Brede School de Zonnewende

Berberisstraat 4 6543 RN Nijmegen

  • Schoolfoto van Brede School de Zonnewende
  • Schoolfoto van Brede School de Zonnewende

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van een leerkracht vragen wij een vervanger bij de Conexus vervangingspool. Indien er geen vervanger beschikbaar is vragen wij één van de leerkrachten die op dat moment geen groep heeft en wel op school is om de groep over te nemen. Is ook dat niet mogelijk dan vragen wij een leerkracht die op die dag niet hoeft te werken om de groep over te nemen. Zijn deze collega’s niet beschikbaar dan kunnen wij de kinderen over andere groepen verdelen. In het uiterste geval wordt de groep naar huis gestuurd.  

Uitgangspunt is dat er alles aan gedaan wordt om vervanging te vinden. De volgende punten worden hierbij in acht genomen:

  • De ouders worden zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld van het feit dat de leerlingen geen les ontvangen.
  • Een groep kan voor maximaal drie dagen naar huis worden gestuurd, mocht vervanging langdurig onmogelijk blijken, zal door wisseling van leerkrachten een andere groep naar huis worden gestuurd. 

In het onderwijs is sprake van een leerkrachttekort. Het is soms niet mogelijk om in geval van uitvallen van een leerkracht een plaatsvervanger te krijgen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen zijn gegroepeerd in 4 leerpleinen:

  • leerplein 1: samenwerking tussen peutergroep en jonge kleuters
  • leerplein 2: groep 2, 3 en 4
  • leerplein 3: groep 5, 6 en 7
  • leerplein 4: leerlingen die zich voorbereiden op het voortgezet onderwijs. 

Binnen de leerpleinen volgen we de leerling en stimuleren we elke leerling in zijn/haar ontwikkeling. Sommige kinderen kunnen met een korte uitleg al goed aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig. Ook kan het zijn dat een kind uitleg op een ander niveau nodig heeft. Dit is goed te realiseren in een leerplein, waar immers kinderen uit meerdere groepen bij elkaar zitten. Als een kind in leerplein 3 zit en werkt op niveau groep 7 maar met rekenen meer moeite heeft en de stof op niveaugroep 6 moet krijgen, dan sluit dit kind in het leerplein aan bij de instructie van rekenen op niveau groep 6. In het leerplein leert een kind vaardigheden als samenwerken, verantwoordelijkheid nemen, zelfstandig werken, keuzes maken, hulp geven aan een ander, rekening houden met een ander, niet afhankelijk te zijn van een leerkracht.

Klasindeling

  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Terug naar boven