Montessorischool Nijmegen-Oost

Heyendaalseweg 6 6524 SL Nijmegen

  • Kinderen verwoorden wat er geleerd is.
Door taal te geven aan de verworven ervaring ontstaat kennis. Kennis kan door taal gedeeld worden.
  • Er is ruimte voor verbeelding, voor het wekken van belangstelling, voor ontdekken en handelend leren. Leerkracht ondersteunt en daagt uit.
  • Zelf experimenteren en handelen naar eigen inzicht. Aanbieden, laten zien van de essentie, terug trekken als het kind zelf wil handelen.
  • Een kleedje voor afbakening van de werkruimte. Er is vrijheid tot handelen, tot denken, tot samenspel en vrijheid tot bewegen.
  • Overal is activiteit, overal gebeurt er wat anders en toch... is er rust. Deze rust ontstaat na diepe concentratie en tevredenheid.

In het kort

Toelichting van de school

Als montessorischool streven we naar een optimale ontplooiing van elk kind op persoonlijk, sociaal en cognitief gebied. Zelfredzaamheid, zelfstandigheid en medeverantwoordelijkheid zijn voor ons centrale begrippen.

We benadrukken het belang van de verstrengeling tussen opvoeding en onderwijs. We bereiden kinderen voor op een actieve deelname aan de samenleving. Ieder kind krijgt leerruimte om zich op eigen wijze, in eigen tempo, met eigen voorkeuren en eigen talenten te ontwikkelen.

We zijn een eigentijdse montessorischool. Het gedachtegoed van Maria Montessori, zoals zij dat ruim 100 jaar geleden gestalte gaf, plaatsen wij in het perspectief van de huidige maatschappelijke ontwikkelingen.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Leer mij het zelf te doen
  • Leerruimte
  • Vrijheid in gebondenheid
  • Inspiratie en belangstelling
  • Medeverantwoordelijkheid

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Elk schooljaar plaatsen we 30 leerlingen in de onderbouw. Door de toewijzingsregels van Schoolwijzer Nijmegen, zitten er hoofdzakelijk kinderen uit de wijk op onze school. We zien dat er ook buiten de wijk interesse is in montessorionderwijs. Het lukt ons regelmatig om ook kinderen buiten de wijk plaatsen op onze school. 

Wij zijn een kleine school die fysiek geen ruimte heeft om te groeien. Juist de kleine gemeenschap spreekt veel ouders aan. De kinderen en ouders op onze school kennen elkaar goed. Mede door ons onderwijsconcept, waarbij veel interactie plaatsvindt tussen verschillende leeftijdsgroepen, leren kinderen elkaar goed kennen. 

Kinderen op onze school krijgen onderwijs in heterogene groepen, waarin kinderen van drie leerjaren bij elkaar in een groep zitten. Gemiddeld zitten er dan 10 leerlingen per leerjaar in een groep. Kinderen ontmoeten veel andere kinderen van hun leerjaar tijdens het buitenspelen, tijdens gymlessen op leerjaar en tijdens allerlei activiteiten zoals het bezoeken van de schoolmoestuin.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
229
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

De schooldeuren van onze school worden om 08.20u al geopend. Kinderen zijn vanaf dat moment al welkom. We hanteren de afspraak 'binnen is beginnen'. Kinderen die de school binnenkomen, hangen hun jas en tas weg en doen hun sloffen aan. Eenmaal het klaslokaal binnengekomen, gaan de kinderen meteen aan het werk. Dit zorgt ervoor dat er in de ochtend snel een werkgerichte sfeer is. 

Op een aantal momenten in het schooljaar stellen we de klaslokalen open voor ouders. Zij worden dan in de gelegenheid gesteld om 'mee te werken' of te komen kijken naar een mooi werk presentatie van de kinderen uit die bouw. 

In schooljaar 2023-2024 stellen we onze schooltijden ter discussie. Er volgt mogelijk een ander schoolrooster vanaf schooljaar 2024-2025.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

We beschouwen de school als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich daardoor verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en ze staan open voor de verschillen tussen de mensen.

Wij werken op onze school met het programma van De Vreedzame School. We monitoren daarnaast de leerlingbetrokkenheid en de sociale veiligheid met het instrument Looqin2u. 

Terug naar boven