Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op OBS de Muze werken wij met het Cito Leerling in Beeld. Dat betekent dat vanaf groep 3 alle
leerlingen minimaal 2 keer per jaar getoetst worden a.d.h.v. de landelijk genormeerde toetsen van Cito.
De resultaten van deze toetsen worden ingevoerd in het Cito Leerlingvolgsysteem en worden geanalyseerd. Deze analyse dient als uitgangspunt voor extra instructie en aandacht voor de
individuele leerlingen of de groep als geheel. Deze resultaten worden met ouders besproken.
In de groepen 1-2 werken wij met Cito Kleuter in Beeld. Dit observatieinstrument is goedgekeurd door de Expertgroep Toetsen PO. Leraren volgen hiermee de ontwikkeling van de kleuters op de domeinen: taal, motoriek, sociaal-emotioneel en rekenen.
Schooladvies procedure
Mentoren, ouders en kinderen hebben zorgvuldige en uitgebreide informatie over het traject dat op OBS de Muze gevolgd wordt om tot een goed advies te komen. In de procedure voor het schooladvies zijn afspraken opgenomen over het tijdpad, de communicatie met ouders en beslisregels voor de onderbouwing van het schooladvies. Bij de advisering zijn meerdere personen betrokken, waaronder in elk geval de leerkracht(en) van groep 6-7-8, de kwaliteitscoördinator en de directeur. Het tijdpad wordt jaarlijks aangepast. Het tijdpad én de Procedure Schooladvies is te vinden op onze website OBS de Muze.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sociaal-emotioneel welbevinden
We zien een belangrijke relatie tussen het welbevinden van de kinderen bij ons op school en hun plek in de maatschappij nu en in de toekomst. Daarom besteden we aandacht aan prettige omgangsvormen, respect voor elkaar en verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag. Het is voor ons dus belangrijk om het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen goed in de gaten te houden. Dat doen we in onze dagelijkse relatie met leerlingen. Door goed te observeren en met leerlingen in gesprek te gaan, krijgen we belangrijke informatie. We vinden het belangrijk om daar met regelmaat bij stil te staan en te evalueren wat er met de individuele leerlingen en met de groep als geheel gebeurt. Op deze manier kunnen we, waar nodig, tijdig bijsturen.
Ononderbroken ontwikkeling
Ook op sociaal-emotioneel vlak is het ons streven dat onze kinderen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen en ontplooien.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.