Brede School de Zonnewende

Berberisstraat 4 6543 RN Nijmegen

  • Schoolfoto van Brede School de Zonnewende
  • Schoolfoto van Brede School de Zonnewende

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Een eindtoets is naar ons idee geen goed instrument om scholen met elkaar te vergelijken in een soort van competitie. Daarvoor is de toets overigens ook nooit bedoeld geweest.

Het is een instrument voor de school zelf om te kijken of de indruk die over het kind bestaat en in de loop van een aantal jaren vorm heeft gekregen, ook hierdoor bevestigd wordt. Daarvoor willen wij dat instrument graag gebruiken. Waar wij de informatie van deze toets ook voor gebruiken, is om te beoordelen of wij de goede dingen doen en of wij de goede dingen ook werkelijk goed doen. Kortom leveren wij de kwaliteit die wij zelf willen leveren ervan uitgaande dat wij het beste uit ieder kind naar boven willen laten komen?

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij houden de ontwikkeling van kinderen bij door middel van het afnemen van cito toetsen. Dit gebeurt halverwege en aan het einde van het schooljaar. De resultaten van deze toetsen worden met de leerkrachten besproken. Er wordt geanalyseerd waarom de resultaten zijn zoals ze zijn. Indien nodig wordt het onderwijs aan een of meerdere leerlingen aangepast. Dit kan zijn door middel van een ander onderwijsaanbod of een andere uitleg. Wij gaan met ouders over de ontwikkeling van hun kind in gesprek. Openheid en transparantie zijn hierin voor ons belangrijke waarden.

Gelet op de grote verschillen die er bestaan bij de kinderen bij ons op school heeft het weinig zin een gemiddelde van een groep te laten zien. Dit gemiddelde zegt niet zoveel over de kwaliteit van het onderwijs. Daarbij vinden wij het niet goed om deze opbrengsten te gebruiken als "reclamemiddel" voor school. De toetsen en de uitslagen daarvan zijn een middel om te analyseren of wij het onderwijs anders moeten geven.

 

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven