Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1 en 2 werken we in verschillende thema’s. We werken vanuit de SLO-doelen (Stichting Leerplan Ontwikkeling) volgens beredeneerd aanbod. De methode Kleuterplein is ons bronnenboek.
Tijdens het zelfstandig werken komen ook taal, rekenen, lezen, Engels aan bod.
De Prins Mauritsschool biedt onderwijs aan kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 13 jaar aan. De kinderen komen overwegend uit de wijk Zwanenveld.
Er zijn verschillende specialisten in huis. Naast Kwaliteitscoördinatoren, heeft de school ook vakspecialisten en stagiaires orthopedagogiek van de universiteit. Intern kan de school diagnostisch onderzoek uitvoeren, voor wat betreft technisch lezen en rekenen. De cyclus van Handelingsgericht Werken vormt de basis van de sterke ondersteuningsstructuur. Er wordt cyclisch gewerkt aan de juiste begeleiding van leerlingen, waarbij groepsplannen de basis vormen. Waar nodig wordt er een ontwikkelingsperspectief geschreven.
Voor kinderen met een lichamelijke handicap hebben wij de beschikking over een lift en een aangepast toilet en douche.
Directeuren, Kwaliteitscoördinatoren van regulier en speciaal (basis)onderwijs, gemeente en externe zorgverleners werken samen aan de missie van scholen in de wijk Dukenburg “Geen kind de wijk uit”. Het streven is dat zoveel mogelijk kinderen in hun eigen wijk passend onderwijs kunnen volgen.
Kinderen van onze school die hiervoor in aanmerking komen gaan 1 per week naar de Verrijkingsklas. Deze klas is gesitueerd in één van de Dukenburgse scholen (locatie: Nutsschool).
Kinderen die nog niet voldoen aan de voorwaarden om goed te kunnen starten op de basisschool kunnen in aanmerking komen voor de 'Jonge Kind groep'. De groep is gesitueerd in de montessorischool Dukenburg. Dit is een tijdelijke voorziening. Deze kinderen worden ingeschreven bij de school waar ze nadat ze voldoen aan de basisvoorwaarden naar toe gaan.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de wijk Dukenburg maken we gebruik van de kwaliteiten van de verschillende scholen. Door uitwisseling van kennis door Kwaliteitscoördiatoren, taal- en rekencoördinatoren kunnen we kinderen binnen ons stadsdeel beter begeleiden op één van de scholen. Zo zorgen we ervoor dat geen kind de wijk uit hoeft.
Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben is er de Verrijkingsklas. In deze klas komen kinderen van verschillende scholen uit het stadsdeel Dukenburg bij elkaar. Onder leiding van een specialist hoogbegaafdheid werken ze aan hun ontwikkeling.
Via "data, duiden, doelen, doen" bekwaamt het team zich steeds meer in het analyseren van de resultaten en het bieden van het best passend aanbod.
Op onze school proberen we een goed evenwicht te vinden in het aanleren van kennis, het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling, het leren omgaan met anderen en het aanleren van praktische vaardigheden.
- Groep 1-2
Vanaf dit schooljaar hebben wij homogene groepen bij de kleuters. Groep 1 (de jongste kleuters) zijn voornamelijk bezig met het wennen aan naar schoolgaan en het aanleren van schoolse vaardigheden. Daarnaast leren de kinderen spelend en doelgericht binnen de thema's. Dit gaat door bij de oudste kleuters in groep 2, maar hier hebben de leerkrachten een meer sturende rol. De oudste kleuters bieden we, als we zien dat ze hier aan toe zijn, allerlei speelse activiteiten aan die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3.
In de groepen 1-2 werken we met thema’s. We gebruiken de methode Kleuterplein als bronnenboek. Er wordt gewerkt met een thematafel, themahoek en verteltafel. Vaak worden de kinderen uitgenodigd om materialen van thuis over dit thema mee te nemen. In de weekmail staan opdrachten waar de kinderen samen met hun ouders aan kunnen werken. In de memo kunt u lezen met welk thema de kinderen gaan werken. Bij de afsluiting van de thema’s worden de ouders uitgenodigd.
- VVE
Op onze school hebben wij een VVE-coördinator die zich bezig houdt met het ontwikkelen van de Voor- en Vroegschoolse Educatie. Samen met de Pedagogisch coach van KION ontwikkelt de VVE-coördinator beleidsplannen om de samenwerking tussen voor- en vroegschool te optimaliseren.
Een aantal voorbeelden van samenwerking zijn:
- Warme overdracht bij de doorstroming van kinderen van Peuterspeelzaal of Kinderdagverblijf naar de basisschool
- Vaste overlegmomenten tussen leerkrachten en pedagogisch medewerkers
- Alle thema’s gezamenlijk voorbereiden en uitvoeren
- Ouderbetrokkenheid bevorderen door het organiseren van gezamenlijke ouderbijeenkomsten en ouderactiviteiten
- Structurele gezamenlijke activiteiten van peuters en kleuters
- Wat verwachten we van ouders binnen VVE?
- Deelname aan de warme overdracht
- Het bijwonen van de ouderbijeenkomsten rondom de thema’s
- Het uitvoeren van de thuisactiviteiten rondom de thema’s
- Indien mogelijk deelname aan georganiseerde activiteiten