kindcentrum De Koningslinde

Larixlaan 86 3862 EV Nijkerk

  • Schoolfoto van kindcentrum De Koningslinde
  • Schoolfoto van kindcentrum De Koningslinde

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar nemen we methodeonafhankelijke toetsen af. Dit doen we in januari en in juni. Op basis van deze resultaten evalueren we ons eigen onderwijs aan individuele leerlingen, maar ook aan groepen leerlingen. De intern begeleider(s) voeren leerling-/groepsbespreking met de leerkrachten naar aanleiding van deze opbrengsten. Het managementteam+internbegeleiders bespreken de groeps- / schoolresultaten. Uit deze besprekingen komen onderdelen van de opbrengsten naar voren waar met het team verder over wordt gesproken en eventuele acties en/of interventies worden vastgesteld. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In januari/februari houden we rapportgesprekken voor groep 1 t/m 7 n.a.v. het eerste rapport. Ouders krijgen de gelegenheid om zich aan te melden, maar leerkrachten krijgen ook de gelegenheid om ouders en kinderen uit te nodigen als zij dat nodig achten. De kinderen van groep 8 krijgen een schooladviesgesprek en indien nodig volgt er in maart een tweede gesprek voor een eventuele heroverweging van het schooladvies n.a.v. de uitslag van de doorstroomtoets.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het is veilig op De Koningslinde. De kernwaarden zijn verankerd in onze manier van met elkaar omgaan. Ze zijn het fundament van onze manier van omgaan met elkaar. Deze waarden zijn gestoeld op onze christelijke achtergrond. Samen met het consequent inzetten van sociale programma's als de Kanjertraining en elementen van Positive Behavior Support, kunnen we stellen dat er op De Koningslinde een positief schoolklimaat heerst.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • liefde
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In april 2015 is de inspectie bij ons langs geweest en hebben we meegedaan aan een pilot van het vernieuwde toezicht.

We zijn blij met ons basisarrangement. Trots op ons pedagogisch klimaat, maar flink aan de slag gegaan met het consequenter volgen van de ontwikkeling van onze kinderen. We doen veel, maar kunnen zaken nog beter borgen. De inspectie heeft ons een spiegel voorgehouden waarmee we verder kunnen.

Terug naar boven