Basisschool Michiel de Ruyter

Tweede Oude Heselaan 384 6542 VJ Nijmegen

  • Schoolfoto van Basisschool Michiel de Ruyter
  • Schoolfoto van Basisschool Michiel de Ruyter
  • Schoolfoto van Basisschool Michiel de Ruyter
  • Schoolfoto van Basisschool Michiel de Ruyter
  • Schoolfoto van Basisschool Michiel de Ruyter

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We hanteren de Route 8 toets als eindtoets in groep 8. Alle groep 8 kinderen bij ons op school maken deze toets. De score van de eindtoets is conform de verwachtingen gezien de uitstoomprofielen van deze groep 8-leerlingen. Op de site van Route 8 kunt u meer informatie vinden. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Michiel de Ruyter werken wij met het Cito LOVS. Dat betekent dat vanaf groep 3 alle leerlingen minimaal 2 keer per jaar getoetst worden a.d.h.v. de landelijk genormeerde toetsen van Cito. De resultaten van deze toetsen worden ingevoerd in het Cito Leerlingvolgsysteem en worden geanalyseerd tijdens de grote schoolbespreking, een essentieel element in de kwaliteitscyclus. De vragen die hierbij centraal staan, zijn als volgt: heeft het onderwijs op de verschillende vakgebieden voldoende opgebracht? Met andere woorden: zijn de schoolambities behaald? Is het onderwijs op de verschillende vakgebieden voldoende passend geweest? Het team wordt in de actiestand gezet; actief meedenken over evaluatie en signalering, analyse en ontwikkeling van de aanpak. Naast de grote schoolbespreking hebben we ook kleine schoolbesprekingen en leerlingbesprekingen samen met de groepsleerkracht en de kwaliteitscoördinator. Deze analyses dienen als uitgangspunt voor extra instructie en aandacht de groep als geheel en voor de individuele leerling. Deze resultaten worden met ouders besproken.

In de groepen 1-2 wordt er gewerkt met focus PO. daar wordt de ontwikkeling van de kinderen in groep 1-2 bijgehouden. 

Aan het eind van groep 7 wordt een eerste indicatie over het vervolgonderwijs gegeven. Tijdens de adviesgesprekken van groep 8 in januari bespreekt de leerkracht met de ouders het advies voor het voortgezet onderwijs. De gegevens van het leerlingvolgsysteem, ervaringen van voorgaande leerkrachten en de schoolontwikkeling worden gebruikt voor het adviesgesprek. In januari is er een voorlichtingsmarkt voor ouders en kinderen waar alle voortgezet onderwijsscholen vertegenwoordigd zijn. Daarnaast is er in februari nog een open dag op alle scholen in het voortgezet onderwijs. Tot 1 maart kunnen de kinderen worden opgegeven op de school van hun keuze. De school voor voortgezet onderwijs vraagt hierna aan de leerkracht een onderwijskundig rapport op te stellen. Dit zijn standaard rapporten. Zo spoedig mogelijk daarna ontvangen de ouders het bericht van de voortgezet onderwijs school of het kind geplaatst is of niet.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om de leerlingen een passend advies voor het Voortgezet Onderwijs te kunnen geven, volgen we de leerlingen gedurende hun hele schoolloopbaan. Dit volgen gebeurt middels observaties, kindgesprekjes, methodetoetsen en de cito LOVS toetsen. In groep 8 maken de leerlingen een doorstroomtoets. 

De adviescommissie VO bestaat uit: 

  • leerkracht(en) groep 7
  • leerkracht(en) groep 8
  • kwaliteitscoördinator
  • directeur (bij enkele leerlingen en wordt in ieder geval geïnformeerd door de kwaliteitscoördinator) 

Voorbereiding door de adviescommissie: Om tot een advies te komen worden de volgende punten bij iedere leerling besproken:  

  • welbevinden
  • taakwerkhouding 
  • inzet - huiswerk attitude 
  • bevorderende factoren (in relatie tot de cognitieve ontwikkeling) 
  • belemmerende factoren (in relatie tot de cognitieve ontwikkeling) 
  • groei/ontwikkeling 
  • cito LOVS (methode toetsen aanvullend) 

Begrijpend lezen en rekenen zijn belangrijke voorspellers de cognitieve aansluiting op het VO bij het gegeven schooladvies. Tijdens de geplande ouderavond in groep 7 zullen wij ouders informeren over het tot stand komen van het schooladvies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons team creëert een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen optimaal tot leren kunnen komen. Via rust, regelmaat, ritme en routine zorgen we voor voorspelbaarheid: een voorspelbare omgeving is een veilige omgeving. Daarnaast minimaliseren we hiermee de extrinsieke belasting van het werkgeheugen en dit is essentieel om tot leren te komen. Ieder kind kan leren, dit uitgangspunt vraagt een positieve en motiverende houding van onze leerkrachten. Door middel van het benoemen van kwaliteiten en geven van feedback op het proces worden de kinderen zich bewust van hun manier van leren. Vanuit de positieve en motiverende houding van de leerkrachten versterken we bewust de kwaliteiten van kinderen, onder andere via talentontwikkeling. Vanuit hoge betrokkenheid en gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen het hele team hebben we elk kind in beeld. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen hebben in elkaar
  • Respectvol in denken en doen
  • Rust,regelmaat, ritme, routine

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven