinderen en hun ouders bij deze keuze. Het schooladvies wordt zorgvuldig voorbereid door de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. Hierbij worden niet alleen leerprestaties, maar ook de motivatie, belangstelling en inzet van het kind in overweging genomen.In de laatste twee jaar van de basisschool begeleiden we de kinderen zo individueel mogelijk om het juiste niveau voor het voortgezet onderwijs te bepalen. In groep 8 wordt de Doorstroomtoets afgenomen in februari, maar de keuze voor het VO is dan meestal al grotendeels gemaakt. Tijdens speciale ouderavonden informeren we de leerlingen en hun ouders over de mogelijkheden. Daarnaast vindt er een persoonlijk adviesgesprek plaats om de beste keuze voor de kinderen te bespreken. De leerlingen van groep 8 en hun ouders kunnen tijdens de open dagen van het VO verschillende scholen voor voortgezet onderwijs bezoeken. Uiteindelijk melden de ouders hun kind zelf aan bij de school van hun keuze. Onze leerlingen komen terecht op diverse vormen van voortgezet onderwijs. De gegeven schooladviezen komen meestal overeen met, en soms hoger uit dan, het voorlopige advies dat eind groep 7 werd gegeven. Naar aanleiding van de uitslag van de eindtoets/doorstroomtoets kunnen we het advies eventueel nog naar boven bijstellen. Jaarlijks ontvangen wij een terugkoppeling van de scholen voor voortgezet onderwijs, zodat wij onze oud-leerlingen kunnen volgen. Het merendeel van deze leerlingen zit in de eerste drie schooljaren op het niveau dat past bij ons gegeven advies. Een klein percentage komt op een lager niveau terecht en een nog kleiner percentage op een hoger niveau, waardoor wij durven concluderen dat we kansrijk adviseren. Waar nodig, heeft de school persoonlijk contact met het VO.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Visie op sociale opbrengsten
Met 'De Vreedzame School' besteden we aandacht aan basale sociale-emotionele en burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving, zoals je verplaatsen in een ander, op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen, openstaan voor verschillen tussen mensen, constructief conflicten oplossen, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap. Wij willen kinderen op onze school zich niet alleen optimaal laten ontwikkelen in de academische vakken, zoals taal en rekenen, maar wij willen ook een bijdrage leveren aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen. Dat het goede mensen worden die op hun beurt een positieve bijdrage aan de samenleving zullen leveren. Met elke generatie vormen we immers opnieuw onze samenleving.
Werkwijze Sociale opbrengsten
We gaan structureel na of de doelen van De Vreedzame School wel gehaald worden, met behulp van de vragenlijsten van Leerling in Beeld die we jaarlijks 2 keer afnemen. Voor de groepen 3 t/m 8 wordt 2 keer per jaar een leerkrachtvragenlijst per leerling ingevuld, in groep 5 t/m 8 wordt er daarnaast ook een leerlingenlijst door de leerlingen zelf ingevuld. Door het inzetten van een sociogram krijg je inzicht in de relaties in de klas. Op basis hiervan kun je gedrag tussen kinderen bevorderen of juist sturen. Waar nodig wordt er gewerkt met een groepsplan gedrag of worden er individuele handelingsplannen ingezet (in overleg met de intern begeleider en eventueel de gedragsspecialist) Onze school heeft regelmatig overleg met het BSOT over leerlingen die problemen hebben op sociaal-emotioneel en of cognitief gebied. Minimaal 6x per jaar komt het BSOT bij elkaar: het Brede School OndersteuningsTeam. Vaste leden zijn de directeur, de intern begeleiders, de onderwijsondersteuner van het samenwerkingsverband, de schoolverpleegkundige (GGD) en de gezinswerker van Buurtteams Jeugd en Gezin. Daarnaast kunnen de leerkrachten, de ouders en andere externe partners worden uitgenodigd. Het doel van deze bijeenkomsten is om vanuit verschillende kanten naar een probleem te kijken dat de school ervaart in de ondersteuning van een kind. Samen kunnen we dan de vervolgstappen bespreken en uitvoeren. Het contact met (leden van) het BSOT en het selecteren van leerlingen voor deze besprekingen loopt via de intern begeleiders van onze school.
Bij onze school zijn naast de intern begeleider en de gedragsspecialist waar nodig ook externe deskundigen van bijvoorbeeld Kentalis betrokken. Zij werken met leerlingen individueel of in groepsverband ten aanzien van de sociaal emotionele ontwikkeling.
De onderwijsinspectie heeft in het voorjaar van 2022 een verificatie onderzoek uitgevoerd bij ons op school n.a.v. van het onderzoek op bestuursniveau. Dit onderzoek heeft geleid tot een herstelopdracht voor het bestuur. In juni 2023 heeft de inspectie weer een verificatie onderzoek gehouden nav van de herstelopdracht. De bevindingen zullen bij afronding van het onderzoek gepubliceerd worden.