Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Omdat de meeste leerlingen niet in de buurt van de school wonen, blijven alle kinderen tijdens de middagpauze op school. Voordat de middagpauze begint, eten de kinderen gezamenlijk in de klas. Ze nemen een lunchpakketje mee naar school, en in het belang van hun gezondheid vragen we vriendelijk dat dit alleen gezonde voeding bevat.
Als onderdeel van de coalitie Nijmegen (bestaande uit St Josephscholen, Conexus, Bindkracht10, Lindenberg en de gemeente Nijmegen) neemt ook onze school als Brede School deel aan het programma 'School & Omgeving', gesubsidieerd door het ministerie van OCW. De subsidie geldt voor het schooljaar 2022-2023 en de kalenderjaren 2024 en 2025.De hoofddoelen van de subsidie zijn:
- Het bevorderen van kansengelijkheid en het stimuleren van een brede ontwikkeling van kinderen.
- Het intensiveren, doorontwikkelen en/of uitbreiden én monitoren van het huidige naschoolse aanbod.
Uitgangspunten van het subsidietraject:
- Het huidige aanbod in de Brede Scholen richt zich op de talentontplooiing van de leerlingen, met aandacht voor diverse ontwikkelgebieden zoals sport, dans, muziek, theater, en welzijnsgerichte activiteiten zoals buitenspelen, knutselen, spel en koken.
- Er wordt gestreefd naar een betere verbinding tussen de school en de wijk, en ouders worden betrokken bij verschillende activiteiten.
- Binnen dit subsidietraject wordt gekeken hoe het aanbod gerichter ingevuld kan worden en hoe beter de link gelegd kan worden naar jongere kinderen (vóór 4 jaar) en de overgang naar het voortgezet onderwijs (VO).
- Het is belangrijk dat het aanbod aansluit op het verplichte curriculum, maar ook gericht is op talentontplooiing buiten het curriculum om. Het doel is niet om het aanbod precies te laten aansluiten, maar om te kijken welke onderdelen meegenomen kunnen worden in het naschoolse aanbod. Bijvoorbeeld, hoe taal aandacht krijgt in het verplichte curriculum en hoe we dan ook op een andere manier aandacht kunnen besteden aan taal in het naschoolse aanbod.
- Elke school/wijk maakt zijn eigen plan.
Via Parro worden ouders ingelicht over de georganiseerde activiteiten. Ouders kunnen hun kinderen inschrijven via de wervingsbrief op Parro.
Klachtenregeling:
Voorwaarde voor een goede ontwikkeling is een veilige en prettige leeromgeving. Dit geldt zowel voor ouders, voor leerlingen en voor medewerkers binnen de SIMON scholen. Het kan voorkomen dat er een onprettige situatie zich voordoet op school. Wij streven ernaar dat dergelijke situaties onderling overleg tussen ouders, leerlingen/studenten, personeel en/of schoolleiding opgelost kunnen worden. Dit helpt de school ook om het onderwijs te verbeteren en de veiligheid te blijven borgen. Kom je er niet goed samen uit of leidt het gesprek niet tot een bevredigende oplossing dan kan de persoon zich wenden tot de directie. Deze kan dan samen zoeken naar een passende oplossing en de klacht wegnemen. Als dit niet tot het gewenste resultaat leidt, dan kan men overgaan tot een klacht bij het bestuur van SIMON. Indien dat vanwege de aard van de klacht niet mogelijk is, of indien de afhandeling niet naar tevredenheid is, kan aan de hand van deze regeling een klacht worden ingediend bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).E-mail: [email protected] Website: www.onderwijsgeschillen.nl
Contactpersonen sociale veiligheid:
Op elke SIMON school hebben wij een contactpersoon sociale veiligheid. De contactpersonen sociale veiligheid is aanspreekpunt voor klachten over de schoolsituatie: bijvoorbeeld over (cyber)pesten, intimidatie, roddels, discriminatie, agressie, of ongewenst gedrag van een collega, enzovoorts. De contactpersoon kan de klager opvangen, wegwijs maken in de klachtenregeling, overzicht geven van mogelijke vervolgstappen zoals doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon.
Onafhankelijke vertrouwenspersonen:
De contactpersoon sociale veiligheid kan doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon die de melding of klacht verder in behandeling neemt. Ook kunnen medewerkers en ouders zelf contact opnemen met deze vertrouwenspersonen. Deze kan de klacht mogelijk via bemiddeling oplossen en advies of begeleiding bieden bij mogelijke vervolgstappen. Onze vertrouwenspersoon, mevrouw Alice Vlottes is bereikbaar via mail: [email protected] of de vertrouwenslijn van Bureau Bezemer & Schubad (088-144 02 00). Op www.bezemer-schubad.nl vindt u meer informatie en een contactformulier.