1 Identiteit en richting
De scholen van CorDeo scholengroep bieden bijbelgetrouw onderwijs. Dit betekent dat we de kinderen dicht bij God willen brengen en Zijn liefde door willen geven aan de mensen om ons heen. De dagopening staat in het teken van gebed en het lezen of vertellen uit de bijbel. Het verdere verloop van de dagen wordt ook bepaald door het christen-zijn. Statutair is vastgelegd dat alle medewerkers betrokken christenen moeten zijn. Het bestuur van CorDeo scholengroep vindt het belangrijk dat de basishouding van medewerkers bepaald wordt doordat ‘Christus in hen leeft’ (Galaten 2:20).
Onze schoolvereniging heeft als doel kinderen onderwijs te laten volgen dat als grondslag de Bijbel heeft. De scholen van CorDeo scholengroep staan niet op zichzelf, maar hebben duidelijke relaties met:
- Het gezin. Er loopt een lijn van de opvoeding in het gezin naar de school. We proberen zo veel mogelijk bij elkaar aan te sluiten. Daarom zetten ouders en school zich in om de verwantschap in klimaat tussen gezin en school te realiseren en te garanderen.
- De kerk/gemeente. De school heeft van huis uit een band met de kerken. De kerk/gemeente is een belangrijke voedingsbron voor het geloof en het leven daaruit.
- De samenleving. De door de overheid gestelde eisen aan het onderwijs hebben tot doel dat leerlingen zodanig gevormd worden, dat zij een bijdrage kunnen en willen leveren aan de opbouw van de samenleving. Het pedagogische aspect daarvan zal op de scholen tot zijn recht moeten komen.
Het bestuur hecht er grote waarde aan dat in het gesprek met nieuwe ouders en nieuwe medewerkers, het ‘leven in Christus’ een prominente plaats inneemt.
2 Bestuur en directie
College van bestuur (CvB) Het CvB van CorDeo scholengroep vormt het bevoegd gezag van 18 gereformeerde en evangelische basisscholen te weten: De Verbinding te Almere, De Morgenster te Amsterdam, De Regenboog te Amersfoort, Het Zwaluwnest te Amersfoort, De Horizon te Hoogland, De Parel te Amersfoort, ’t Schrijvertje te Apeldoorn, Pieter Jongeling te Arnhem, De Bron te Barneveld, De Triangel te Ede, De Olijfboom te Harderwijk, De Wegwijzer te Hilversum, Het Christal te Leusden, De Open Kring te Nijkerk, De Plantage te Veenendaal, In de Lichtkring te Zeewolde, De Bongerd te Zutphen en tevens SBO De Werf te Amersfoort.
College van Bestuur: Arriën Boes.
Janneke Hoogewerf is bestuurssecretaresse. E-mailadres: info@cordeoscholen.nl.
Het bestuurskantoor is gevestigd aan de Burg. de Beaufortweg 16, 3833 AG Leusden.
Telefoon: 033-4324258.
3 Raad van Toezicht (RvT) De Raad van Toezicht (RvT) is als toezichthouder op het reilen en zeilen van de organisatie en als adviseur en formele werkgever van het College van Bestuur nauw betrokken bij de organisatie.
De RvT-leden worden benoemd door de ledenvergadering van CorDeo scholengroep. De RvT-leden zijn: Gerlof Boersma (voorzitter), Pim Boven, Marjon Welmers en Carmen Zwarteveen. De openstaande vacature voor een vijfde RvT-lid hopen we op korte termijn in te vullen.
4 Identiteitscommissie (IC)
Elke school heeft een identiteitscommissie (IC). Eén of twee afgevaardigden van een IC zijn stemgerechtigd lid van de algemene vergadering van CorDeo scholengroep. Deze AV wordt tweemaal per jaar gehouden. De locatiedirecteur woont als adviseur de vergadering van de IC bij.
5 Directiestructuur
Een locatiedirecteur (LD) heeft een lokale en een bovenschoolse taak. Wat betreft de lokale taak is de locatiedirecteur het aanspreekpunt en de onderwijskundig leider van de school. Hij/zij is budgetbeheerder van een aantal lokale budgetten en uitvoerder van het lokale personeelsbeleid. Hij/zij is tevens verantwoordelijk voor de uitvoering van de administratieve taken in de school. Samen met de IC draagt hij/zij zorg voor de uitvoering van het lokale toelatingsbeleid van leerlingen. Wat betreft de bovenschoolse taken: bovenschools hebben de directeuren zitting in een managementteam. Dit team staat onder leiding van het College van Bestuur.
6 Lidmaatschap CorDeo scholengroep
Leden van Christelijke Gereformeerde kerken en de Nederlandse Gereformeerde kerken kunnen lid worden van de schoolvereniging CorDeo. Via de plaatselijke ledenvergadering hebben zij inspraak in het lokale beleid (via de identiteitscommissie) en het beleid van CorDeo scholengroep als het gaat om bijvoorbeeld statutenwijziging, identiteitsverklaring voor leerkrachten en benoeming van de Raad van Toezicht (via de Algemene Vergadering). In schooljaar 2023-2024 besluit de AV over aanpassing van de lidmaatschapscriteria voor de vereniging.
De contributie voor 2023-2024 is door de ledenvergadering vastgesteld op €37,50 per jaar. Als per automatische incasso wordt betaald, geldt een korting van €2,50 en is het bedrag €35,00 per jaar. Deze verenigingsbijdrage is niet verplicht. We gebruiken dit budget voor het Bijbelonderwijs op de CorDeo scholen.
7 MR en GMR
Lokaal functioneert een medezeggenschapsraad (MR) die bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding (minimaal twee leden van elke geleding). Medezeggenschap volgt zeggenschap. De MR overlegt met de locatiedirecteur en/of de identiteitscommissie over zaken waar zij medezeggenschap over heeft.
Op verenigingsniveau is een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) ingesteld. Voor de GMR is het CvB de gesprekspartner. Het e-mailadres van de GMR is gmr@cordeoscholen.nl. Meer informatie over de GMR vindt u op https://cordeoscholen.nl/over-cordeo/gmr/. Zowel de MR als de GMR hebben het recht op informatie en initiatief, het recht op instemming en het recht op advies. In de bijbehorende reglementen is vastgelegd op welke terreinen de genoemde rechten gelden.
8 CorDeo OnderwijsPunt
Binnen CorDeo hebben we een ambulante dienst – CorDeo OnderwijsPunt – met ambulant begeleiders, orthopedagogen en leerkrachtcoaches. CorDeo OnderwijsPunt levert diensten aan de scholen, bijvoorbeeld in de vorm van orthopedagogen en ambulant begeleiders. Inzet van het OnderwijsPunt is altijd op verzoek van de school.
Samen streven we naar goed en passend onderwijs op- en door de school zelf: wat kunnen we doen zodat zoveel mogelijk kinderen een passende plek op onze scholen hebben? De scholen ontvangen van de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs een financiële ondersteuning ten behoeve van de Intern begeleiders voor het werken aan en met afstemmingsplannen. Ook kan trajectbegeleiding worden ingezet om leerkrachten te ondersteunen bij hun werk met zorgleerlingen. Het algemene e-mailadres hiervoor is passendonderwijs@cordeoscholen.nl.
9 Sociale veiligheid | interne vertrouwenspersoon | externe vertrouwenspersoon
De school wil graag een plek zijn waar kinderen en ook de leerkrachten zich veilig kunnen voelen. De medewerkers in de school doen er alles aan om dit gevoel van veiligheid optimaal te laten zijn. Toch kunnen er zich situaties voordoen waarbij het gevoel van veiligheid er niet is. Denk daarbij aan ernstig pesten, geweld, of (seksuele) intimidatie. Er is op elke school een interne vertrouwenspersoon die speciaal voor deze situaties is aangesteld en waar u of uw kind mee in contact kan komen. Soms is het lastig om te zien welke weg bij een klacht of opmerking het beste bewandeld kan worden. De interne vertrouwenspersoon kan u daarbij helpen en brengt u zo nodig in contact met de externe vertrouwenspersoon. Zij kan zo nodig helpen bij het formuleren van een klacht. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon bespreekt met u de mogelijkheden en kan ook in overleg met de school proberen maatregelen te treffen waardoor de veiligheid terugkeert.
Sociale onveiligheid door pesten
Als uw kind wordt gepest of u heeft vernomen dat een ander kind wordt gepest, dan kunt u dit melden bij de leerkracht van uw kind. De leerkracht kan dit bespreken met ‘aanspreekpunt pesten’ van onze school (dit is een juf of meester die als taak interne vertrouwenspersoon is).
Hij/zij zal de leerkracht adviseren hoe een plan van aanpak te maken. De leerkracht is en blijft het eerste en vaste aanspreekpunt wanneer er sprake is van pesten. Een ‘aanspreekpunt pesten’ komt in beeld wanneer ingezette interventies niet het gewenste resultaat opleveren. Zowel leerlingen als ouders/ verzorgers en collega’s kunnen een beroep op hem/haar doen. Hij/zij zal samen met de betreffende leerling(en), de betreffende ouders/verzorgers en de betreffende leerkracht(en) het pestprobleem in kaart brengen en op zoek gaan naar oplossingen.
Wanneer u klachten heeft over pestgedrag kunt u dus allereerst contact opnemen met de eigen leerkracht. Daarna is het mogelijk om contact op te nemen met een interne vertrouwenspersoon en/of met de directeur. Een interne vertrouwenspersoon kan zorgen voor eerste opvang en kan u, indien nodig, doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon, Tanja van der Vinne.
Zowel ouders als kinderen kunnen een beroep doen op de interne én externe vertrouwenspersoon. Zij zijn verplicht om uw melding of klacht vertrouwelijk te behandelen. Wanneer het niet lukt om gezamenlijk tot een oplossing te komen, dan kunt u zich wenden tot de klachtencommissie.
Interne vertrouwensperso(o)n(en) van de school:
Naam: Willemieke Klamer
e-mail: willemiekeklamer@cordeoscholen.nl
telefoon: 033-2461316
Externe vertrouwenspersoon: Tanja van der Vinne
e-mail: t.vandervinne@viaa.nl
mobiel: 06-12953302
10 Klachtencommissie
Als u ergens niet tevreden over bent, gaat u in de eerste plaats naar de persoon die daar direct bij betrokken is. Als het probleem niet is opgelost, kan de opmerking of klacht worden voorgelegd aan de IB’er voor leerlingzaken, aan de directie, de vertrouwenspersoon of via de klachtencommissie aan het College van Bestuur.
Het bestuur is aangesloten bij de landelijke Klachtencommissie voor het gereformeerd onderwijs.
Wanneer de klacht om mogelijk strafbare feiten gaat, kan de vertrouwenspersoon u steunen bij het doen van aangifte bij politie en justitie. Overigens hebben personeelsleden van school meldplicht en heeft het bevoegd gezag (College van Bestuur) aangifteplicht wanneer er vermoeden is van een seksueel misdrijf.
De volledige klachtenregeling (met een toelichting erbij) is op school in te zien. De regeling staat ook op de website van CorDeo scholengroep (https://cordeoscholen.nl/klachtenregeling/).
Adres klachtencommissie:
Klachtencommissie p/a GCBO,
Postbus 82324,
2508 EH Den Haag.
11 Verzekering
Via besturenorganisatie Verus heeft het bestuur voor de school een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Deze verzekering dekt de aansprakelijkheid van schoolbestuurders, personeelsleden en ouderparticipanten voor zover zij handelen als bestuurder, personeelslid of ouder (bijv. als overblijfmoeder, leesmoeder, begeleider tijdens een schoolreisje enz.). De kinderen zijn niet verzekerd. Wanneer een leerling schade veroorzaakt en daarvoor aansprakelijk is, valt dit niet onder de aansprakelijkheid verzekering van de school. De schade kan worden verhaald op de ouder(s) van het schadeveroorzakende kind. De meeste ouders hebben hiervoor een gezins-WA- verzekering afgesloten. De schade wordt wel door de school aansprakelijkheid verzekering gedekt, wanneer schade (mede) te wijten is aan nalatigheid van bijvoorbeeld een pleinwacht. Ook is niet verzekerd de schade, die ontstaat na een ongeval.
12 Sponsoring
Om aan extra middelen te komen kan de school aan sponsoring doen. Twee duidelijke regels zijn dat bij eventuele tegenprestatie door het bedrijf geen gebruik gemaakt wordt van het inschakelen van kinderen en dat de MR gekend moet worden in de besluitvorming. Niet elk bedrijf komt in aanmerking voor sponsoring. Er zal daarbij duidelijk rekening gehouden worden met het eigen karakter van de school.
13 Burgerschapsvorming
Onderwijs heeft kwaliteit wanneer leerlingen optimale ontwikkelmogelijkheden krijgen die hen in staat stellen zich goed te verhouden tot hun naaste en tot de samenleving in het licht van Gods Koninkrijk. Het is onze visie dat onderwijs erop gericht moet zijn om kinderen te helpen opgroeien tot zelfstandige, sterke, maatschappijbewuste en -kritische wereldburgers, die tegelijk burgers van het Koninkrijk van Jezus zijn. Om die reden geven we christelijk basisonderwijs aan onze leerlingen, waarbij we naast de basisvakken rekenen, lezen en taal ook aandacht hebben voor geloofsonderwijs, onderzoekend leren en een rijk cultuuraanbod [aanpassen aan eigen schoolvisie!]. We willen ons onderwijs zo inrichten dat leerlingen steeds zelfstandiger en meer vanuit eigenaarschap leren in onze school. Op die manier willen we bijdragen aan een betere wereld voor onszelf en onze naasten. Uiteraard sluiten we hierbij aan bij de kerndoelen die de overheid heeft geformuleerd voor het burgerschapsonderwijs (kerndoel 34 t/m 39).
Uit de Bijbel leren we van Jezus om onze naaste lief te hebben, net zo lief als onszelf. Hieraan schenken we ruime aandacht vanuit ons pedagogisch beleid: we stimuleren gedrag dat op een goede manier gericht is op anderen, maar leren onze leerlingen ook zichzelf te waarderen: doe als jezelf. We gebruiken de Kanjertraining (aanpassen aan eigen schoolsituatie!) om ons daarin te ondersteunen en ons een gezamenlijke taal te geven.
Burgerschap heeft voor ons een dubbele lading: niet alleen zijn onze leerlingen burger van Nederland, maar we zijn samen ook burgers van een Koninkrijk voorbij deze aarde: Gods nieuwe wereld. Wij geloven dat dat koninkrijk nu al begonnen is en dat we daarin een taak hebben, tot eer van onze Koning.
Omdat burgerschap in veel aspecten doorwerkt staat het niet als los vak op de kalender, maar is het verweven in verschillende vakken. We zetten hierbij onder meer de volgende methoden in: … (aanvullen vanuit je document burgerschapsonderwijs)
14 Leerlinggegevens en privacy
Op school verzamelen we veel gegevens van leerlingen. Dit is nodig om goed onderwijs te kunnen geven: zo kunnen we bijvoorbeeld zien hoe een leerling, klas of onze school zich in de loop van de jaren ontwikkelt. Daardoor kunnen we ons onderwijs verbeteren en de leerling bijvoorbeeld een passend advies voor het Voortgezet Onderwijs geven. In sommige gevallen is het nodig om (een deel van) de leerlinggegevens te delen met anderen. Hierbij kunt u denken aan het Cito, ParnasSys (ons leerlingvolgsysteem), de school voor Voortgezet Onderwijs en het samenwerkingsverband voor passend onderwijs.
Omdat het verzamelen en delen van deze gegevens nodig is voor het verzorgen van goed onderwijs, is dit wettelijk toegestaan. Wel kunt u altijd een verzoek indienen om te zien met welke informatie we verzamelen en met wie we dit delen. Na inzage kunt u een verzoek tot wijziging indienen als de gegevens onjuist zijn of niet relevant voor het verzorgen van goed onderwijs. De uitgebreide regeling kunt u vinden in ons Privacyreglement verwerking leerlinggegevens, dat u op school kunt inzien. In dit reglement staat beschreven hoe wij met leerlinggegevens omgaan. In de bijlage van dit reglement vindt u een overzicht van mensen en instanties die toegang hebben tot de gegevens. Voor gebruik van gegevens die niet noodzakelijk zijn voor het geven van goed onderwijs en vervullen van onze wettelijke plichten – denk bijvoorbeeld aan het opslaan en delen van foto's – wordt altijd vooraf toestemming gevraagd. Meer informatie en contactgegevens vindt u op https://cordeoscholen.nl/privacy/.
15 Doorstroomtoets groep 8
In februari 2022 is het wetsvoorstel doorstroomtoetsen aangenomen. Deze nieuwe wet regelt dat met ingang van schooljaar 2023-2024 één centrale aanmeldweek komt. Het ministerie van OCW schrijft dat hierdoor ‘alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies’ krijgen. Relevante data:
- Tussen 10 en 31 januari ontvangen leerlingen hun voorlopig schooladvies.
- In de eerste of tweede week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets.?
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies.?
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Let op! Dit geldt niet voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs.?
Vanaf schooljaar 2023/2024 zal tijdens de genoemde centrale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs het schooladvies naar boven worden bijgesteld wanneer de leerling de doorstroomtoets beter gemaakt heeft. Zo draagt de toets bij aan een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs en ook aan meer kansengelijkheid.