Basisschool Michiel de Ruyter

Tweede Oude Heselaan 384 6542 VJ Nijmegen

  • Schoolfoto van Basisschool Michiel de Ruyter
  • Schoolfoto van Basisschool Michiel de Ruyter
  • Schoolfoto van Basisschool Michiel de Ruyter
  • Schoolfoto van Basisschool Michiel de Ruyter
  • Schoolfoto van Basisschool Michiel de Ruyter

Het team

Toelichting van de school

We hebben acht groepen bij ons op school. Iedere groep heeft maximaal 2 vaste groepsleerkrachten. Ons team bestaat uit een mix van ervaren en startende leerkrachten en ondersteunend personeel. We hebben 2 onderwijsassistenten die over de groepen verdeeld ingezet wordt. 


Talentontwikkeling
Op onze school krijgen leerlingen de ruimte om hun talenten te ontplooien. Uiteraard proberen we de kinderen deze talenten in de dagelijkse praktijk in de klas te laten ontdekken en ontwikkelen. Daarnaast bieden we een aanvullend programma om ook ruimte te bieden voor andere soorten talenten. 

Zo hebben we ieder jaar een programma met vakleerkrachten van onder andere de Lindenberg. De kinderen krijgen daarin een afwisselend aanbod zoals muziek, beeldende vorming, dans en creatieve technologie. 

Daarnaast hebben we het terugkerende 'keuzemenu'. Daarbij kunnen de leerlingen een keuze maken uit verschillende workshops, variërend van schaken en fotograferen, tot programmeren en tuinieren. Voor de onderbouw worden hier verschillende vrijdagochtenden per jaar voor gereserveerd, in de bovenbouw is dit een wekelijks terugkerend programma op vrijdagmiddag. 

De docent beeldende vorming van de Lindenberg biedt voor een klein groepje kinderen het Plusatelier aan. De kinderen die het Plusatelier bezoeken, ontdekken daar waar hun passie ligt op het gebied van beeldende vormgeving. Verwondering, creatieve oplossingen zoeken en vaardigheden aanleren aanleren staan hierbij centraal. 

Een aantal leerlingen heeft (deels) een ander verbredend aanbod nodig dan het aanbod in de klas, gericht op uitdagende en optimale ontwikkeling. Juf Astrid en juf Loes begeleiden deze kinderen in de wekelijkse Kompasgroep. Er worden opdrachten en projecten doorlopen waarbij vaardigheden zoals keuzes maken, plannen, organiseren, samenwerken, presenteren, reflecteren, hulp vragen en doorzetten van belang zijn. Deze zelfde kinderen volgen ook wekelijks creatieve technologie onder leiding van een docent van de Lindenberg. In groep 7 en 8 is er een verrijking op rekengebied mogelijk door deelname aan een module creatieve wiskunde op het voortgezet onderwijs. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We maken gebruik van de diensten van de Vervangerspool Conexus. Op ons verzoek sturen ze, indien beschikbaar, een vervanger naar onze school om een groep over te nemen. Natuurlijk zorgen we voor een goede ondersteuning van de vervangers.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Graag lichten wij u dit toe als u meer informatie nodig heeft over dit onderdeel. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Graag lichten wij u dit toe als u meer informatie nodig heeft over dit onderdeel. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisschool Michiel de Ruyter staat open voor diversiteit binnen de school. Wij kijken per kind of Michiel de Ruyter een passende school is waar het kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Samenwerkingsverband Stromenland
Ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland geeft duidelijkheid over passend onderwijs. Heb je vragen over passend onderwijs, wil je advies of praten met iemand die met je meedenkt? Dan kun je terecht bij de school van jouw kind of bij ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland. De website is www.steunpuntnijmegenstromenland.nl. Het ouder- en jeugdsteunpunt is een initiatief van samenwerkingsverband Stromenland en samenwerkingsverband V(S)O Nijmegen. Op de website vind je informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat vooral uit veelgestelde vragen en antwoorden, voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Je vindt er ook uitleg van begrippen en handige links. En wil je een vraag stellen? Dan kun je contact opnemen met ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland. Op de website van Stromenland staat meer inhoudelijke informatie voor ouders en leerlingen, over hoe zaken in de regio Stromenland geregeld zijn. Bijvoorbeeld over hoe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband geregeld is, welke scholen erbij horen, documenten etc.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambitie van de Michiel de Ruyter is om te streven naar inclusiever onderwijs. We vinden het belangrijk dat kinderen met extra ondersteuningsbehoeften goede begeleiding krijgen. We zijn daarom ook in de school bezig met het opleiden en ontwikkelen van experts. Zo hebben we een taal-, reken- en SEO-coördinator in huis. Door middel van scholing en expertise wordt hun professionele rol uitgebreid. Dit geldt voor onze experts meer- en hoogbegaafdheid en jonge kind specialist.


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze visie op leren, didactisch handelen en pedagogisch handelen wordt door onze hele school, vanaf groep 1 tot en met groep 8, gedragen. Voor het jonge kind geldt dat een betekenisvol aanbod essentieel is om tot ontwikkeling te komen. De didactische uitdaging voor leerkrachten in kleutergroepen, is om de natuurlijke wijze waarop kleuters leren te verbinden met de doelen die de school nastreeft. We realiseren dit door gebruik te maken van een op leerdoelen beredeneerd aanbod dat uit twee delen bestaat: het reguliere en het thematisch aanbod. In beide gevallen moet het aanbod rijk zijn in de zin van gevarieerd, gedifferentieerd, levensecht, multi-sensorieel en aansprekend. Spelend lesgeven kan hierbij niet ontbreken: spel als basis van de kleuterdidactiek.

Terug naar boven