Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op de Sterredans zijn 3 gespreksmomenten met ouders in een schooljaar:
Oktober: op-de-hoogte gesprek, hoe gaat het met jullie kind en hoe is het gestart in het nieuwe schooljaar?
Februari: eerste rapportgesprek
Juni: tweede rapportgesprek
We nemen regelmatig binnen diverse vakgebieden methodetoetsen af.
Op de Sterredans werken we daarnaast met de toetsen van Cito LiB.
In januari en juni nemen we deze toetsen af. De resultaten worden aan de rapporten toegevoegd om m.b.t. de cognitieve ontwikkeling zo een transparant en eerlijk beeld te schetsen van ieder kind.
Iedere groep maakt aan de start van het schooljaar een groepsoverzicht. Hierin worden de behoeftes van alle kinderen in beeld gebracht op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Dit groepsoverzicht is dynamisch. Het is de basis voor de gesprekken met de kwaliteitscoördinator en wordt meerdere malen per jaar, indien nodig, bijgesteld.
Tijdens onze oudergesprekken praten wij altijd over de brede ontwikkeling van kinderen. Cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling staan altijd in het verlengde van maar vooral naast elkaar, waarbij welbevinden en betrokkenheid de basis van alles vormen.
De schooladviezen die door het team van de Sterredans geformuleerd worden vertonen al veel jaren een zelfde beeld: ongeveer 20% van onze kinderen vervolgt hun schoolloopbaan op een school voor VMBO k/g/t/ of t/HAVO. Tussen de 70% en 80% van onze kinderen vervolgt de schoolloopbaan op een school voor Voortgezet Onderwijs met een HAVO-VWO profiel.
Uit de terugkoppeling van deze scholen blijken onze schooladviezen consistent. Een vrijwel gelijk percentage kinderen blijkt de opleiding op het aan hen geadviseerde profiel af te ronden.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Ieder mens is uniek!
Het kind dat centraal staat is een uniek mens. Wij houden in de ontwikkeling rekening met de basisbehoeften van ieder kind. Welbevinden en betrokkenheid. Door goed naar kinderen te kijken en naar ze te luisteren, willen wij de basisbehoeften van ieder kind kennen. Ieder kind mag zichzelf zijn.
Zelfredzaamheid
Op onze school oefenen wij in het zelfstandig denken en handelen om te groeien tot mensen die zorg dragen voor zichzelf, anderen en de wereld om zich heen. Dit oefenen wij in een veilige sfeer, waarin wij ideeën kenbaar kunnen en durven maken.
Zorgdragen
Terwijl je uniek bent en leeft, leef je ook samen met andere unieke mensen. Kinderen leren om verantwoordelijk te zijn voor zichzelf en voor andere mensen en voor de wereld waarin wij leven. Wij dragen zorg voor het welzijn van een ander en ons eigen welbevinden.
Als een school geen risico's voor de kwaliteit van het onderwijs loopt en de wet- en regelgeving wordt nagekomen, krijgt ze zogenoemd basistoezicht. Jenaplanschool de Sterredans heeft dit basistoezicht vanaf februari 2008. Dit basistoezicht wordt jaarlijks door de Inspectie toegekend.
De Inspectie schrijft over de Sterredans: "Jenaplanschool De Sterredans heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Er vindt in principe voor de periode van één jaar geen verder toezicht plaats. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs".