Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is een basisschool voor kinderen van 4 -12 jaar. De Buut heeft een uniek onderwijsconcept ontwikkeld, waarin het kind en het omgaan met verschillen centraal staat. Voor een positieve ontwikkeling van alle kinderen is een goede pedagogische basisstructuur nodig, met een veelzijdig en stimulerend ontwikkelingsaanbod.
Gezien onze populatie hebben we voor kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid binnen de school een compactings- en verrijkingsaanbod waarin we deze kinderen kunnen blijven uitdagen en kunnen aansluiten bij hun onderwijsbehoeften. De daarvoor benodigde materialen zijn in grote mate beschikbaar op alle leerpleinen en onderdeel van ons curriculum. Voor kinderen die daarvoor in aanmerking komen is er een mogelijkheid om op woensdag in het Verrijkingsatelier een programma te volgen onder begeleiding van onze hoogbegaafheidsexpert. De ontwikkeling van kinderen met kenmerken van hoogbegaafheid wordt nauwgezet gevolgd door de leerkrachten en hierbij wordt de expertise van onze hoogbegaafheidsexpert ingezet.
Op De Buut zijn de leerjaren verdeeld over drie leerpleinen. Op leerplein 1 krijgen kinderen uit leerjaar 1, 2 en 3 onderwijs aangeboden in verschillende groepssamenstellingen. Op leerplein 2 krijgen de kinderen uit leerjaar 4 en 5 onderwijs aangeboden in verschillende groepssamenstellingen en op leerplein 3 de leerjaren 6, 7 en 8 in verschillende groepssamenstellingen.
Alle drie de leerpleinen hebben dezelfde opbouw, bestaan uit thuisgroepen (heterogeen) en niveaugroepen (homogeen). Op alle leerpleinen zijn er instructieruimtes, zelfstandig (samen)werkruimtes en stilteruimtes. Ook beschikt De Buut over een maakatelier en een muziekatelier. De taal- en rekeninstructies van de niveaugroepen vinden per leerplein in de ochtend plaats in een aparte instructieruimte. In de middag werken de kinderen zelfstandig en/of thematisch. Deze verdeling weerspiegelt onze filosofie dat je jezelf het hele jaar de vraag moet stellen wanneer een kind toe is aan een volgende stap. Wij vinden het een onlogische gedachte dat kinderen moeten wachten met leren lezen en schrijven tot ze in leerjaar 3 zitten. Of andersom: dat kinderen in leerjaar 3 niet meer toekomen aan spelen, terwijl ze daar nog een grote behoefte aan kunnen hebben.
De leerkrachten dragen samen de verantwoordelijkheid voor de kinderen op het leerplein en alle kinderen hebben een eigen mentor. Leerkrachten hebben dagelijks overleg over de ontwikkeling van de kinderen en het aanbod. Op het leerplein gelden heldere en duidelijke regels, afspraken en routines voor in de thuisgroep, tijdens de instructies en het zelfstandig (samen)werken en andere situaties. Rust, respect, voorspelbaarheid zijn hierin leidend, dit in het belang van de sociale veiligheid. De Buut kent een hoge ouderbetrokkenheid op verschillende niveaus zoals meehelpen, meedenken en meebeslissen.
De leertijd is niet voor ieder kind hetzelfde. Deze wordt afgestemd op het kind omdat het ene kind meer inoefening nodig heeft dan een ander kind. Ieder kind heeft een weektaak die op onderwijsbehoefte wordt opgesteld. Deze weektaak moet ieder kind afkrijgen.
Kinderen die meer leertijd nodig hebben, krijgen die in de vorm van extra instructie, begeleiding in een klein groepjes en meer tijd voor verwerking. Het blijft voor ieder kind belangrijk om ook aan keuzetaken toe te komen.
De Buut staat open voor diversiteit binnen de school. Wij kijken per kind of De Buut een passende school is waar het kind zich optimaal kan ontwikkelen. We zijn gespecialiseerd in het bieden van een passend aanbod en ondersteuning voor kinderen die meer-en hoogbegaafd zijn.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij streven naar een inclusief onderwijsaanbod voor elk kind. Hierbij bieden wij elk kind de juiste ondersteuning en begeleiding voor het ontwikkelen van diverse talenten door middel van een gedifferentieerd aanbod vanuit een integrale benadering. Uitgaande van het feit dat ook meer- en hoogbegaafde kinderen baat hebben bij een visie op en een doordachte en weloverwogen aanpak van het onderwijs. Hierin is het team de afgelopen jaren geschoold en is ons aanbod verrijkt. Onze hoogbegaafdheid specialist ondersteunt het team vanuit de hulpvragen en werkt direct met de kinderen in de onderwijsruimtes en in ons verrijkingsatelier. Onze ambitie is om alle meer-en hoogbegaafde kinderen op te vangen in hun eigen wijk.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.