OBS De Buut

Hugo de Grootstraat 41 6522 DD Nijmegen

  • Schoolfoto van OBS De Buut
  • Schoolfoto van OBS De Buut
  • Schoolfoto van OBS De Buut

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Resultaten, toetsing en afsluiting

Wij streven naar een passend onderwijsaanbod voor elk kind. Hierbij willen wij elk kind de juiste ondersteuning en begeleiding bieden voor het ontwikkelen van diverse talenten door middel van een gedifferentieerd aanbod. De Buut streeft (zo hoog mogelijke) opbrengsten na als het gaat om Taal, Rekenen, de sociaalemotionele ontwikkeling en burgerschap. We achten het van groot belang dat de kinderen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. We reflecteren structureel en planmatig op onze opbrengsten, zowel het meetbare als het merkbare en werken daarmee voortdurend aan onze kwaliteit van onderwijs. We delen op alle niveaus onze opbrengsten met elkaar om zo van elkaar te leren. Op de Buut worden toetsen gebruikt als één van de meetinstrumenten voor het volgen van de ontwikkeling van het kind. Naast de informatie uit de toetsen worden ook observaties en kindgesprekken meegenomen.

We kennen twee verschillende soorten toetsen; de methode gebonden toetsen en de methode onafhankelijke toetsen (het IEP leerlingvolgsysteem. Op de Buut wordt er formatief getoetst. In tegenstelling tot summatief toetsen, heeft het formatief toetsen als primair doel kinderen inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. Toetsen met een formatieve functie zorgt ervoor dat de leerkracht een goed beeld krijgt waar het kind staat, helder krijgt waar het kind naartoe werkt en het kind feedback kan geven om (nog) niet behaalde doelstellingen alsnog te bereiken. Door formatief toetsen worden de leeropbrengsten verhoogd.

Ouders worden tijdens kind-oudergesprekken geïnformeerd over de ontwikkeling van hun kind en de toetsresultaten. In leerjaar 8 doen alle kinderen mee aan de Doorstroomtoets IEP. Kinderen en ouders krijgen in dat jaar ook een VO- advies (voortgezet onderwijs) en worden geïnformeerd over de overgangsactiviteiten.


 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De begeleiding van de overgang van kinderen naar het voortgezet onderwijs

Aan het eind van leerjaar 7 wordt tijdens het kind-oudergesprek een pré-adviesgegeven. Dit is een eerste indicatie over het vervolgonderwijs.  Tijdens de adviesgesprekken van leerjaar 8 in januari bespreekt de mentor met de ouders het advies voor het voortgezet onderwijs. De gegevens van het leerlingvolgsysteem, ervaringen van voorgaande leerkrachten en de schoolontwikkeling worden gebruikt voor het adviesgesprek. In januari is er een voorlichtingsmarkt voor ouders en kinderen waar alle voortgezet onderwijsscholen vertegenwoordigd zijn. Daarnaast is er in februari nog een open dag op alle voortgezet onderwijs scholen. Tot 1 maart kunnen de kinderen worden opgegeven op de school van hun keuze. De school voor voortgezet onderwijs vraagt hierna aan de mentor een onderwijskundig rapport op te stellen. Dit zijn standaard rapporten. Zo spoedig mogelijk daarna ontvangen de ouders het bericht van de voortgezet onderwijs school of het kind geplaatst is of niet.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid en je veilig voelen zijn voorwaarden om tot ontwikkeling en leren te komen. Het sociaal-emotionele welbevinden van de kinderen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Op De Buut werken we vanuit de visie zonder ‘relatie geen prestatie!’ Deze wordt beschreven vanuit pedagogisch tact; 'het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling’. Hier ligt een hoog ontwikkelde kwaliteit van relatie of verbondenheid – in dit geval een pedagogische relatie tussen leerkracht en kind aan ten grondslag. Deze is niet alleen van belang voor de weg naar volwassenheid, maar net zo goed voor het onderwijsresultaat van de leerling. Daarnaast zetten we ons expliciet in voor het versterken van executieve vaardigheden van de kinderen middels het programma Breinhelden. Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan het sociaal-emotionele leren van de kinderen. Onze leerlingen moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg).

De school is verplicht om met behulp van een vragenlijst jaarlijks de sociale veiligheid en het welbevinden te monitoren van de kinderen. Jaarlijks wordt daarom de sociale veiligheidsbeleving van de kinderen in kaart gebracht door middel van de Vragenlijst Leerlingtevredenheid van PO Vensters. De gegevens worden geanalyseerd op schoolniveau en aangeleverd aan de inspectie voor het onderwijs. Indien de uitslag reden geeft tot acties zal er per leerplein een plan van aanpak worden opgesteld. We hanteren als school en kindvolgsysteem waarmee de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt gevolgd. Onze school hanteert hiervoor IEP Hart & Handen (leerjaar 3-8). Middels OGW-4D (opbrengstgericht werken via data-duiden-doelen-doen) worden de SEO opbrengsten vertaald naar ambities die worden verwerkt in ambitiekaarten

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zien
  • Gezien worden
  • Laten zien

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven