De Lindenhoeve

Zellersacker 1104 6546 HC Nijmegen

  • Schoolfoto van De Lindenhoeve
  • Schoolfoto van De Lindenhoeve
  • Schoolfoto van De Lindenhoeve

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2019-2020 is er vanwege Covid19 geen eindtoets afgenomen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Brede school De Lindenhoeve werken wij met het Cito Leerling-in-Beeld. Dat betekent dat vanaf groep 3 alle leerlingen 2 keer per jaar getoetst worden a.d.h.v. de landelijk genormeerde toetsen van het Cito. De resultaten van deze toetsen worden ingevoerd in het Cito Leerlingvolgsysteem en worden kritisch geanalyseerd. Deze analyse dient als uitgangspunt voor extra instructie en aandacht voor de individuele leerlingen of de groep als geheel. Deze resultaten worden met ouders besproken.

In de groepen 1-2 wordt 2x per jaar Kijk! ingevuld. Dit is een observatiesysteem waarbij kinderen nauwgezet gevolgd worden in hun ontwikkeling. Deze resultaten worden met ouders besproken en daarnaast gaat er een rapport mee.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 6 wordt bij alle kinderen de ADIT afgenomen. Dit geeft een eerste indicatie van het mogelijke uitstroomniveau van kinderen. 

Eind groep 7 wordt het pre-advies voor het VO afgegeven, gebaseerd op werkhouding en inzet van het kind en toetsresultaten.

In november van groep 8 bespreken ouders-kind-leerkracht tijdens het IK-rapportgesprek hoe het kind zich ontwikkelt en hoe dit in verhouding is tot het pre-advies wat eind groep 7 gegeven is.

In januari groep 8 geeft de leerkracht een voorlopig advies voor het VO tijdens de rapportgesprekken. In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen en na de uitslag van de doorstroomtoets, eind maart, geeft de leerkracht het definitieve advies.

Alle adviezen worden besproken met leerkrachten groep 7 en 8, de Intern Begeleider en directie.

Wij vinden het belangrijk dat een kind de mogelijkheid krijgt om nog door te groeien in de brugklas van het VO. Hierdoor geven wij soms zogenaamde dubbele adviezen, omdat wij zien dat een kind op een bepaald niveau functioneert, maar mogelijk nog kan doorgroeien naar een hoger niveau in het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Brede school De Lindenhoeve hechten wij aan een goed en sterk pedagogisch klimaat waarin kinderen en ouders zich veilig voelen en zich gezien en gehoord weten. Dit is schoolbreed zichtbaar dankzij de aanpak van Vreedzaam. 

Om de opbrengsten van deze aanpak in beeld te brengen, nemen we 2x per jaar de SCOL-vragenlijst af en gebruiken we het kwaliteitssysteem WMK (Werken met Kwaliteit). Hieruit filteren we de onderwijsbehoeften van de groepen en de individuele leerlingen op dit gebied. We werken op dit moment aan het ontwikkelen van een werkbaar groepshandelingsplan om deze onderwijsbehoeften en de invulling daarvan in kaart te brengen. Tijdens de lessen van Vreedzaam wordt ingegaan op deze gebieden. In sommige gevallen is een intensievere aanpak van belang. Daarbij kunnen we de hulp in roepen van de gezinswerker van het Buurtteam Jeugd & Gezin. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • positief en veilig
  • democratisch burger
  • ieder kind doet ertoe

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste reguliere inspectiebezoek is in 2017 geweest. Het volgende inspectiebezoek wordt in schooljaar 2021-2022 verwacht, mits Covid19 geen vertragingen heeft doen ontstaan.

Terug naar boven