Daltonacademie de Meiboom

Meijhorst 2958 6537 HD Nijmegen

Schoolfoto van Daltonacademie de Meiboom

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindopbrengsten (groep 8) gerelateerd aan de schoolweging

Om een beeld te geven van de leeropbrengsten van de leerlingen die de Meiboom verlaten volgt hierna wat algemene informatie. We nemen de eindopbrengsten de referentieniveaus als uitgangspunt passend bij het nieuwe waarderingskader van de inspectie. Basisschool de Meiboom heeft de ambitie om opbrengsten te realiseren, die passen bij dat wat verwacht mag worden van de eigen populatie.  

De schoolweging is op een schaal van 20 tot 40. Hoe hoger de schoolweging, hoe lager de te verwachten eindopbrengsten. Het CBS berekent schoolweging op basis van volgende omgevingskenmerken:

  • Opleidingsniveau van de ouders
  • Gemiddeld opleidingsniveau van alle moeders op school
  • Land van herkomst van ouders
  • Verblijfsduur van de moeder in Nederland
  • Of ouders in schuldsanering zitten

Het spreidingsgetal geeft de mate aan waarin de leerlingen in de school van elkaar verschillen wat betreft de omgevingskenmerken.

De inspectie heeft in 2024 de volgende waarden vastgesteld voor de Meiboom:

  • Schoolweging: 37,84
  • Aantal leerlingen: 122
  • Spreidingsgetal: 5,26

Voor de Meiboom betekent dit dat we een zeer hoge schoolweging hebben met overwegend belemmerende omgevingskenmerken. De verwachte eindopbrengsten zijn beneden het landelijk gemiddelde. Dit betekent dat we stevig moeten inzetten op de basisvaardigheden (rekenen, lezen en taal) omdat we voor elk kind een zo goed mogelijk en passende vervolgplek willen realiseren op het voortgezet onderwijs. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij gebruiken het Cito Leerling in Beeld volgsysteem om de vorderingen van kinderen te meten, te analyseren en ons onderwijs af te stemmen.

We meten vanaf groep 3. In januari/februari vindt de middenmeting plaats. In juni de eindmeting. In groep 8 werken we met een beginmeting in november en sluiten we af met de doorstroomtoets in februari.

Na elke meting analyseert directie en KC op school niveau. De KC en de leerkrachten analyseren op groeps- en leerlingniveau. Na elke analyse maken we een nieuw plan voor de periode tot aan de volgende meting. Hierbij proberen we zo goed mogelijk aan te sluiten bij de de onderwijsbehoeften van de kinderen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advisering is bij ons een zorgvuldig proces. Om te komen tot een zorgvuldig voorlopig advies in groep 7 en een definitief advies in groep 8 kijken we naar de gehele ontwikkeling van het kind. Daarbij nemen we dus zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling mee. Dat onze adviezen weloverwogen zijn blijkt uit de gegevens die we, de eerste drie jaren nadat het kind de Meiboom verlaten heeft, ontvangen van de scholen van het Voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven