Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" target="_blank">Achtergrondinformatie</a>" tabindex=0>Bron
Toelichting van de school
De school
De naam van de school Het Arabische woord hidaya betekent volgens het woordenboek "het juiste pad vinden, de weg wijzen". In de Islamitische terminologie betekent hidaya "Islam vinden en erin geloven."
Basisschool Hidaya is één van de ongeveer 40 basisscholen op islamitische grondslag in Nederland. De school is opgericht in 1991 en maakt vanaf 1 augustus 2003 deel uit van de onderwijsorganisatie SIMON: Stichting voor Onderwijs op Islamitische grondslag in Midden- en Oost Nederland. SIMON is één schoolbestuur voor tien basisscholen op islamitische grondslag.
Op Hidaya hebben we in samenwerking met de ouders de visie op onderwijs en ouderbetrokkenheid besproken en beschreven:
Visie, missie en identiteit
Onze school wil ieder kind bieden wat het nodig heeft, zodat leerlingen kunnen worden wie ze zijn. Ook willen wij ieders talent benutten.
Wij zijn een school waar team, ouders en kinderen zich welkom voelen en met elkaar verbonden zijn in het belang van onze leerlingen en met respect voor elkaar. Structuur en duidelijke regels maken een rustige werksfeer mogelijk. Hiervoor zijn we met elkaar verantwoordelijk. We gebruiken zowel de islamitische leiding (Hidaya), als de methode Vreedzame School voor een positief sociaal-emotioneel klimaat waarin iedereen zich veilig voelt.
Op Hidaya werken we met elkaar voortdurend aan het verbeteren van ons onderwijs waardoor wij ieder kind kunnen bieden wat het nodig heeft. Dit doen we op cognitief gebied, door vooral veel aandacht te geven aan het Nederlands, maar zeker ook willen we de islamitische kennis vergroten. Bij kinderen moet Taqwa (Godsbewustzijn) ontwikkeld worden zodat zij zich kunnen gedragen vanuit een religieus normbesef. Ook culturele ontwikkeling, leren omgaan met verschillende culturen binnen en buiten de school en gezond gedrag vinden wij belangrijk. De school heeft hierbij de ouders nodig, zij kennen hun kind het best. Wij willen kinderen samen opvoeden tot zelfverantwoordelijke mensen die een goede plek in de maatschappij kunnen vinden.
Toelichting van de school
Basisschool Hidaya is een gewone basisschool op islamitische grondslag.
Wij bieden in de groepen 1 en 2 de volgende vakken:
- Kleutermethode Schatkist
- Sociaal emotionele ontwikkeling (De Vreedzame School)
- Klankontwikkeling (Fonemisch bewustzijn)\
- Engels (Join In)
Wij bieden net als alle andere scholen de volgende vakken aan in de groepen 3 tot en met 8:
- Taal (Staal)
- Lezen (Veilig Leren Lezen, Estafette)
- Begrijpend lezen (Nieuwsbegrip)
- Spelling (Staal)
- Rekenen/Wiskunde (Wereld in getallen)
- Wereldoriëntatie (Naut, Meander, Brandaan)
- Bewegingsonderwijs
- Sociaal emotionele ontwikkeling (De Vreedzame School)
- Kunstzinnige en creatieve vorming
Wij bieden als school onderstaande vakken extra aan:
Godsdienstlessen, Koranlessen.
Wij houden ons aan de verplichte aantal uren per jaar die het ministerie van onderwijs hanteert.
Samenvatting ondersteuningsprofiel
De kinderen van Hidaya worden 2 talig opgevoed. Thuis spreken ze vnl de moedertaal van de ouders en op school spreken ze altijd Nederlands. De meeste kinderen hebben een speelzaal bezocht en kunnen zich, wanneer ze bij ons op school komen verstaanbaar maken. Een enkel kind komt op onze school en spreekt nog geen Nederlands. Taal is dus schoolbreed een aandachtspunt. De taalcoördinator en de IB-er hebben een HBO+ NT2 opleiding gevolgd en enkele leerkrachten een nascholingscursus. De taalcoördinator zorgt ervoor dat TAAL een aandachtspunt blijft binnen het team.
De reken- en gedragsspecialist begeleiden het team op hun specialisme.
De IB-er coördineert de totale zorg.