OBS De Muze

Limoslaan 25 6523 RZ Nijmegen

  • Een kind krijgt bij ons de mogelijkheid om op eigen wijze en tempo te leren.
  • Spelend leren van elkaar heeft een structurele plek in het onderwijs dat op De Muze gegeven wordt.
  • Op De Muze bieden wij kinderen de mogelijkheid zich buiten de gebaande paden te begeven.
  • Samen maken wij er een fijne school van!
  • De schooltijd moet in de eerste plaats een mooie tijd zijn waar je met plezier aan terugdenkt.

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

 



Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen uit groep 8 een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets. Niet alleen de naam is anders, ook de afnameperiode is anders: in februari in plaats van april. Nadat de resultaten van deze toets bekend zijn, kunnen alle leerlingen zich tegelijkertijd aanmelden bij de middelbare school van hun keuze. Zodat heeft elke leerling een eerlijke kans op een plek die de voorkeur heeft.



Belangrijke data



Tussen 13 en 24 januari: leerlingen ontvangen hun voorlopig schooladvies



Op 4 en 5 februari 2025 is de papieren Leerling in beeld-doorstroomtoets.



uiterlijk 24 maart: kinderen en ouders ontvangen de uitslag van de doorstroomtoets



uiterlijk 24 maart: leerlingen ontvangen het definitieve schooladvies



tussen 24 en 30 maart: alle leerlingen melden zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het vso kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op OBS de Muze werken wij met het Cito Leerling in Beeld. Dat betekent dat vanaf groep 3 alle
leerlingen minimaal 2 keer per jaar getoetst worden a.d.h.v. de landelijk genormeerde toetsen van Cito.
De resultaten van deze toetsen worden ingevoerd in het Cito Leerlingvolgsysteem en worden geanalyseerd. Deze analyse dient als uitgangspunt voor extra instructie en aandacht voor de
individuele leerlingen of de groep als geheel. Deze resultaten worden met ouders besproken.
In de groepen 1-2 werken wij met Cito Kleuter in Beeld. Dit observatieinstrument is goedgekeurd door de Expertgroep Toetsen PO.  Leraren volgen hiermee de ontwikkeling van de kleuters op de domeinen: taal, motoriek, sociaal-emotioneel en rekenen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies procedure



Mentoren, ouders en kinderen hebben zorgvuldige en uitgebreide informatie over het traject dat op OBS de Muze gevolgd wordt om tot een goed advies te komen. In de procedure voor het schooladvies zijn afspraken opgenomen over het tijdpad, de communicatie met ouders en beslisregels voor de onderbouwing van het schooladvies. Bij de advisering zijn meerdere personen betrokken, waaronder in elk geval de leerkracht(en) van groep 6-7-8, de kwaliteitscoördinator en de directeur. Het tijdpad wordt jaarlijks aangepast. Het tijdpad én de Procedure Schooladvies is te vinden op onze website OBS de Muze


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal-emotioneel welbevinden

We zien een belangrijke relatie tussen het welbevinden van de kinderen bij ons op school en hun plek in de maatschappij nu en in de toekomst. Daarom besteden we aandacht aan prettige omgangsvormen, respect voor elkaar en verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag. Het is voor ons dus belangrijk om het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen goed in de gaten te houden. Dat doen we in onze dagelijkse relatie met leerlingen. Door goed te observeren en met leerlingen in gesprek te gaan, krijgen we belangrijke informatie. We vinden het belangrijk om daar met regelmaat bij stil te staan en te evalueren wat er met de individuele leerlingen en met de groep als geheel gebeurt. Op deze manier kunnen we, waar nodig, tijdig bijsturen.

Ononderbroken ontwikkeling

Ook op sociaal-emotioneel vlak is het ons streven dat onze kinderen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen en ontplooien. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • vertrouwen
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven