Kindcentrum De Uitdaging

Dick Brunastraat 1 6515 ZZ Nijmegen

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Uitdaging
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Uitdaging

Het team

Toelichting van de school


  • Unit 1 coördinator: Esther Dijkstra
  • Unit 2 coördinator (I): Annet van Dreumel
  • Kwaliteitscoördinator: Floor Manders
  • MB-onderwijs: Elly Smink
  • Vakleerkracht bewegingsonderwijs: Niels Harmsen
  • Onderwijsassistenten Vuur 1/2: Lobke Scholten en Micha van Mossel
  • Onderwijsassistenten Water 3/4: Ingrid Koning
  • Onderwijsassistent Lucht en Aarde: Michaële de Vreede
  • Conciërge: Marcel Jansen
  • Administratie: Sabitrie Rajbalsing

Groepsbezetting 2023-2024

Element Vuur 1-2:

Vonkenvangers: Marianne en Mandy

Bliksemjagers: Kim 

Vuurvogels: Marleen

Drakentemmers: Odette

Element Water 3-4:

Kustwachters: Annika en Esther

Strandjutters: Anne en Anouk

Zeevaarders: Sanne en Anouk

Parelduikers: Margot en Elly

Element Lucht 5-6:

Zweefvliegers: Geerke en Marijke

Vliegeniers: Annet en Marijke

Windsurfers: Marcel en Marijke

Ballonvaarders: Neline

Element Aarde 7-8:

Avonturiers: Sarah en Floor

Ontdekkingsreizigers: Lydia en Sanne

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof van personeel regelt Kindcentrum de Uitdaging via de vervangingspool van Conexus een invaller. Wanneer er geen vervanger beschikbaar is vanuit de pool, zoekt de schoolleiding een oplossing in onderstaande opties, waarbij de kwaliteit van onderwijs en het duurzaam inzetbaar houden van medewerkers steeds nadrukkelijk worden meegewogen.

1. Leerkrachten van de eigen school worden benaderd om extra te werken,

2. Er kan een beroep worden gedaan op het eigen netwerk,

3. Uitgaande van uiterste nood kunnen ambulante medewerkers met lesbevoegdheid worden ingezet,

4. Uitgaande van uiterste nood kan een leraar ondersteuner, onderwijsassistent of leraar in opleiding worden ingezet onder supervisie van iemand met een onderwijsbevoegdheid,

5. In het uiterste geval worden de leerlingen verdeeld over andere groepen volgens een vooraf opgesteld schema. Dat mag niet langer dan één schooldag duren om de extra werkdruk voor collega’s te beperken.

6. Wanneer alle stappen zijn doorlopen en geen oplossing gevonden is, kan de schoolleiding besluiten de leerlingen thuis te laten. Zijn de leerlingen al op school, dan worden ze niet naar huis gestuurd. Ouders/verzorgers dienen altijd direct op de hoogte te worden gesteld. 

Wij volgen het protocol van Conexus.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het gebouw van Kindcentrum de Uitdaging is ontworpen rondom de visie van de school. Wij vinden het belangrijk om onze leerlingen uitdagend onderwijs te bieden in een rijke leeromgeving. Daarom zijn er verschillende lokalen, met diverse opstellingen. Grote ruimtes op onze units waar er hoeken gecreëerd zijn die uitdaging bieden zoals het atelier, de Monkeybox en de pipowagen. Op iedere unit is een podium en er zijn door de hele school verschillende werkplekken met uitdagende materialen.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De ontwikkeling bij kleuters is eigenlijk niet te isoleren of in te delen in strakke tijdsblokken. Gedurende de dag komen er namelijk heel wat doelen voorbij. De bovenstaande indicatie in tijd is daarom een richtlijn. De mentoren kijken naar het doel  achter de activiteiten. Hierdoor spelen zij in op de kinderen en kunnen zij af stemmen op de initiatieven van jonge kinderen zonder het doel te verlaten. De ontwikkeling van jonge kinderen wordt op De Uitdaging op 5 verschillende manieren gestimuleerd: 

1: Het spel van de kinderen

2: De alledaagse dingen

3: De afgesproken rituelen

4: De verwondering: Doelen binnen een thema

5: De programma's die gehanteerd worden


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij geven passend onderwijs vorm door zoveel mogelijk de nadruk te leggen op een krachtige basisondersteuning. Dit betekent dat veel extra ondersteuning geïntegreerd is het onderwijs dat gegeven wordt in de groep. Zowel pedagogisch als didactisch ligt daar het accent. Om een doorgaande lijn in de basisondersteuning te kunnen waarborgen, wordt er dit schooljaar op schoolniveau gewerkt aan onderwijsplannen om zo te komen tot een afgestemd en beredeneerd aanbod.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kindcentrum De Uitdaging

Op Kindcentrum De Uitdaging wordt nauw samen gewerkt met de pedagogisch medewerkers van KION. Samen met het kinderdagverblijf en de buitenschoolse opvang vormen wij een Kindcentrum voor kinderen van 0 t/m 12 jaar. Wij werken met combinatiefunctionarissen. Dit betekent dat sommige onderwijsassistenten van school 's middags ook de buitenschoolse opvang verzorgen. De peuters van het kinderdagverblijf sluiten soms aan bij activiteiten en/of vieringen van de kleuters. Daarnaast hebben we een uitgebreide warme overdracht en kennismakingsprocedure voor de start van iedere vierjarige bij ons op school. Dit wordt georganiseerd door de unitcoördinator, de mentor, de ouders van het kind en de pedagogisch medewerker.

Visie jonge kind

"Wij gunnen kinderen dat ze zich mogen ontwikkelen op een wijze die bij hen past: spelend, ontdekkend, onderzoekend, in welbevinden en betrokkenheid en vanuit autonomie".

Kinderen hebben een machtig instrument in handen waarmee ze zich ontwikkelen: ze kunnen spelen. Dat spel wordt gestimuleerd, geprikkeld, verrijkt en mogelijk gemaakt door de mentoren. De leerdoelen worden in betekenisvolle activiteiten, alledaagse dingen en thema’s weggezet. We volgen de ontwikkeling van de kleuters door te observeren. Deze observaties worden gebruikt om ons aanbod af te stemmen op de ontwikkeling van de kinderen, kinderen te kunnen blijven uitdagen en eventuele zorg tijdig te kunnen signaleren.

Terug naar boven