Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het gebouw van Kindcentrum de Uitdaging is ontworpen rondom de visie van de school. Wij vinden het belangrijk om onze leerlingen uitdagend onderwijs te bieden in een rijke leeromgeving. Daarom zijn er verschillende lokalen, met diverse opstellingen. Grote ruimtes op onze units waar er hoeken gecreëerd zijn die uitdaging bieden zoals het atelier, de Monkeybox en de pipowagen. Op iedere unit is een podium en er zijn door de hele school verschillende werkplekken met uitdagende materialen.
De ontwikkeling bij kleuters is eigenlijk niet te isoleren of in te delen in strakke tijdsblokken. Gedurende de dag komen er namelijk heel wat doelen voorbij. De bovenstaande indicatie in tijd is daarom een richtlijn. De mentoren kijken naar het doel achter de activiteiten. Hierdoor spelen zij in op de kinderen en kunnen zij af stemmen op de initiatieven van jonge kinderen zonder het doel te verlaten. De ontwikkeling van jonge kinderen wordt op De Uitdaging op 5 verschillende manieren gestimuleerd:
1: Het spel van de kinderen
2: De alledaagse dingen
3: De afgesproken rituelen
4: De verwondering: Doelen binnen een thema
5: De programma's die gehanteerd worden
Wij geven passend onderwijs vorm door zoveel mogelijk de nadruk te leggen op een krachtige basisondersteuning. Dit betekent dat veel extra ondersteuning geïntegreerd is het onderwijs dat gegeven wordt in de groep. Zowel pedagogisch als didactisch ligt daar het accent. Om een doorgaande lijn in de basisondersteuning te kunnen waarborgen, wordt er dit schooljaar op schoolniveau gewerkt aan onderwijsplannen om zo te komen tot een afgestemd en beredeneerd aanbod.
Kindcentrum De Uitdaging
Op Kindcentrum De Uitdaging wordt nauw samen gewerkt met de pedagogisch medewerkers van KION. Samen met het kinderdagverblijf en de buitenschoolse opvang vormen wij een Kindcentrum voor kinderen van 0 t/m 12 jaar. Wij werken met combinatiefunctionarissen. Dit betekent dat sommige onderwijsassistenten van school 's middags ook de buitenschoolse opvang verzorgen. De peuters van het kinderdagverblijf sluiten soms aan bij activiteiten en/of vieringen van de kleuters. Daarnaast hebben we een uitgebreide warme overdracht en kennismakingsprocedure voor de start van iedere vierjarige bij ons op school. Dit wordt georganiseerd door de unitcoördinator, de mentor, de ouders van het kind en de pedagogisch medewerker.
Visie jonge kind
"Wij gunnen kinderen dat ze zich mogen ontwikkelen op een wijze die bij hen past: spelend, ontdekkend, onderzoekend, in welbevinden en betrokkenheid en vanuit autonomie".
Kinderen hebben een machtig instrument in handen waarmee ze zich ontwikkelen: ze kunnen spelen. Dat spel wordt gestimuleerd, geprikkeld, verrijkt en mogelijk gemaakt door de mentoren. De leerdoelen worden in betekenisvolle activiteiten, alledaagse dingen en thema’s weggezet. We volgen de ontwikkeling van de kleuters door te observeren. Deze observaties worden gebruikt om ons aanbod af te stemmen op de ontwikkeling van de kinderen, kinderen te kunnen blijven uitdagen en eventuele zorg tijdig te kunnen signaleren.