1 Identiteit en richting
De scholen van CorDeo scholengroep bieden bijbelgetrouw onderwijs. Dit betekent dat we de kinderen dicht bij God willen brengen en Zijn liefde door willen geven aan de mensen om ons heen. In de Strategische Koers is de visie als volgt verwoord: Wij geloven in goed onderwijs, als belangrijke pijler in de ontwikkeling van onze kinderen en de ontwikkeling van onze maatschappij. Goed onderwijs dat kinderen vormt en voorbereidt om zowel in het heden als in het latere leven een plek in te nemen. Goed onderwijs is er op gericht elk kind alle kansen te bieden zich te ontwikkelen. Wij geloven in God, de God van de Bijbel, door wie wij ons gekend en geliefd weten. Zoals God naar ons kijkt, willen wij ook naar elkaar kijken. Ieder van ons is even waardevol; gemaakt naar Zijn beeld. Dat betekent niet dat wij perfect zijn. We leven in een gebroken wereld, schieten als mens vaak te kort en zijn allemaal in meer of mindere mate beperkt. Samen leren omgaan met tekorten en elkaar ook in de beperkingen omarmen is een vorm van goede liefde en goed opvoeden. Door de gebrokenheid heen straalt Gods liefde. Onze missie: Wij gaan voor goed en christelijk onderwijs. Onderwijs waar een kind geliefd en gezien wordt, waar kansen en ruimte wordt geboden om tot leren te komen. We leren hoe we zorg dragen voor onszelf, elkaar en de wereld om ons heen. Hoe we Zijn licht mogen laten schijnen. Op onze scholen ontdekken leerlingen waar zij goed in zijn, wat zij leuk vinden, waar ze blij van worden. Maar er is eveneens ruimte en ondersteuning om te leren om te gaan met hun beperkingen en tekortkomingen; je kan niet alles, je vindt dingen lastig, je voelt je niet altijd gelukkig. We zien het als onze opdracht om samen met de ouders, kinderen te laten ontdekken dat ze met al hun mogelijkheden en beperkingen fantastisch zijn zoals ze zijn. Waar we elke dag weer leren mogen in het vertrouwen dat God een bedoeling heeft met jou en met jouw leven, kortom: waar we allemaal mogen leren in vertrouwen!
2 Bestuur en directie
College van bestuur (CvB) Het CvB van CorDeo scholengroep vormt het bevoegd gezag van 18 basisscholen te weten: De Verbinding te Almere, De Regenboog te Amersfoort, Het Zwaluwnest te Amersfoort, De Horizon te Hoogland, De Parel te Amersfoort, De Morgenster te Amsterdam, ’t Schrijvertje te Apeldoorn, Pieter Jongelingschool te Arnhem, De Bron te Barneveld, De Triangel te Ede, Fontanus te Harderwijk, De Wegwijzer te Hilversum, Het Christal te Leusden, De Open Kring te Nijkerk, De Plantage te Veenendaal, In de Lichtkring te Zeewolde, De Bongerd te Zutphen en SBO De Werf te Amersfoort. Het College van Bestuur wordt gevormd door Arnoud Messelink. Annet Wilts is bestuurssecretaresse. Mailadres: info@cordeoscholen.nl. Het bestuurskantoor is gevestigd aan de Burg. de Beaufortweg 16, 3833 AG Leusden. Telefoon: 033-4324258.
3 Raad van Toezicht (RvT)
De RvT houdt toezicht op het werk van het College van Bestuur. De RvT-leden worden verkozen door de ledenvergadering van CorDeo scholengroep. De RvT-leden zijn: Eric van der Graaf (voorzitter), Pim Boven, Rolf Robbe en Carmen Zwarteveen.
4 Identiteitscommissie / schoolcommissie
Elke school heeft een identiteits- of schoolcommissie (IC / SC). De IC of SC nodigt minimaal twee maal per jaar de ouders uit voor een plaatselijke ledenvergadering. Een afgevaardigde van de IC of SC is stemgerechtigd lid van de algemene vergadering van CorDeo scholengroep. Deze AV wordt twee maal per jaar gehouden. De locatiedirecteur woont als adviseur de vergadering van de IC of SC bij.
5 Directiestructuur Een locatiedirecteur (LD) heeft een lokale en een bovenschoolse taak. Wat betreft de lokale taak is de locatiedirecteur het aanspreekpunt en de onderwijskundig leider van de school. Hij/zij is budgetbeheerder van een aantal lokale budgetten en uitvoerder van het lokale personeelsbeleid. Hij/zij is tevens verantwoordelijk voor de uitvoering van de administratieve taken in de school. Samen met de IC of SC draagt hij/zij zorg voor de uitvoering van het lokale toelatingsbeleid van leerlingen. Wat betreft de bovenschoolse taken: bovenschools hebben de directeuren zitting in een managementteam. Dit team staat onder leiding van het College van Bestuur. De lokale directie locatiedirecteur is Geertje van Twillert. Zij is integraal verantwoordelijk op de school.
6 Lidmaatschap CorDeo scholengroep Leden van de Christelijke Gereformeerde kerk, Gereformeerde kerk (vrijgemaakt) en de Nederlands Gereformeerde kerk kunnen lid worden van de schoolvereniging CorDeo. Via de plaatselijke ledenvergadering hebben zij inspraak in het beleid van CorDeo scholengroep. De Algemene Vergadering, die bestaat uit afgevaardigden van de lokale SC of IC, bepaalt het beleid van de vereniging. De contributie voor 2019 is door de ledenvergadering vastgesteld op € 37,50 per jaar. Als per automatische incasso wordt betaald, geldt een korting van € 2,50 en is het bedrag € 35,- per jaar.
7 MR en GMR
Elke school heeft een medezeggenschapsraad (MR) bestaande uit een oudergeleding en een personeelsgeleding (minimaal 2 leden van elke geleding). De MR overlegt met de LD en/of de schoolcommissie over zaken waar zij medezeggenschap over heeft. Regionaal functioneert een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). Voor de GMR is het CvB de gesprekspartner. Het e-mailadres van de GMR is alie.meyvogel@kpnmail.nl (secretaresse Alie Meyvogel). Zowel de MR als de GMR hebben het recht op initiatief, het recht op instemming en het recht op advies. Inde bijbehorende reglementen is vastgelegd op welke terreinen de genoemde rechten gelden.
8 CorDeo OnderwijsPunt
CorDeo OnderwijsPunt is per 1 augustus 2017 ontstaan door de overname van zorgfederatie Kompas door CorDeo scholengroep. Onder CorDeo OnderwijsPunt vallen ambulant begeleiders, orthopedagogen en leerkrachtcoaches en wordt aangestuurd door Dianne van Muijen. CorDeo OnderwijsPunt levert diensten aan de scholen, bijvoorbeeld in de vorm van orthopedagogen en ambulant begeleiders. Samen streven we naar goed en passend onderwijs op- en door de school zelf, zodat het aantal verwijzingen naar speciaal (basis)onderwijs wordt beperkt en kinderen in hun eigen omgeving thuisnabij onderwijs kunnen volgen. Ook kan trajectbegeleiding worden ingezet om leerkrachten te ondersteunen bij hun werk met zorgleerlingen. Het algemene e-mailadres hiervoor is passendonderwijs@cordeoscholen.nl.
9 Klachtenregeling
Als school vinden we het belangrijk dat u uw opmerkingen klachten ergens kwijt kunt. Als u ergens niet tevreden over bent, gaat u in de eerste plaats naar de persoon die daar direct bij betrokken is. Als het probleem niet is opgelost, kan de opmerking of klacht worden voorgelegd aan de directeur van de school. Het bestuur is aangesloten bij de landelijke Klachtencommissie voor het gereformeerd onderwijs. Mocht de interne procedure (tot een oplossing komen binnen school) geen resultaat opleveren, dan kunt u zich wenden tot de externe vertrouwenspersoon die speciaal voor school is aangesteld. Soms is het lastig om te zien welke weg bij een klacht of opmerking het beste bewandeld kan worden. Daarom hebben we in school een contactpersoon aangesteld die u daarbij wil helpen. De contactpersoon luistert naar u en gaat met u na wat u in uw geval het beste kunt doen. Als het nodig is, brengt de contactpersoon u in contact met de externe vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon is een onafhankelijke partij die zo nodig kan helpen bij het formuleren van een klacht. De klacht moet worden ingediend bij het College van Bestuur of rechtstreeks bij de Klachtencommissie. Wanneer de klacht om mogelijk strafbare feiten gaat, kan de vertrouwenspersoon u steunen bij het doen van aangifte bij politie en justitie. Overigens hebben personeelsleden van school (en ook de contactpersoon) meldplicht en heeft het bevoegd gezag (College van Bestuur) aangifteplicht wanneer er vermoeden is van een seksueel misdrijf. De volledige klachtenregeling (met een toelichting erbij) is op school in te zien. De regeling staat ook op de website van CorDeo scholengroep (www.cordescholen.nl). Adres klachtencommissie: Klachtencommissie p/a GCBO, Postbus 82324, 2508 EH Den Haag. Daarnaast is er in verband met de kwetsbaarheid van sommige zaken, de mogelijkheid om bij de contactpersoon of bij de vertrouwenspersoon een exemplaar van de klachtenregeling aan te vragen. De adresgegevens van de contactpersoon en van de vertrouwenspersoon staan vermeld in de bijlage van de schoolgids. Elke jaar krijgen de kinderen een folder, waarin het werk van de contactpersoon wordt uitgelegd.
10 Verzekering
Via besturenorganisatie Verus heeft het bestuur voor de school een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Deze verzekering dekt de aansprakelijkheid van schoolbestuurders, personeelsleden en ouderparticipanten voor zover zij handelen als bestuurder, personeelslid of ouder (bijv. als overblijfmoeder, leesmoeder, begeleider tijdens een schoolreisje enz.). De kinderen zijn niet verzekerd. Wanneer een leerling schade veroorzaakt en daarvoor aansprakelijk is, valt dit niet onder de aansprakelijkheidsverzekering van de school. De schade kan worden verhaald op de ouder(s) van het schadeveroorzakende kind. De meeste ouders hebben hiervoor zelf een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. De schade wordt wel door de school aansprakelijkheidsverzekering gedekt, wanneer schade (mede) te wijten is aan nalatigheid van bijvoorbeeld een pleinwacht. Ook is niet verzekerd de schade, die ontstaat na een ongeval.
11 Sponsoring
Om aan extra middelen te komen kan de school aan sponsoring doen. Twee duidelijke regels zijn dat bij eventuele tegenprestatie door het bedrijf geen gebruik gemaakt wordt van het inschakelen van kinderen en dat de MR gekend moet worden in de besluitvorming. Niet elk bedrijf komt in aanmerking voor sponsoring. Er zal daarbij duidelijk rekening gehouden worden met het eigen karakter van de school.
12 Burgerschapsvorming
We leven in een postchristelijke, seculiere samenleving, kerken krimpen en het aantal christenen in Nederland neemt af. Tegelijk is er een verlangen om van betekenis te zijn, te weten waarvoor je leeft, wie je bent en wat je wilt. We leven in een wereld waar klimaatverandering en duurzaamheidsvraagstukken onderwerp van gesprek zijn en waar we met elkaar voelen dat we een verantwoordelijkheid dragen voor deze wereld. De scholen zijn christelijke gemeenschappen in een seculiere context; dit is waarbinnen wij leven, werken en leren. De wereld waarin onze kinderen groot worden. Bewust zijn en afgestemd zijn op de wereld is een opdracht. Als christelijke school wordt nadrukkelijk en uitgesproken aandacht gegeven aan duurzaamheidsvraagstukken en aan mens- en burgerschapsvorming. Duurzaamheid is zichtbaar in de keuzes die we als organisatie maken bij bijvoorbeeld inkoop en renovatie, maar ook zeker in de vorming en bewustwording van onze leerlingen.