Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Montessorischool Dukenburg in Nijmegen zitten kinderen van verschillende leeftijden in één klas. Gecombineerde groepen leveren immers een positieve bijdrage aan de ontwikkeling van het kind en de sfeer in de school. Het principe “kinderen leren van elkaar” komt in een heterogene groep beter tot zijn recht. Oudere kinderen kunnen jongere kinderen helpen en jongere kinderen laten zich inspireren door oudere kinderen. Deze rollen wisselen jaarlijks, een kind is het ene jaar jongste en het volgende jaar oudste in de groep.
In de onderbouw werken we met met een beredeneerd aanbod. Dit houdt in dat er gewerkt wordt in thema's waarin alle vakken verwerkt worden, zoals taal, rekenen, voorbereidende leesactiviteiten, motorische vaardigheden, spel, sociaal emotionele ontwikkeling en creatieve vaardigheden.
Van groep 3 t/m 8 besteden we veel lestijd aan het leesonderwijs. In groep 3 starten we dit schooljaar met de aanvankelijk leesmethode Veilig Leren Lezen. Hierin zit spelling geïntegreerd. In groep 4 t/m 8 maken we gebruik van de methode Flits.
Dagelijks besteden we aandacht aan ons rekenonderwijs. We werken met Montessori rekenmateriaal in combinatie met de rekenmethode “Wizwijs”.
Voor spelling en taal maken we gebruik van Taal Doen! Dit is een Montessori-materiaal waarmee we in groep 3 t/m 8 taalaanbod verzorgen.
Voor begrijpend lezen maken we gebruik van “Nieuwsbegrip XL”.
Onze school heeft is een VVE locatie. Dat betekent dat er een nauwe samenwerking is met de peutergroep bij ons in de school.