Kindcentrum De Uitdaging

Dick Brunastraat 1 6515 ZZ Nijmegen

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Uitdaging
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Uitdaging

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. Dit doen we vanaf leerjaar 3. We gebruiken hiervoor het CITO Leerling In Beeld. Daarbij werken we planmatig aan de hand van onze Kwaliteitsgerichte cyclus. Dit houdt in dat we ons onderwijs afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen, dat er doelgericht gewerkt wordt en dat het aanbod wordt geëvalueerd. Processen worden doorlopen volgens vaststaande en steeds terugkerende stappen. Op basis van deze cyclus kijken we steeds kritisch naar ons aanbod en nemen we besluiten. Door inzet van de Kwaliteitsgerichte cyclus worden de ontwikkelingen op groeps- en individueel niveau gevolgd en geborgd. De Kwaliteitsgerichte cyclus is concreet en inzichtelijk vormgegeven door middel van een poster voor zowel het team als voor ouders. (Zie Schoolondersteuningsprofiel).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij geven eind groep 7 de leerlingen een voorlopig schooladvies. Om de leerlingen en ouders goed te begeleiden bij de overstap naar het voortgezet onderwijs, hebben we het volgende tijdspad in groep 8 afgesproken:

In oktober is er een algemene voorlichtingsavond over het VO voor ouders en leerlingen van groep 7 en 8.

In januari en februari kunnen ouders en leerlingen open dagen en voorlichtingsavonden van VO scholen bezoeken. Ouders ontvangen een overzicht van de verschillende scholen in de regio, het onderwijsaanbod en de data van de open dagen.

De leerlingen van groep 8 ontvangen het definitieve schooladvies in januari (de week van maandag 22 januari).

In februari (de week van maandag 5 februari) maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets. 

De scholen ontvangen in maart de uitslag van de doorstroomtoets. Zodra de uitslag hiervan binnen is, ontvangen ouders bericht. De school zorgt ervoor dat de VO-school de uitslag ontvangt.

Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart een aangepast schooladvies als dat nodig is. 

Ouders maken samen met hun kind een keuze voor de school voor voortgezet onderwijs, passend bij het gegeven advies. Bij twijfel kunnen ouders contact opnemen met de mentor. Naar aanleiding van de gemaakte keuze, zorgen ouders dat de leerling wordt ingeschreven bij de school naar keuze. 

Let op! Nieuw dit schooljaar is de centrale aanmeldweek. Alle leerlingen kunnen bij de gekozen VO - school worden aangemeld tussen 25 maart en 31 maart. Ouders zijn verantwoordelijk voor de aanmelding van de leerling. 

Ouders ontvangen een bevestiging van plaatsing en verdere informatie van de VO-school in april of mei. (wanneer er op de VO-school een loting plaats zal vinden, wordt u daar door de desbetreffende school over geïnformeerd).


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Uitdaging is een oefenplek voor sociale competenties en actief burgerschap. Sociale groei begint met je gezien voelen. Vanuit vertrouwen en hoge verwachtingen. Kinderen leren om oog te hebben voor elkaar en hun omgeving. Zo ontstaat sociale verbondenheid. We stimuleren de ontwikkeling van vaardigheden, zodat kinderen op een constructieve manier conflicten kunnen oplossen en leren omgaan met verantwoordelijkheid. Dit proces loopt door alle leerjaren heen, waarbij het vermogen om zelfstandig te kunnen oplossen steeds verder toeneemt. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Respectvol
  • Samen lerend

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven