Christelijke Basisschool De Open Kring

Dennenlaan 31 3862 HN Nijkerk

  • Met ouders, kinderen en leerkrachten bowen wij vanuit onze gedeelde christelijke identiteit aan goed onderwijs.
  • Het vernieuwde schoolgebouw hebben we feestelijk geopend.
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Open Kring

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Open Kring realiseren we uitdagend onderwijs, passend bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Zonder het zelfvertrouwen van kinderen uit het oog te verliezen spreken we uit dat we hoge verwachtingen hebben van ieder kind. We dagen hen uit het optimale uit zichzelf te halen.

Jaarlijks worden de eindopbrengsten van de eindtoets in groep 8 geëvalueerd. Wij kijken dan met een kritische blik of ons taal- en rekenonderwijs in de acht leerjaren aansluit bij onze leerlingpopulatie en het gewenste niveau in vergelijking tot het landelijk gemiddelde. Waar nodig stellen wij ons op schoolniveau verbeterdoelen. Naast de eindscore van de CITO eindtoets, meten wij ook of de eindopbrengsten voldoen aan de referentieniveaus. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school werkt met groepsplannen. Deze plannen worden gemaakt voor de vakgebieden (technisch) lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Elk half jaar worden de groepsplannen geëvalueerd o.a. door de resultaten van de bloktoetsen en de halfjaarlijkse CITO scores te analyseren. Op basis van deze resultaten wordt het onderwijsaanbod en de begeleiding bijgesteld waar nodig.

Van de halfjaarlijkse (CITO)tussenresultaten wordt een trendanalyse gemaakt. Deze trendanalyse geeft het onderwijsteam van onze school informatie of het onderwijsaanbod nog passend is bij onze schoolpopulatie en/of past bij wat leerlingen in een bepaalde periode moeten kunnen en kennen. De resultaten worden vergeleken met het landelijk gemiddelde en verbeterd / bijgesteld waar nodig. Soms wijkt een groep op één of meerdere vakgebieden af van de verwachte groei. De onderwijstijd voor het betreffende vakgebied wordt dan aangepast aan de onderwijsbehoefte van de groep.

Naast de resultaten van de groep, wordt ook op individueel niveau de vaardigheidsgroei van de leerling geanalyseerd. Dit gebeurt per half jaar, naar aanleiding van de tussenresultaten.  Waar nodig wordt een individuele leerling in een andere passende instructiegroep gezet, binnen het groepsplan.

Om de eigenaarschap van leerlingen te vergroten, worden zij voortdurend betrokken bij de reflectie op hun eigen leerdoelen. De digitale middelen zijn helpend in het kunnen werken aan de eigen (verbeter)doelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van groep 8 geven we ieder kind een advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies wordt gegeven op basis van de CITO toetsresultaten en de methode toetsresultaten (groep 6 t/m groep 8), leerhouding, doorzettingsvermogen, taakgerichtheid en andere persoonlijkheidskenmerken. Tijdens het adviesgesprek worden ook de inzichten van de ouders meegewogen. Uiteindelijk wordt er een advies opgesteld richting het voortgezet onderwijs en verwoord in het onderwijskundig rapport.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Open Kring heeft een goed pedagogisch klimaat, onze leerlingen en ouders waarderen dit jaarlijks als een sterke kwaliteit van de school. Het welbevinden van een leerling is essentieel om tot leren te komen. Daarom besteden wij structureel aandacht aan onze kernwaarden.

Kenmerkend voor onze school is:

  • Leerlingen en leerkrachten hebben aandacht voor elkaar en houden rekening met elkaar;
  • Wij hebben respect voor elkaar en onze omgeving;
  • Wij voelen ons verbonden met elkaar en verantwoordelijk voor elkaar;
  • Wij houden elkaar aan onze gezamenlijke omgangsregels;
  • Het bewust gericht zijn op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.

Het ontwikkelen en het praktisch functioneren van het pedagogisch klimaat op onze school komt voort uit onze identiteit en de persoonlijke levensovertuiging van de leerkrachten. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenaarschap
  • Zelfvertrouwen
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie waardeert de school met het basisarrangement. Dit betekent dat de inspectie tevreden is over hoe de school functioneert. Voor ons is het belangrijk dat wij goed zicht houden op de ontwikkeling van de kinderen en op de juiste wijze ons onderwijs aanpassen aan de onderwijsbehoefte van onze schoolpopulatie. Om dat goed te kunnen doen houden wij voortdurend in beeld hoe onze leerlingpopulatie is samengesteld en wat dit betekent voor ons onderwijs en onze resultaten.

Terug naar boven